تصویر

سالگرد رستاخیز ۱۵ اوت در روژاوا و شمال و شرق سوریه جشن گرفته شد

در مناطق شمال و شرق سوریه و روژاوا ۴۰مین سالگرد ۱۵ اوت با اشتیاقی فراوان جشن گرفته شد.

سالگرد کارزار ۱۵ اوت، جشن رستاخیز

در بسیاری از شهرهای شمال و شرق سوریه و روژاوا به مناسبت ۴۰مین سالگرد کارزار ۱۵ اوت، مراسم‌های جشن برگزار شدند.

رقا

جنبش جوانان انقلابی در سوریه و اتحاد زنان جوان در رقا با شعار ‌«با روح ۱۵ اوت ما آزادی رهبر آپو را عملی خواهیم کرد» به همراه مشارکت اهالی کانتون رقا، اعضای  جنبش جوانان انقلابی در سوریه، اتحاد زنان جوان، مجلس و حزب آینده سوریه کنش انجام دادند.

در این کنش‌ها ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک ‌(پ‌ی‌د)‌، فیروز خلیل سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«کارزار ۱۵ اوت، کارزار رهایی‌بخشی خلق‌های ستم‌دیده و به‌ویژه خلق کورد است. دشمن نمی‌تواند آزادی و هویت ما را سرکوب کند و اراده ما را شکست دهد. زیرا انقلاب و این کارزار هنوز ادامه دارد.‌»

همچنین گروه شهید اوستا یک تئاتر درباره ترس و وحشت نیروهای اشغالگر ترکیه از نیروهای گریلا و فداکاری‌های نیروهای گریلا در راه آزادی کوردستان انجام می‌دهند، به اجرا درآوردند. این کنش با رقص و پایکوبی به پایان رسید.

حسکه

در شهر حسکه به همان مناسبت در پارک سَردَم ‌با مشارکت اهالی حسکه، شداد و منطقه هول، مراسم جشن برگزار شد.

در این مراسم جشن،‌ عضو اجرایی جنبش جوانان انقلابی در سوریه، شَروان زیلان سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«جنبش آزادی با جوانان انقلابی آغاز شد؛ با شهادت حقی کارَر این جنبش بنیانگذاری شد. با مقاومت زندان شهر آمد، نیروهای ما ایجاد شدند. در روز ۱۵ اوت اولین گلوله شلیک شد و مبارزه مسلحانه علیه اشغالگری ترکیه اعلام شد.‌»

شروان زیلان اینچنین ادامه داد‌: ‌«کارزار ۱۵ اوت برای کوردها روز رستاخیز است. از این تاریخ دیگر خلق کورد برای آزادی خود مبارزه می‌کند. اولین گلوله‌ای را که شهید عگید ‌(معصوم کورکماز) شلیک کرده است، کورد را هشیار کرد و ایستادگی امروز ما در اینجا، برآمده از همان روحیه می‌باشد. مبارزان آزادی‌بخش محصول و نتیجه آن مبارزه هستند.‌»

سپس گروه‌های هنری، آهنگ‌های خود را ارائه کردند. در این مراسم جشن، گروه موسیقی شهید زَلال و گروه شهید هوگر هنرنمایی کردند. همچنین شاعر، فرهاد مَرده اشعاری را اجرا کرد.

این مراسم جشن با رقص و پایکوبی به پایان رسید.

قامشلو

اهالی قامشلو با اشتیاقی بسیار و مشارکتی گسترده، سالگرد کارزار ۱۵ اوت را جشن گرفتند.

این مراسم در پارک آزادی شهر قامشلو برگزار شد.

با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای انقلاب کوردستان، برنامه‌های جشن آغاز شد. در چارچوب این برنامه‌ها، پیام رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان درباره کارزار ۱۵ اوت طی یک مستند به نمایش درآمد. گروه‌های موسیقی عضو جنبش فرهنگ و هنر ‌(TEV-ÇAND) از جمله گروه سرحد، گروه سَردَم و گروه بوتان و همچنین هنرمندان سیپان خَلات و سمیه محمد ترانه‌های انقلابی را اجرا کردند. در چارچوب این مراسم جشن، تصاویر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، پرچم‌های حزب کارگران کوردستان ‌(پ‌ک‌ک) و کنفدرالیسم جوامع کوردستان ‌(ک‌ج‌ک) برافراشته شدند.

آحاد مردم در این مراسم بارها شعارهای ‌«زنده‌باد رهبر آپو»، ‌«با جان و خون همراه تو هستیم ای رهبر» و ‌«بدون رهبری حیات میسر نیست» را سردادند. این مراسم جشن با انجام رقص و پایکوبی تا پاسی از شب ادامه داشت.

