رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک: حمله سلیمانی چند وجهی است

روکن احمد، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک، هدف حمله‌ی هواپیمای بدون سرنشین و مسلح به فرودگاه سلیمانیه در ۷ آوریل را چند جانبه دانست و گفت: وحدت ملی کوردها و مبارزه با داعش نیز از جمله هدف آنها بود.

دولت آنکارا که در ۳ آوریل ۲۰۲۳ حریم هوایی خود را به روی پروازهای سلیمانیه بست، در ۷ آوریل با هواپیماهای بدون سرنشین و مسلح به فرودگاه سلیمانیه حمله کرد. دولت ترکیه که به هر نقطه از باشور کوردستان حمله می‌کند، قبلاً بسیاری از نقاط در سلیمانیه مانند مناطق مسکونی غیرنظامیان و مؤسسات خدماتی را بمباران کرده است.

روکن احمد، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک حمله به فرودگاه سلیمانیه و اهداف این حملات را برای آژانس ما ارزیابی کرد.

روکن احمد با اشاره به اینکه تصادفی نبوده است که این حمله در جریان مذاکرات قامشلو و سلیمانیه بر سر اتحاد ملی کوردها صورت گرفته است، افزود: مدتی است که در خصوص اتحادیه ملی کوردها بحث و تلاش‌هایی صورت گرفته است. سفر بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کوردستان به روژاوا مبنایی برای این امر شد. سفرهای رفت و برگشت بین سلیمانیه، قامشلو و آمد وجود دارد. به ویژه منطقه سلیمانیه مکان مهمی برای مطالعات وحدت ملی کوردها است. هدف قرار دادن فرودگاه سلیمانیه در واقع هدف قرار دادن وحدت ملی خلق کورد است. خواستند سایه بر فعالیتهای جهت ایجاد وحدت ملی بیافکنند. قطعاً تصادفی نیست که این حمله در چنین مرحله‌ای انجام شده است.

اهداف حمله

روکن احمد که به هدف از حمله به فرودگاه سلیمانیه در ۷ آوریل اشاره کرد، اهداف دولت فاشیست ترکیه و همدستان آن را اینگونه برشمرد: هدف، وحدت ملی کوردها که مایه امید و الهام خاورمیانه و همه بشریت خواهد بود، امیدها و انتظارات خلق ما از وحدت ملی و نابودی صلح و ثبات در هر دو منطقه بود. همچنین هدفشان این بوده که انتخابات ۱۴ مه که در باکور کوردستان و ترکیه برگزار می‌شود و بر کوردها و مبارزه آنها با داعش که بلای جان کل جهان است، تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت را برهم بزنند. (گفته شد که گروهی که مورد هدف قرار گرفت، گروه مبارزه با داعش بوده است.)

روکن احمد همچنین به حزب دمکرات کوردستان که خواهان مشروعیت بخشیدن به این حمله که خطر بزرگی برای کوردها و تمام خلق‌های منطقه است، هشدار داد و گفت: ما اظهارات حزب دمکرات کوردستان برای مشروعیت بخشیدن به این حمله‌ی صورت گرفته از سوی دولت ترکیه را صحیح نمی‌بینیم. ما بار دیگر در این مورد به شما هشدار میدهیم. خلق ما در باشور کوردستان بویژه خلق ما در سلیمانیه هوشیار هستند. آنها می‌دانند که این حمله به چه معناست و برای چیست.