تصویر

صالح گَدو: با انزوای تحمیلی حقوق خلق‌ها نقض می‌شود

دبیرکل حزب چپ دمکراتیک کورد سوریه، صالح گَدو اعلام کرد که با انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان حقوق خلق کورد و دیگر خلق‌های آزادی‌خواه نقض می‌شود.

انزوای امرالی

در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ کارزار ‌«آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» آغاز شده بود. ۱ مارس این کارزار وارد مرحله دوم خود شد. در شمال و شرق سوریه نیز از زمانیکه این کارزار آغاز شده است، بی‌وقفه کنش‌هایی انجام می‌شود.

دبیرکل حزب چپ دمکراتیک کورد سوریه، صالح گدو در ارتباط با انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و مرحله دوم کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

صالح گدو اعلام کرد که بیش از ۲۵ سال است که انزوا علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تحمیل می‌شود و اشاره داشت که رئیس جمهور ترکیه طیب اردوغان این انزوای تحمیلی را به مرحله‌ای جدید رسانده است. صالح گدو گفت‌: ‌«با انزوای تحمیلی یک سیاست غیرمشروع علیه رهبر خلق کورد به اجرا درآمده است و بدین شکل می‌خواهند ارتباط او را با جهان قطع کنند. اجازه نمی‌دهند که با خانواده و وکلایش دیدار کند. برای تماس تلفنی که از حقوق هر زندانی می‌باشد، مانع‌تراشی می‌کنند. این سیاستی که به اجرا در آمده است، سیاستی یک جانبه است. با انزوای تحمیلی نه تنها حقوق رهبر خلق کورد، بلکه حقوق خلق کورد و دیگر خلق‌های آزادی‌خواه‌ هم نقض می‌شود.‌»

صالح گدو توجه‌ها را به کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» معطوف داشت و چنین گفت‌: ‌« اخیرا در شمال و شرق سوریه برای آزادی جسمانی رهبر خلق کرود بیش از ۳ میلیون امضا جمع آوری شد. اکنون خلق‌های جهان از رهبر آپو صیانت می‌کنند، سیاست‌های کثیف دولت ترکیه را محکوم کرده و آزادی جسمانی رهبر خلق کورد را مطالبه می‌نمایند. باید نهاد و سازمان‌های حقوق بشری، نیروهای بین‌المللی و خلق‌های آزادی‌خواه برای آزادی جسمانی رهبر آپو اقدام کرده، تحرکاتی آغاز نموده و سکوت نکنند.‌»

‌«هیچکس نباید در برابر سیاست‌های کثیف سکوت کند»

صالح گدو اشاره داشت که بجز خلق کورد، خلق‌های عرب، سریانی، ارمنی و آشوری نیز در کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» که در شمال و شرق سوریه ادامه دارد، مشارکت می‌کنند و گفت‌: ‌«از منطقه دِریک تا قامشلو، از رقا تا دیرالزور، حسکه، منبج و طبقا خلق‌ آزادی جسمانی رهبر آپو را مطالبه می‌کند. دولت ترکیه از سیاست رهبر آپو که میلیون‌ها نفر از آن صیانت کرده و حمایت خلق‌ها از آن، می‌ترسد. نیروهایی که در سیاست جهانی تاثیرگذار هستند، باید به این سکوت خود پایان دهند و صدای خلق‌ها را بشنوند.

در شمال و شرق سوریه برای آزادی جسمانی اوجلان، کنش‌های قدرتمندی انجام می‌شود. خلق و به ویژه زنان در مرحله دوم کارزار، نقش بزرگی را ایفا می‌کنند. باید این کنش در سراسر جهان دیده شود.‌»

ابتکارعمل آزادی عبدالله اوجالان در چارچوب کارزار «آزادی برای عبدالله اوجالان، راه‌حل سیاسی برای مسئله کورد» از روز ۴ مارس با ۳۳ سازمان و حزب سیاسی در شمال و شرق سوریه دیدار کرده است.