دربیسیه

اهالی دربیسیه، اعضای نهادهای مدنی، مجلس، کنگره استار و جنبش‌های زنان در پارک شهید زَوین همین شهر یک مراسم جشن برگزار کردند.

در این مراسم، ‌عضو حزب اتحاد دمکراتیک ‌(پ‌ی‌د) شعبه دربیسیه، رازیه ابراهیم سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«اولین گلوله را شهید و فرمانده ‌عگید ‌(معصوم کورکماز) شلیک کرد و با آن کار خواب و خیال شکست دادن خلق کورد را به پایان رساند. انقلاب در منطقه شمال و شرق سوریه ادامه کارزار ۱۵ اوت است.‌»

در این مراسم هنرمند، نسرین بوتان آهنگ‌های انقلابی خواند و همراه با آن رقص و پایکوبی انجام شد.

تل‌تَمر و زِرگان

اهالی شهر‌های تل‌تمر و زرگان با انجام یک کنش در پارک مجلس خانواده‌های شهدای تل‌تمر به مناسبت کارزار ۱۵ اوت یک مراسم جشن برگزار کردند. در این مراسم اهالی هر دو شهر با تمام اقشار خود با پوشیدن لباس‌های ملی-محلی خود مشارکت کردند.

همچنین نمایندگانی از دیگر اجزاب سیاسی، نیروهای مجلس نظامی تل‌تمر و نیروهای مجلس مدافع خابور آشوری‌ها در این مراسم شرکت کردند.

در این مراسم جشن، عضو مدیریت مجلس شهر تل‌تمر، آزاد آرارات مشارکت کرد و گفت‌: ‌«کارزار ۱۵ اوت شخصیت کورد دمکراتیک را که امروز نماینده آزادی تمام خلق‌ها می‌باشد را نمایان کرد. همچنین زنان آزاد را نشان داد. از دیگر نتایج و محصول آن نیز نیروهای ی‌پ‌گ و ی‌پ‌ژ هستند. این کارزار برای خودمدیریتی دمکراتیک در منطقه شمال و شرق سوریه و روژاوا یک زمینه بود.‌»

آرارات همچنین ادامه داد‌: ‌«با روح شهید عگید، آرین و اوستا، ما از دستاوردهای این انقلاب محافظت خواهیم کرد. انقلاب ما هنوز به پایان نرسیده است، از ما دفاع و آموزش دادن بسیاری انتظار می‌رودد.‌»

این مراسم جشن با خواندن ترانه‌های انقلابی و انجام رقص و پایکوبی به پایان رسید.

تربسپی

مراسم جشن در شهر تربسپی در پارک رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان واقع در شرق این شهر برگزار شد. در آن به عنوان ابتکارعمل خلق، وَلات احمد سالگرد کارزار ۱۵ اوت را تبریک گفت و بر اهمیت ارتقا دادن سطح مبارزه برای عملی کردن آزادی جسمانی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تاکید کرد.

سپس گروه‌های هنری، هنرنمایی کرده و مراسم جشن با رقص و پایکوبی به پایان رسید.

چِلاخا

در پارک ژن شهرک چلاخا با مشارکت اهالی چلاخا، بزرگان عشایر، نمایندگان احزاب سیاسی، اعضای نیروهای امنیت داخلی، نیروهای سوریه دمکراتیک ‌(ق‌س‌د)، اعضای نهادهای مدنی و خدمت‌رسانی، مجلس شهر، مجلس خانواده‌های شهدا و کنگره استار کارزار ۱۵ اوت را جشن گرفتند.

در این مراسم ریاست‌مشترک نمایندگی پ‌ی‌د، عبدالسلام عباس سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«کارزار ۱۵ اوت برای خلق کورد یک روز نوین است. زیرا از سوی دولت اشغالگر ترکیه انکار شده و علیه‌اش قتل‌عام روا داشته می‌شد.‌»

عباس چنین ادامه داد‌: ‌«ما با روح مقاومت ۱۴ جولای و ۱۵ اوت در برابر نقشه‌های به اجرا درآمده علیه ما و رهبرمان، ایستادگی خواهیم کرد و آزادی جسمانی رهبر خود را عملی خواهیم کرد.»

سپس هنرمند، حِیسَم و گروه ریبو الجزیره از منطقه تل‌کوچر آهنگ‌های انقلابی اجرا و اهالی نیز رقص و پایکوبی کردند.

