تصویر

روشنفکران روژاوا علیه خیانت فراخوان دادند

مظهر شیخو و جوین حبیب گفتند که حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) در طول تاریخ خود همیشه برای منافع خانواده خود تلاش کرده است و از روشنفکران باشور کوردستان خواستند در مقابل خیانت بایستند.

حزب دمکرات کوردستان (پ‌د‌ک) از ابتدای تأسیس تا به امروز برای حفظ منافع خود در برابر موجودیت و آزادی خلق کورد با دولت ترکیه همکاری می‌کند. اعضای اتحادیه روشنفکران کانتون جزیر، مظهر شیخو و جوین حبیب، توجه‌ها را به خط خیانت حزب دموکرات کوردستان جلب کردند و خواستار موضع‌گیری جدی در این زمینه شدند.

مظهر شیخو اعلام کرد که حزب دمکرات کوردستان از تاریخ تأسیس خود تا به امروز موجودیت خود را بر پایه خیانت، غصب کار مردم و غارت بنا نهاده است و حزب دمکرات کوردستان از فرقه نورشین از فرقه نقشبندیه که توسط دولت ترکیه تأسیس شده بود، می‌آید. او گفت: «پ‌د‌ک در طول تاریخ خود به غارت معروف بوده و در باشور کوردستان همه احزاب دیگر را نابود کرده و خود را بر اساس آنها ساخته است. خودشان را مدیر آن کردند و برای خودشان از آن استفاده کردند. در عین حال، حزب دمکرات کوردستان نیز مانند همه دولت‌های حاکم در خاورمیانه که دولت‌های ناسیونالیستی را تحت عنوان قرارداد سایکس پیکو تأسیس کردند، از سیاست‌های ملی‌گرایانه مانند آن دولت‌ها استفاده کرد.»

پ‌د‌ک از آرمان پ‌ک‌ک هراس دارد

مظهرر با بیان اینکه حزب دمکرات کوردستان بعد از دهه ۷۰ بدتر شده و با خیانت و تحقیر جایگاه خود را در صفحات تاریخ نوشته است، گفت:« بسیاری از احزاب و افراد در باشور کوردستان که می‌خواستند افکار خوب را تبلیغ کنند توسط حزب دمکرات کوردستان کشته شدند. آنها مفقود شده و به قتل رسیدند. بعدها با خروج پ‌ک‌ک برای عبور گریلاها به باشور کوردستان با حزب دمکرات کوردستان تماس گرفتند. آن رابطه نیز بر این اساس بود که از یکدیگر محافظت کنند و مانعی برای گروه‌های گریلا در هنگام ورود به باشور کوردستان ایجاد نکنند. اما پ‌د‌ک بار دیگر با نفاق و دورویی خود مرتکب خیانت شد. ماجرا را هنوز به خاطر دارم. هنگامی که گروهی از گریلاهای آزادی می‌خواستند از رودخانه هزیل در باشور کوردستان عبور کنند، توسط حزب دمکرات کوردستان به شهادت رسیدند و با دولت فاشیست ترکیه ارتباط برقرار کردند. حزب دمکرات کوردستان احزاب پیرامون یا احزاب درون خود را نمی‌پذیرد، خود را بالاتر از همه آنها می‌بیند که به وضوح نشان دهنده ایده فئودالیسم است. وقتی پ‌ک‌ک بیرون آمد دیدند که دارای آرمانی پیشرفته و دموکراتیک است و آن را خطر بزرگی برای خود می‌دیدند و روز به روز بر ترسشان افزوده می‌شد.»

بر خون و عرق مردم خود، خود را بنا کردند

 مظهر در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خاندان بارزانی صدها نفر را به خاطر منافع خانوادگی خود قتل عام کرده و هزاران نفر را تحت سیاست کثیف خود قرار داده است، ادامه داد: «خانواده بارزانی در طول تاریخ خود تاکنون خود را بر خون و عرق مردم خود بنا کرده است. وقتی ما از حزب دمکرات کوردستان صحبت می‌کنیم، این صحبت در مورد مردم باشور یا پیشمرگه نیست. زیرا بسیاری از آنها وظیفه شناس و شریف هستند. اما به دلیل سیاست فاسد حزب دمکرات کوردستان، بسیاری از آنها به قتل رسیدند و برخی از آنها مجبور شدند تحت سیاست فاسد حزب دمکرات کوردستان قرار گیرند.»

پ‌ک‌ک از مردم باشور کوردستان محافظت کرده است

 مظهر در ادامه سخنان خود گفت: «از سال ۱۹۲۳ تا ۱۹۷۰ مردم کورد به سمت نسل‌کشی می‌رفتند. اما با ظهور پ‌ک‌ک ، خلق کورد جانی دوباره گرفتند. همه باید بدانند که پ‌ک‌ک همیشه از مردم باشور کوردستان محافظت کرده است. بارزترین نمونه، مردم ایزدی هستند. جلوی چشم حزب دمکرات کوردستان آنها را قتل عام می‌کردند، اما در این باره سکوت کردند. اما گریلاها این را نپذیرفتند و مردم ایزدی را از کشتار و نابودی نجات دادند. به همین دلیل حزب دمکرات کوردستان در تلاش است تا پ‌ک‌ک را از منطقه باشور بیرون کند. حزب دمکرات کوردستان با دولت ترکیه متحد شده و علیه پ‌ک‌ک می‌جنگد. زیرا می‌دانند که گریلاها ضامن دستاوردهای باشور کوردستان هستند. می‌توان گفت که جنگ‌های دولت ترکیه و حزب دمکرات کوردستان پیروز نشده است.»

پ‌دک به ابزاری در دستان دولت ترکیه تبدیل شده است

جوین حبیب در همین زمینه به ابزاری بودن حزب دمکرات کوردستان در دست دولت ترکیه اشاره کرد و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «چیزی که بیش از همه ما را آزار می‌دهد این است که کوردها با کوردها می‌جنگند و با دشمن خود یکی می‌شوند. پ‌دک در طول تاریخ خود همواره خود را تحت قیمومیت دولت ترکیه قرار داده است. دولت اشغالگر ترکیه از حزب دمکرات کوردستان به عنوان ابزاری در دست خود علیه کوردها استفاده می‌کند. آنها فقط برای منافع خود کار می‌کنند. چون پ‌د‌ک حزبی دارای ایدئولوژی نیست و به همین دلیل بسیار ضعیف است. وقتی نوبت به امور مالی خانواده‌شان می‌رسد، بلافاصله با دولت ترکیه همکاری می‌کنند. حزب دمکرات کوردستان باید به خوبی بداند که همکاری با دشمن هرگز به نتیجه نمی‌رسد.»

جوین حبیب در پایان سخنان خود در خصوص برخورد مردم و به ویژه مردم باشور کوردستان گفت: «باید متحد باشیم و در مقابل این دشمن خونخوار ایستادگی کنیم. به خصوص کوردها در باشور به سمت یک نسل‌کشی فرهنگی، فکری و فیزیکی می‌روند. اگر همه مردم یک دست و یک صدا در مقابل حزب دمکرات کوردستان و دولت ترکیه بایستند، ما پیروز خواهیم شد. باید مردم به پا خیزند، زیرا وقت آزادی است. تا زمانی که کوردهای هر چهار بخش کوردستان آزاد نشوند، ما همیشه در جنگ خواهیم بود. ما به عنوان روشنفکر می‌گوییم همه روشنفکران باشور کوردستان باید نقش خود را ایفا کنند و از قلم خود در برابر سیاست‌های غلط استفاده کنند.»