روهیلات عفرین: برای ما خط‌مشی مقاومت بریتان مبنا است

روهیلات عفرین: ی‌پ‌ژ که ۱۱ سال است مبارزه می‌کند، به سبب میراث ارتش آزادی زنان ایجاد شد که ۳۱ سال است مبارزه و مقاومت عظیمی را پیش می‌برد.

عضو فرماندهی کل یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ)، روهیلات عفرین، در سالگرد شهادت بریتان هیوی (گلناز کاراتاش)، که در سال ۲۹۹۲ در برابر حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) و دولت اشغال‌گر ترکیه تسلیم شدن را نپذیرفت و عملیاتی فداکارانه انجام داد، همزمان به پیشگام برای تاسیس ارتش زنان آزاد تبدیل شد، با خبرگزاری فرات (ANF) سخنرانی کرد.

روهیلات عفرین خاطر نشان کرد که یگان‌های مدافع زنان (ی‌پ‌ژ) خط‌مشی مقاومت خود را بر مبنای میراث بریتان بنیان گذاشته و گفت: «ما ۳۱مین سالگرد تاسیس ارتش زنان آزاد را به تمامی زنان خاورمیانه و جهان تبریک می‌گوییم. ارتش زنان که در گذشته و امروز نمایندگی اراده و عزم زنان آزاد را برعهده دارد، قطعا در آینده نیز به نمایندگی عزم زنان آزاد ادامه خواهد داد. هنگامی که به تاریخ بشریت می‌نگریم علیه جامعه، فرهنگ و هویت زن، حملات زیادی صورت گرفته است.  بسیاری از جنبش‌های زنان و بسیاری از زنان در برابر حکومت مردان در جهان قیام کردند. این ذهنیت همیشه به زنان گفته است: ‘تو اراده نیستید، تو هیچی نیستی، تو به خودت تعلق نداری’. در برابر این، زنان قیام کردند، مقاومت کرده و در حال مبارزه هستند. زنان زیادی در این مقاومت‌ها شکنجه شدند. صدها زن را به آتش کشیدند. اما در برابر سیستم و ذهنیت مرد سلطه‌گر و حاکم که خود را سرور جهان می‌داند، گام به گام مقاومت و مبارزه‌ی زنان  پیش‌رفت کرد و همچنان به پیش‌رفت ادامه می‌دهد.

با این معنا هنگامی که به حقیقت کورد می‌نگریم، جنبش آزادی‌بخش با پیشگامی زنان آزاد خود را سازمان داده‌اند، علیه ذهنیت فاشیست که جامعه را درون سیستم بردگی غرق کرده است، ارتش زنان آزاد که ۳۱ سال از تاسیس آن می‌گذرد‌ این ذهنیت را شکست داده است. قطعا ارتش زنان آزاد را نباید فقط به عنوان سازمانی نظامی به آن نگاه کرد. ارتش زنان آزاد دست‌آوردی ایدئولوژی، تشکیلاتی، فلسفی، معنوی و علمی زنان است. باید ارتش زنان را در این چارچوب مورد ارزیابی قرار داد. پیشگامی ۳۱ ساله‌ی یژاستار تاثیر عمیقی بر زنان خاورمیانه و تمامی جهان ایجاد کرده است. بر زنانی که تحت سیستم بردگی، ناعدالتی و نابرابری بوده‌اند، تاثیر بزرگی گذاشته است. به این معنا که ارتش زنان به عنوان نیرویی مقتدر علیه ناعدالتی و نابرابری می‌ایستد. رهبر آپو اراده‌ی زنانی که نتوانسته‌اند مبارزه کنند، از حقوق خود دفاع کنند، با زبان و فرهنگ خود عمل کنند پیشبرد و تلاش کرد آن را توسعه دهد. این حقیقت فلسفه‌ی رهبر آپو برای تمامی زنان جهان به میراثی تبدیل شد. زنان در تمامی جهان خود را درون این فلسفه می‌بینند و خود را بر مبنای آن تعریف می‌کنند.»

ی‌پ‌ژ ۱۱ سال است که با روحیه‌ای که از خط‌مشی بریتان دریافت کرده است مبارزه می‌کند

