صالح مسلم: انتخابات ترکیه مستقیماً بر روژآوای کوردستان تاثیر دارد

صالح مسلم رئیس مشترک پ.ی.د گفت: انتخابات ترکیه تاثیر مستقیم بر روژآوای کوردستان دارد و افزود: ما به تلاشهایمان برای مقابله با فاشیسم که پایبند هیچ قانون و مقرراتی نیست، ادامه می دهیم.

صالح مسلم رئیس مشترک حزب اتحاد دمکراتیک(پ.ی.د) درباره انتخابات ۱٤هم می در ترکیه و تاثیر آن بر شمال و شرق سوریه و احتمال حملەای دیگر، با آژانس خبری فرات گفتگو کرد و گفت: این انتخابات بطور مستقیم بر روژآوا تاثیر دارد و افزود: ما به تلاشهایمان برای مبارزه با فاشیسم که پایبند هیچ قانون و چهارچوبی نیست ادامه می دهیم.

 

در ١۴ می در ترکیه انتخابات برگزار می شود، نظر شما درباره این پروسه و نتایج آن چیست؟

انتخابات ۱۴ می در ترکیه خیلی مهم است. به درازای حاکمیت فاشیسم در ترکیه بویژه پس از سال ٢٠١۵، جنگهایی که علیه کوردستان و بدست ترکیه انجام شد، از روی اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک و غیره، ترکیه را بەسمت ورشکستگی برد. این چندین بار در نشست های دیپلماتیک مطرح شده است. رژیم فاشیست ترکیه که برنامه قتل عام کوردها را در دستور دارد، هم به روژآوا حمله می کند و هم به باشور کوردستان حمله می کند. از همه می خواهد در جنگ با کوردها به او کمک کنند. این ترکیه را به این وضع انداخته است. آنها به دلخواه خودشان این انتخابات را برگزار نمی کنند، بلکه بەدلیل شرایطی که در آنند ناچارند آن را برگزار کنند.

امروز این امکان بوجود آمده که این حکومت فاشیست عوض شود. این فرصت در ۱۴ می برای همه خلقهای ترکیه مهیاست. نه تنها برای خلق کورد، بلکه برای همه خلقهای ترکیه این یک فرصت خوب برای نجات یافتن از این حاکمیت فاشیست است. یک بعد دیگر هم دارد. آیا دیکتاتوری مانند اردوغان اجازه می دهد یک انتخابات سالم و دمکراتیک انجام شود؟ یا دست بردار مقامش می شود؟ همانگونه که در سال ٢٠١۵ انتخابات را لغو کرد و ترکیه را به جهنم مبدل کرد، احتمال دارد بازهم این کار را انجام دهد. از زاویه دمکراسی، احتمالش کم است پس از انتخابات کنار برود. هرچه در توان داشته باشد می کند، هرچه تخلف باشد را انجام می دهد. احتمال جنگ داخلی نیز وجود دارد. تهدیدهای کنونی را نیز درنظر داریم. پروسه حساسی است. ما هم نمی دانیم که انتخابات چگونه خواهد بود. این انتخابات از هر لحاظ سرنوشت ترکیه را عوض می کند. یا مشکلات ترکیه را از راه دمکراتیک حل می کند یا زیر سایه فاشیسم و سیستم پادشاهی می مانند. هدف این حکومت فقط خلق کورد و خلقهای ترکیه نیست، بلکه هر کسی در جهان باید به این موضوع حساس باشد. این قدرت فاشیستی هر چیزی که بگویی از آن برمیاید. می تواند هر چیزی را درهم و برهم کند. انتخابات ترکیه خوب یا بد، راه را بر یک دگرگونی تاریخی باز کرده است.

حاکمیت برای پیروزی در انتخابات هرچه در توان داشته باشد انجام می دهد، در این راستا امکان حمله به روژآوا هست؟

کورد و مسئلەی کورد که نمی خواهند آنرا حل کنند، مبنای حملاتشان به روژآوا و باشور کوردستان است. این انتخابات برای روژآوا بسیار مهم است. اگر این حاکمیت فاشیستی در آن پیروز شود، آنگاه خواهید کوشید تا طرح اشغالگریش را در روژآوا کامل کند. هدفشان اشغال تمام خاک سوریه است. این انتخابات بر تمام سوریه و روژآوا موثر است. این رژیم تاکنون اجازه نداده است تا مشکلات سوریه حل شود. می خواهد نقشەی اشغالگریش به عمق ٣٢کیلومتر را در سراسر مرزهایش با سوریه اجرایی کند و این نقشه را در سازمان ملل هم نشان داد. اگر این رژیم باقی بماند، آنگاه این طرح را جابجا خواهد کرد. این یک نقشه همەجانبه است و لذا مستقیماً بر ما موثر است.

