روسای مشترک پ‌ی‌د: راه‌حل، آزادسازی سرزمین‌های اشغالی است

روسای مشترک حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) تصریح کردند که مبارزه بر پایه فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ادامه دارد و برای حل سیاسی بحران سوریه باید سرزمین‌های اشغال شده توسط دولت اشغالگر ترکیه آزاد شوند.

دهمین کنگره پ‌ی‌د با حضور ۷۰۰ نماینده در شهر حسکه ادامه دارد.

صالح مسلم، رئیس مشترک پ‌ی‌د به مناسبت دهمین کنگره این حزب به مردم منطقه و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تبریک گفت و بیان کرد: «ما از سال ۲۰۰۳ راهپیمایی می‌کنیم. راهپیمایی ما برای آزادی تا کنون ادامه دارد. ما با سختی‌های بسیاری مواجه شدیم. ما توانسته‌ایم پیشگام مردم منطقه باشیم و هنوز هم هستیم.»

«ما بر پایه فلسفه رهبریمان در حال پیشرفت هستیم»

مسلم با جلب توجه به فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان گفت: «ما تاریخ خلق‌ها را بررسی کردیم و درس‌های مهمی از آن گرفتیم و متوجه شدیم که دشمنان خلق‌ها از تجزیه‌طلبی بهره می‌برند و از مردم به عنوان ابزار فرصت استفاده می‌کنند. فلسفه رهبر ما ملت دموکراتیک را به عنوان عنصر اساسی خواهری-برادری خلق‌ها در منطقه ارائه نمود. این ایده که راه همه خلق‌های منطقه را روشن می‌کند، به عنوان راه‌حل همه مشکلات در برابر ما قرار دارد.»

صالح مسلم هدف آنها در فرایند درگیری‌ها در سوریه را بهبود وضعیت خلق‌ها در هر منطقه عنوان کرد و گفت: «در روند درگیری‌ها در سوریه، هدف ما تغییر وضعیت مردم در هر زمینه و ایجاد آسایش بیشتر آنها بود. ۱۳ سال جنگ معلوم کرد که خط‌ مشی حزب ما پیشگام انقلاب در سوریه بوده است. جنگ سوریه به مرکز جنگ جهانی سوم تبدیل شده است. مردم ما این امتحان را با موفقیت پشت سر گذاشتند. مشعل ما راه ما را روشن می‌کند. ما به رهبری و مردم خود قول دادیم که همه دستاوردهای ما به نفع مردم ما باشد. تا زمانی که ما عاشق رهبری و شهدایمان باشیم، پیروزی از آن مردم ماست.»

اتحاد کوردها

مسلم در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد که حل تنش و درگیری‌ها در سوریه با خودمدیریتی دموکراتیک امکان‌پذیر است.

مسلم با بیان اینکه اساس کار آنها مدیریت مردمی و دیپلماسی اجتماعی است، گفت: «ما جلسات زیادی برای احزاب برگزار کرده‌ایم تا وحدت احزاب کوردی را تضمین کنیم. ما می‌خواهیم اتحاد کوردها را ایجاد کنیم. گفتگوهای ما ادامه دارد. از ابتدا تا انتها در تلاش برای ایجاد یک دیدگاه مشترک برای همه طرف‌ها هستیم.»

مسلم درباره درگیری‌ها در سوریه گفت: «ما اینجا هستیم. آنها از ابتدا سعی کردند ما را دور نگه دارند. برخی از طرف‌ها بودند که از سال ۲۰۰۵ می‌خواستند ما را از گفتگو دور کنند تا اینکه اوضاع سوریه به این نقطه رسید. ما هنوز بخشی از گفتگوها هستیم، در تلاش هستیم تا راه‌حل را اجرا کنیم. حزب ما پیشگام باقی خواهد ماند. همه باید بدانند که وظیفه ما اجرای تغییرات دموکراتیک در خاورمیانه است.»

«ما از دستاوردها محافظت میکنیم»

آسیه عبدالله، رئیس مشترک پ‌ی‌د هم که در این کنگره سخنرانی کرد، اظهار داشت که دهمین کنگره را در یک فرآیند حساس و دشوار برگزار کردند و گفت که تنش‌های منطقه‌ای و جهانی بر مناطق‌شان تأثیر گذاشته است.

آسیه عبدالله با ادای احترام به مقاومت نیروهای دفاعی گفت: «ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ فداکاری‌های بزرگی کردند. دستاوردهای به دست آمده امروز تحت پیشاهنگی نیروهای ق‌س‌د محافظت می‌شوند.»

آسیه عبدالله با اشاره به اینکه نقشه‌هایی که روی میزها قرار داده می‌شوند راه‌حل نیست، گفت: «پروژه‌هایی به قیمت جان مردم و به قیمت انکار تاریخ آنها تولید می‌شوند. عفرین، گری‌سپی و سری‌کانی مناطق اشغالی هستند. وظیفه ما آزادسازی سرزمین‌های اشغالی، ایجاد مکانی آزاد و شرافتمندانه است. هیچ راه‌حلی بدون آزادی سرزمین‌های ما و وحدت سرزمین‌های سوریه امکان‌پذیر نیست.»

واکنش به شکنجه امرالی

آسیه عبدالله با جلب توجه به سیستم شکنجه و نسل‌کشی که در امرالی اجرا می‌شود، گفت: «انزوای مطلق ۳ سال است که ادامه دارد، ما مبارزه را در هر زمینه برای آزادی جسمانی رهبر عبدالله اوجالان و حل مسئله کورد توسعه خواهیم داد.»

آسیه عبدالله اتحاد ملی را یکی از راهبردهای سیاسی پ‌ی‌د عنوان کرد و گفت: «حفاظت از خط ملی و حمایت از حقوق مردم کورد در چارچوب راهبرد دموکراتیک وظیفه ماست. ما آماده ایفای نقش پیشاهنگی در ایجاد دموکراسی کوردها در سوریه غیر متمرکز هستیم. اتحاد جنبش‌های سیاسی کوردها در همه عرصه‌ها مهم است. ما برای رسیدن به این هدف به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.»

در این کنگره ویدئویی نیز از فعالیت‌های پ‌ی‌د پخش شد.

کنگره با سخنرانی ادامه دارد.