روهلات عفرین اعلام کرد زنان در بسیاری از مناطق جهان به صفوف ی‌پ‌ژ پیوسته‌اند و پیشگامی روح این مقاومت را برعهده گرفته و در ادامه گفت: «ی‌پ‌ژ که ۱۱-۱۲ سال است در حال مقاومت بزرگی است، ادامه دهنده‌ی میراثی است که در نتیجه‌ی میراث ارتش زنان آزاد در این ۳۱ سال به دست آورده است. سال‌هاست علیه ذهنیتی است که زبان و فرهنگ خلق‌ها را انکار می‌کند، شهرها را اشغال می‌کند، موجودیت و‌ ارزش‌های خلق‌ها را نقض می‌کند و در حال مبارزه‌ی عظیم و بزرگی است. از کوبانی تا عفرین و سریکانی مبارزه‌ی بزرگی را علیه نیرویی مانند داعش را انجام داد. داعش که از پشت پرده مورد حمایت بسیاری از قدرت‌های بین‌المللی و کشورهای جهان بود، بیش‌ترین حمله را علیه زنان انجام داد. در برابر این ذهنیت ی‌پ‌ژ مبارزه‌ی بزرگی انجام داد. بدون شک ی‌پ‌ژ نیرو و میراث خود را از زنانی دریافت کرد که ۳۱ ساله است طی مقاومت از تمامی زنان صیانت کرد. بسیاری از زنان در روژآوا از زبان‌ها و مکان‌ها مختلف در مبارزه شرکت کردند. زنان از نقاط مختلف جهان به صفوف ی‌پ‌ژ پیوستند و به یکی از پیشگامان این روح تبدیل شدند. در روژآوا ی‌پ‌ژ به عنوان ارتش و جنبش،  تاریک‌ترین قدرت جهان را شکست داد، به یک هویت تبدیل شد که در جهان طنین‌انداز شد و با این فرهنگ روی پای خود باقی خواهد ماند. قطعا تاثیر این مقاومت در اکثر جنبش‌های زنان منعکس شد و امروز این زنان و جنبش زنان در خط مقدم قرار دارند.

بریتان علیه خط‌مشی خیانت عملیات آزادی انجام داد

مقاومت رفیق بریتان در برابر ذهنیت و حکومت خائن تا به امروز تاثیر گذار است. رفیق بریتان علیه تسلیم شدن و ذهنیت خیانت فعالیت آزادی را انجام داد. ما از فعالیت رفیق بریتان این را دریافتیم. رفیق بریتان با این عملیات چنین پیامی را به نیروهای پ‌د‌ک که سال‌هاست خیانت می‌کنند، رساند ‘شما تسلیم می‌شوید‌ نه ما’. خط‌مشی رفیق بریتان به خط‌مشی که از نظر ایدئولوژی، تشکیلاتی، نظامی و از هر نظری می‌توانیم به آن بپردازیم. این راه تمام زنان را به دور خود جمع می‌کند، علیه حقیقت خیانت بایستید و هرگز تسلیم خط‌مشی خیانت نشوید.

همان‌گونه که بسه و ظاریفه در تاریخ کوردستان در برابر نیروهای اشغال‌گر تسلیم نشده‌اند، رفیق بریتان نیز با فرهنگ بسه و ظاریفه بزرگ شده است و مقاومت کرده است و این حقیقت را به روشن کرده است؛ هر جا تحمیل تسلیم و خیانت وجود داشته باشد، باید فرهنگی وجود داشته باشد که تسلیم شدن و خیانت را نفی کند. ی‌پ‌ژ امروز در روژآوا مقابل تمامی نیروهای اشغال‌گر مقاومت زیادی از خود نشان داده است و به مقاومت خود ادامه می‌دهد. در این راه بر سر این میراث در فرهنگ و اندیشه و فلسفه تحولات آغاز کرد و منبعد نیز ادامه خواهد داشت.

در مقابل خط‌مشی مقاومت، پ‌د‌ک بر خط‌مشی تسلیم شدن و خیانت پافشاری می‌کند و به آن ادامه می‌دهد. دولت اشغال‌گر ترکیه هر روز به شهرها و سرزمین ما حمله می‌کند. هزاران شهید داریم و هر روز نیز شهید می‌بخشیم. پ‌د‌ک نیز به عنوان همکار این نیروی اشغال‌گر در این جنایات سهیم است. می‌خواهد خط‌مشی تسلیم شدن را در بین خلق و نیروهای ما را ترویج دهد. علیه این دست‌آوردهایی که با مقاومت خلق روژآوا به دست آمده حملات گسترده‌ای وجود دارد. قطعا لازم است تمامی زنان و خلق ما در روژآوا در برابر این خط‌مشی خیانت موضع‌گیری کنند. این تسلیم شدنی ک دشمن بر ما تحمیل می‌کند، به معنای از بین خاک، فرهنگ و ارزش‌های خلق ماست. واکنش و موضع در برابر این خط‌مشی خیانت؛ با مبارزه، مقاومت و نمایندگی راه حقیقت امکان پذیر است. همان‌گونه که در تاریخ مقاومت ما بریتان نماینده‌ی این راه و خط‌مشی بود و مانند ی‌پ‌ژ که ۱۱ سال است مقاومت و مبارزه کرده است، امروز نیز خط‌مشی مقاومت برای ما اولین وظیفه خواهد بود. ما معتقد هستیم که خلق ما با این باور ‌ اراده به خط‌مشی مقاومت ادامه خواهد داد.»