اعلام شد که پیش از زلزله ششم فوریه که مرکزش مرعش در باکور کوردستان بود، دولت ترکیه تهدید کرده بود به روژآوا حمله می کند،آیا این تهدید هنوز هم هست؟

پیش از زلزله اعلام شد که دولت ترکیه میتواند در زمان کمی به منطقه حمله کند. هنوز احتمال این تهاجم هست. هروقت امکانش را داشته باشند اقدام به این کار خواهند کرد. این یک مسئله سیاسی نیست، بلکه این را توسط سلیمان سویلو وزیر کشور و هاکان فیدان رئیس میت انجام می دهند. حملەای که در تقسیم انجام دادند یک نمونه آشکار این است. می توانند هر دقیقه جنگی را راه بیندازند. تا زمانی که این حکومت و وزرایش موجود باشند می توانند هر جایی جنگی راه بیندازند. ما به اقدامات خود برای مقابله با این شرایط ادامه می دهیم.

طبق اخبار رسمی، ۵٠هزار نفر و طبق یکسری منابع دیگر درپی زلزلەای که مرکزش مرعش بود، ١٠٠هزار نفر جانشان را ازدست دادند، اما باوجود اینها، دست از حملاتشان بر نداشتند. هواپیماهای بی سرنشین و هواپیماهای جنگی شان در محدوەهای مرزی در پروازند و هر روز بمباران می کنند. ما با این فریب نمی خوریم، آنهایی که می جنگند متفاوتند، آنهایی که رای می دهند متفاوتند. بگذار ناامید نشوند، هیچ اخلاقی در میانشان نیست، هیچ قانونی و هیچ چهارچوبی نیست. بعلاوه سلاح شیمیایی بەکار می گیرد که در جهان ممنوع است.

ک.ج.ک بەدلیل زلزله، فعالیتهایش را بەحالت تعلیق درآورد. با این وجود، حملات ترکیه را چگونه باید ارزیابی کرد؟

ک.ج.ک اعلام کرد که بەدلیل زلزله اعلام آتش بس کردەاند. این یک برخورد انسانی بود. قربانیان این زلزله اهل کوردستان بودند. این تصمیمی بود که بهانەای برای رژیم ترکیه باقی نمیگذاشت، زیرا فعالیت گریلا همواره در مناطق باکور کوردستان مانند سرحد، بوتان، آمد و درسیم درجریان بوده است. برای اینکه کسی مشغول نشود و دولت و موسسات ترکیه بهانەجویی نکنند، تصمیم توقف فعالیتهای نظامی را اعلام کردند، اما دولت ترکیه حملاتش را به باکور و باشور کوردستان ادامه داده و روزانه آنرا انجام می دهد.

شکست حکومت آ.ک.پ- م.ھ.پ چگونه بر حزب دمکرات کوردستان (پ.د.ک) که همکار این حکومت است، تاثیر می گذارد؟

مسئولین باشور کوردستان بویژه مسئولین حزب دمکرات کوردستان همه چیز ازجمله نفت و اقتصاد را به کنترل خود درآوردەاند. با اردوغان و خانوادەی او قرارداد نفت و شرکتهای بزرگ را امضاء کردەاند. اینها علنی بودند. دادگاه فرانسه قرارداد نفت حزب دمکرات با پسر اردوغان را لغو کرد. طبق مقررات دولت عراق هیچ کسی نمیتواند خارج از اختیارات دولت نفت بفروشد. این اتحاد در میانشان نیست. این را دادگاه اعلام کرد. دادگاه بین المللی در این زمینه حتی ترکیه را جریمه کرد و شرکتش را توقیف کرد. چیزهایی وجود دارد که هنوز نمیدانیم، ممکن است فردا یا روزهای دیگر پخش شوند و بفهمیم. یک قرارداد مخفیانه مابین اردوغان و خانوادەاش با...

سقوط اردوغان و آ.ک.پ هم روی ترکیه و هم روی باشور کوردستان تاثیر می گذارد و توازن قوا در خاورمیانه را عوض می کند. سقوط فاشیسم تاثیر عمیقی بر باشور کوردستان خواهد داشت.