تصویر

رئیس مشترک ی‌رآ: آنها نمی‌توانند جلوی روزنامه‌نگاران کورد را بگیرند

دلیار جزیری، رئیس مشترک اتحادیه مطبوعات آزاد (ی‌رآ) اظهار داشت که آنها تنها در روژاوا ۲۷ شهید داده‌اند و گفت که روزنامه‌نگارانی که نقشه و دسیسه‌های کثیف دولت ترکیه را افشا می‌کنند، قابل توقف نیستند.

دلیار جزیری، رئیس مشترک ی‌رآ تاکید کرد که فرزندان مردمی که بر اساس ایده یک ملت دموکراتیک، فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و میراث پیشگامان جنبش آزادی کورد رشد کرده‌اند، همچنین پیشگام آزادی هستند. وی گفت: « هر چقدر هم که حملات و فشارها صورت گیرد، نمی‌توانند از این واقعیت که مردم کورد با نسل‌کشی روبرو هستند، فرار کنند.»

دلیار جزیری، رئیس مشترک اتحادیه مطبوعات آزاد (ی‌رآ) با خبرگزاری فرات (ANF) درباره حملات دولت ترکیه به روزنامه‌نگاران کورد صحبت کرد. جزیری با بیان اینکه این مطبوعات آزاد کورد بود که سیاستی را که دولت ترکیه و حامیانش می‌خواستند در منطقه گسترش دهند را افشا و مسدود کرد و گفت: «اگر سیاست دولت ترکیه در سوریه افشا شده است، در اینجا مطبوعات آزاد نقش مهمی ایفا کرده است. مطبوعات آزاد همچنین کمک زیادی به سیستم و نیروی خوددفاعی ایجاد شده در روژاوا و شمال و شرق سوریه کرده است که در سراسر جهان نامی برای خود دست و پا کرده است. مطبوعات آزاد اولین کسانی بودند که رابطه دولت ترکیه با داعش را افشا کردند. به همین دلیل مطبوعات آزاد همیشه هدف آنها بوده است. و بنابراین مورد حملات مداوم قرار گرفت.»

۲۷ تن از کارکنان مطبوعاتی شهید شدند

جزیری با یادآوری اینکه تاکنون ۲۷ تن از همکاران مطبوعاتی وی بر اثر حملات مختلف در این مبارزه به شهادت رسیده‌اند، گفت: «در روژاوا، در ۲۳ اوت  ۲۰۲۳، خودروی تلویزیون زن (ژن تی‌وی) مستقیماً با یک پهپاد مورد هدف قرار گرفت. اگر دقت کرده باشید، در ۲۳ اوت، روزی که خودروی ژن تی‌وی بمباران شد، همان روز (سال ۲۰۲۴) خودروی کارکنان مطبوعات را این بار در سلیمانیه هدف قرار داد. در این حمله به خصوص رفقای زن روزنامه‌نگار ما هدف قرار گرفتند. در واقع، دولت ترکیه به وضوح پیام زیر را در اینجا می‌دهد. بزرگ‌ترین ترس او مطبوعات آزاد است که حقیقت او، سیاست‌های جنگی کثیف و بازی‌های اشغالگری را که او می‌خواهد در منطقه انجام دهد، افشا می‌کند. او مطبوعات آزاد را مانع بزرگی برای خود می‌بیند و می‌خواهد آن را نابود کند.»

مرزهای ترسیم شده توسط دشمن را نمی‌شناخت

دلیار جزیری با بیان اینکه گلستان تارا که در حمله سلیمانیه به شهادت رسید، در روژاوا کار می‌کرد و کارهای مهمی انجام می‌داد، ادامه داد: «او روزنامه‌نگاری بود که حقیقت را دنبال می‌کرد. مرزهای ترسیم شده توسط دشمن را نمی‌شناخت، از آنها عبور کرد و هر جا مبارزه بود کار کرد. او در روژاوا تلاش زیادی کرد و در باشور به کار خود ادامه داد. در نتیجه همکاری حزب دمکرات کردستان (پ‌دک) و دولت ترکیه، این رفیق ما مورد هدف قرار گرفت. در واقع پ‌دک و دولت ترکیه همین سیاست را دنبال می‌کنند. رسانه‌ها (وابسته به پ‌دک) برای مشروعیت بخشیدن به این حمله، پخش‌های کثیف انجام دادند. مدیران پ‌دک در حال رقابت برای جلب رضایت دولت ترکیه هستند. همانطور که مطبوعات آزاد تمام سیاست‌های کثیف آنها را در روژاوا افشا کردند، همچنان به افشای سیاست‌های کثیف دولت ترکیه و پ‌دک در باکور و باشور ادامه دادند.»

دولت ترکیه در حال ارتکاب جنایت است

دلیار جزیری با اشاره به اینکه قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگاران و متخصصان بهداشت و درمان در میدان جنگ مصون بمانند، گفت: «متاسفانه دولت ترکیه در مقابل چشمان همه جهان از مهمات و سلاح‌های نظامی خود علیه کارکنان مطبوعات آزاد استفاده می‌کند. نهادهای بین‌المللی سکوت کرده‌اند. در واقع آنها می‌توانند دولت ترکیه را مورد بازخواست قرار دهند و تحریم‌های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک اعمال کنند. متأسفانه تاکنون چنین رویکرد بازدارنده‌ای نداشته‌اند. ما تمامی مدارک مربوط به هدف قرار دادن خودروی ژن تی‌وی را به همراه اظهارات شاهدان به این نهادها ارائه کردیم، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. این نهادها باید موضع خود را در چارچوب وظایف و مسئولیت‌هایشان به صراحت اعلام کنند.»

مطبوعات آزاد هرگز متوقف نخواهد شد

رئیس مشترک ی‌رآ با تاکید بر اینکه فرزندان مردمی که بر اساس اندیشه ملت دموکراتیک، فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و میراث پیشگامان جنبش آزادی کورد رشد کرده‌اند، پیشگام مطبوعات آزاد نیز بوده‌اند. دلیار جزیری بر این نکته تأکید کرد: «کارکنان مطبوعات آزاد خود را از قدرت دولت‌های حاکم رها کرده‌اند. هر چقدر هم که حملات و فشارها صورت گیرد، نمی‌توانند از این واقعیت که مردم کورد با نسل‌کشی روبرو هستند، فرار کنند. این مردم به آزادی نیاز دارند. مبارزه بر این اساس در حال انجام است. با عزم راسخ در برابر دولت ترکیه و تمامی اشغالگران دیگر به رشد خود ادامه خواهد داد.»