سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی در روژآوا گرامی داشته شد

زنان کورد در سالگرد مقاومت ‘ژن، ژیان، ئازادی’ درود فرستادند و یاد ژینا امینی را که توسط حکومت ایران به قتل رسیده بود را گرامی داشتند.

مجلس زنان طبقه و قامیشلو و دیرک کنگره‌ی اسلامی دمکراتیک و مرکز اعتقادات دمکراتیک عامودا، به سالگرد مقاومت ‘ژن، ژیان، ئازادی’ درود فرستادند و یاد ژینا امینی را که توسط حکومت ایران به قتل رسیده بود را گرامی داشتند.

در قامیشلو‌ عبیر شیت، در دیرک ثنا محمود، در عامودا آخین شریف، در طبقه بیدا الاحمد متن اطلاعیه را قرائت کردند.

در اطلاعیه ذکر شده است:

“ما امروز در برابر انقلاب زنان که با قتل ژینا امینی توسط پلیس امنیت اخلاقی که در ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ اتفاق افتاد، سر خود را با افتخار بالا می‌آوریم. ژینا امینی به بهانه‌ی عدم رعایت حجاب به قتل رسید. قتل ژینا انقلاب را در پی داشت و ژینا امینی با شعار ‘ژن، ژیان، ئازادی’ به نماد جهان تبدیل شد و جهان علیه سیاست‌های ستم‌گرانه ضد زنان ایستادند.

انقلاب زنان فقط به روسری مرتبط نبود، بلکه در مورد مسئله‌ی تحت سلطه‌ی رژیم فاشیستی قرار داشتن بود که مذهب را بهانه می‌کرد و به خلق حقوق ساده‌ای روا نمی‌دید، بلکه فقط نژادپرستی مذهبی و ایدئولوژیک را بر خلق تحمیل می‌کند. وقتی از جایگاه زن در اسلام صحبت می‌کنیم، آن‌چه مشخص است که اسلام برای زن حقوقی قائل بوده است. اما عرف و سنت و اقتدار دینی بر زنان ظلم کرده است.

ما از انقلاب زنان در تمامی جهان حمایت می‌کنیم و از دیدگاه سطحی تحت عنوان اسلام را درباره‌ی‌ زنان محکوم می‌کنیم. اسلام دین صلح و عشق است، هیچ تفاوتی بین زن و مرد ایجاد نمی‌کند‌، مگر در رابطه اعمال نیک. دین اسلام سعی می‌کند عدالت و برابری را بین هر دو جنسیت ایجاد نماید”.

در همین چارچوب، کنگره ستار قامیشلو، برای حمایت از انقلاب  ‘ژن، ژیان، ئازادی’ در مقابل مرکز فرهنگ و هنر محمد شیخو فعالیتی برگزار کرد.

در این فعالیت به نمایندگی از کنگره ستار قامیشلو، شاها خلیل، اعلام کرد انقلاب زنان در روژهلات کوردستان و ایران، نیروی خود را از مقاومت زنان کورد دریافت کرده است، گفت: “این انقلاب ادامه دادن به مقاومت بارین و آوستا در روژآواست و همچنین ادامه‌ی مقاومت شیلان و لیلا در باشور و ادامه‌ی مقاومت بریوان و زیلان در باکور و ادامه‌ی مقاومت روناهی در اروپاست. بر مبنای مقاومت این شهدا و براساس حقیقت  ‘ژن، ژیان، ئازادی’ که رهبر عبدالله اوجالان آن را ارائه کرده است”.

تل براک

در رابطه با این موضوع، کنگره ستار تل براک قامیشلو، با شرکت ده‌ها زن، اعضای سازمان‌های مدنی، فعالیتی را انجام داد.

عضو کنگره ستار تل براک، عزرا الحسین، گفت: “ما امروز این‌جا به خاطر ژینا امینی که به شکلی وحشیانه توسط رژیم حاکم به قتل رسید، جمع شده‌ایم. این کار و جنایت انجام شده علیه ژینا امینی را محکوم می‌کنیم. اسلام دینی عدالت است و هیچ قانونی قانونی را که حقوق زنان را پایمال کند را قبول نمی‌کند. برعکس، به زنان احترام می‌گذارد و تمامی حقوق را بر وی روا می‌دارد”.