دِریک

صدها نفر از اهالی شهر دریک، شهرک‌های بَراو و کوچرا، ۱۵ اوت را در پارک دجله دریک جشن گرفتند.

در این مراسم جشن، عضو خانواده‌های شهدای دریک، سوواد مصطفی سخنرانی کرد و گفت‌: ‌«خواهری و برادری خلق‌ها، حیات مشترک و مسالمت‌آمیز و عملی کردن صلح به یُمن کارزار ۱۵ اوت و به یُمن مبارزه تمام شهدای رهایی کوردستان عملی شده است.‌»

سوواد اینچنین ادامه داد‌‌: ‌«‌شهید عگید اولین گلوله علیه اشغالگری را شلیک کرد و راه را برای انسانیت و مبارزه علیه ذوب ملت و اقشار آن گشود.»

در این مراسم جشن گروه شهید خبات دریک از تربسپی و گروه اَلَفتَریا از دریک، بروی صحنه آهنگ‌های انقلابی اجرا کردند.

این مراسم جشن با انجام رقص و پایکوبی به پایان رسید.

کوبانی

در میدان شهید عگید در شهر کوبانی بامشارکت اهالی شهر، اعضای نهادها و نمایندگان احزاب سیاسی، مراسم جشن ۱۵ اوت برگزار شد.

در ابتدا مدیر جنبش جوانان انقلابی سوریه، خلیل علی اشاره داشت که اکنون ۴۰ سال است دشمن با هواپیما، توپخانه، تانک و سلاح‌های شیمایی نتوانسته است این مبارزه را سرکوب کند.

مدیر مجلس خانواده‌های شهدا، سارا خلیل اعلام کرد که کارزار ۱۵ اوت آغاز یک انقلاب بود و این انقلاب امروز به امید خلق‌های ستم‌دیده جهان تبدل شده و گفت‌: ‌«ما این انقلاب را به انقلابی ملی مبدل می‌کنیم.‌»

سپس پیام اخیر فرمانده قرارگاه مرکزی مدافع خلق ‌(ن‌پ‌گ)، مراد کاراییلان درباره کارازر ۱۵ اوت نمایش داده شد.

سپس گروه‌های هنری، بروی صحنه هنرنمایی کردند و مراسم جشن با آهنگ‌های هنرمند احمد عمر از رقا و صُبحی دادلی از کوبانی به پایان رسید.

شهبا

سازمان پ‌ی‌د در کانتون عفرین و شهبا با شعار ‌«با روح ۱۵ اوت ما همراه با رهبر اوجالان مبارزه خواهیم کرد و حیاتی آزاد را در کوردستان خواهیم زیست‌» یک مراسم جشن را سازماندهی کرد.

۴۰مین سالگرد کارزار ۱۵ اوت در پارک ۴ آوریل شهرک احداث منطقه شهبا برگزار شد.

این مراسم جشن با انجام یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به یاد شهدای مبارزه آزادی آغاز شد.

عضو مجلس سازمان پ‌ی‌د در کانتون عفرین، فرهان کوبانی سخنرانی کرد و یاد تمام شهدای کورد و کوردستان را گرامی داشت، او گفت‌‌: ‌«با کارزار ۱۵ اوت ما از یک خواب سنگین هشیار شدیم و این روز برای کوردها به روز رستاخیز مبدل شد. به نام اهالی عفرین و شهبا ما مقاومت ه‌ر‌ی و گریلاهای کوردستان را تبریک می‌گوییم.»

همچنین عضو شورای هماهنگی کنگره استار در کانتون عفرین و شهبا، رییحان عَلو روز رستاخیز را به تمام خلق کوردستان تبریک گفت و بیان داشت‌: ‌«‌با اولین گلوله که شهید عگید شلیک کرد، حیات خلق کورد از نو ایجاد شد. این انقلاب به بنیاد حیات تمام خلق‌ها و به ویژه برای خلق کورد تبدیل شد. ما هرگز بردگی را قبول نخواهیم کرد.»

رییحان علو اعلام کرد که باید در مقابل حملات اشغالگرانه، با انجام جنگ انقلابی خلق حرکت کرد.

همچنین گروه کَلا هوری و گروه شهید مزگین به همراه هنرمند رِزن بَکر هنرنمایی کرده و توده خلق در مقابل آهنگ‌های آنان رقص و پایکوبی کردند.

در پایان این مراسم جشن نیز جنبش جوانان انقلابی سوریه و جوانان پ‌ی‌د یک تئاتر درباره جنگی که علیه خلق کورد تحمیل می‌شود را اجرا کردند.