صالح مسلم: به مقاومت خلق و نیروهایمان متکی هستیم

صالح مسلم رئیس‌مشترک پ.ی.د گفت: هدف حملات دولت ترکیه نابودی روژآواست و راه هوایی نیز به‌روی هواپیماهایش باز است و افزود: تا پایان مقاومت می‌کنیم و به مقاومت خلق‌مان متکی هستیم.

درباره حملات دولت ترکیه به شمال و شرق سوریه، صالح مسلم به پرسش‌های آژانس خبری فرات پاسخ داد. مسلم گفت: هر چیزی از دولت جنایتکار ترکیه قابل انتظار است و اذعان کرد که به موقعیت دفاع مشروع رسیده‌ایم. هرچه هم روی بدهد تا پایان مقاومت می‌کنیم. خلقمان باید به خودشان و نیروهایشان ایمان داشته باشند.

"حکومت جنگ طلب به حملاتش ادامه می‌دهد"

مسلم به این اشاره کرد که در ترکیه پس از انتخابات با تشکیل کابینه‌ی جنگ‌افروز، به نقشه حذف و نابودی ادامه داده می‌شود و گفت: چند ماه پیش از انتخابات اشاره کردیم که دور ساختن دیکتاتور مستبد از قدرت؛ از راه عادلانه در تاریخ روی نداده است. متاسفانه پیش‌بینی‌مان درست از آب درآمد. حالا می‌بینیم. این فاشیسم با تقلب و فریبکاری و انواع راهها جای خودش را محکم نموده است. طرح سال ۲۰۱۴ را دارد ادامه می‌دهد. یکی از نقشه‌های اصلی آنها علیه روژآوای کوردستان است. با تشکیل کابینه جنگ، درحال تداوم حملاتشان هستند. پس از انتخابات حملات بی‌وقفه ادامه یافته است. طرح حملاتشان را از سر گرفتند که همه‌ی افراد را هدف قرار می‌دهد و از هر روی غیراخلاقی است و با هیچ قانونی همخوانی ندارد. اینجا به‌ویژه می‌خواهند که خودمدیریتی روژآوا و کوردها را که نیروی محرکه‌ی آنند؛ نابود کنند. برنامه‌یشان را ازسر گرفته‌اند. چیز متفاوتی برای ما وجود ندارد. ما هم مانند خلق مسلما مبارزه می‌کنیم.

"نمایش قدرت پیش از نشست آستانه"

رئیس‌مشترک پ.ی.د صالح مسلم اشاره کرد که اگر انسان به زمان نگاه کند می‌تواند ببیند که دولت ترکیه برای همه اقداماتش زمان مشخصی را انتخاب می‌کند. ۲۱ ژوئن یک نشست چهار جانبه در آستانه برگزار می‌گردد. فاشیسم ترکیه انگار می‌خواهد نمایش قدرت انجام دهد و پیام "من می‌توانم" برساند. حتی می‌توانم نیروهای سوریه را نیز بزنم و نیروهای روسیه را نیز همچنین! هدف اصلی دولت ترکیه لطمه‌زدن به خودمیریتی روژآواست. ۲۱ ژوئن دیدار می‌کنند و اینکه چه تصمیمی می‌گیرند مشخص نیست. چیزی نمی‌گویند. شاید گفته‌اند بگذار راه آسمانی منطقه نه تنها برای پهباد بلکه برای هواپیماهای جنگی غول‌پیکر نیز باز شود. دولت ترکیه می‌گوید راه آسمانی برایش بازشده و به‌آسانی حملاتش را ازسر گرفته است.

"فکر نمی‌کنیم دولت روسیه موضعی نشان دهد"

مسلم به مواضع دولت‌های روسیه، ایران و سوریه درقبال حملات ترکیه پرادخت و گفت: روسیه هم‌اکنون به ترکیه نیاز دارد؛ به‌ویژه به‌دلیل تحریم‌هایی که در پی جنگ اوکراین بر مسکو تحمیل شده است. این یک مسئله بین‌المللی است. زیرا نقطه‌ضعف کجا باشد؛ آنجا هدف قرار می‌گیرد. تصور نمی‌کنیم روسیه موضعی داشته باشد. به‌همین سبب می‌توانند به‌آسانی علیه ما شانتاژ و زورگویی انجام دهند. قراردادهای بسیاری مابین آنها وجود دارد و لذا سکوت می‌کنند. رژیم سوریه نیز غیر از مواضع ایران و روسیه چیز خاصی نمی‌گوید. جای تعجب است که هیچ دولتی در برابر حملات سنگین دولت ترکیه به منطقه‌ی ما چیزی نمی‌گوید. ۹ نظامی ارتش سوریه کشته شدند و کسی نق نکرد! رژیم سوریه حتی پیام تسلیت هم صادر نکرد! طبیعتا روسیه و ایران هم چیزی نمی‌گویند.

به خلقمان تکیه می‌کنیم؛ تنها راه مقاومت است

ممکن است همه پذیرفته باشند که ترکیه حمله کند. جای تعجب است که کسی در برابر این حملات سنگین ترکیه چیزی نمی‌گوید! آنها هرچه بخواهند انجامش می‌دهند. ببینیم نتیجه نشست آستانه چه خواهد شد. لذا خود را به نیروهای خارجی و مواضع آنان وابسته نمی‌کنیم. ولی از اوضاع باخبریم. به توان خودمان و سازمان‌یابی خلقمان تکیه می‌کنیم. ما مقاومت می‌کنیم؛ هیچ راه دیگری نداریم.

نقشه‌ی راه اساسی؛ محاکمه تبهکاران داعش

مسلم درباره هدف اصلی خودمدیریتی و کوردها و اهداف حملات ترکیه اینگونه ارزیابی کرد: خودمدیریتی مدتی پیش با هدف حل معضلات سوریه یک طرح جامع ارائه داد. ترکیه نه پایان معضلات سوریه را می‌خواهد و نه می‌خواهد کوردها در آن حضور داشته‌باشند. همچنین گفت که محاکمه تبهکاران دستگیرشده‌ی داعش توسط خودمیریتی را نمی‌خواهد. زیرا تمام همکاری‌ها و اعمال مشترکش با داعش از آغاز تاکنون آشکار می‌شود. در این محکمه که جلوی دیدگان جهان انجام شود؛ همه کارهایی که فاشیسم ترک در پشت پرده انجام داده، آشکار می‌گردد. آنها مخالف اینند. درنتیجه ناگهان هار شده و به تهاجماتشان ادامه می‌دهند. این‌گونه به‌کجا می‌رسد؛ ما نمی‌دانیم.

عقب‌نشینی نظامیان ترکیه از شمال سوریه به‌صورت گام به گام

مسلم این را نیز اعلام کرد که گفتگوهای بسیاری درباره سوریه و به‌ویژه ادلب انجام شده و افزود: ارزیابی‌های زیادی شده است؛ ازجمله اینکه روسیه، سوریه و ترکیه به توافق رسیده‌اند. می‌گویند که برخی مناطق ادلب را برای رژیم رها کنند و نظامیان ترک گام به گام از شما سوریه عقب‌نشینی نمایند و جاده‌ی ام.۴ مابین حلب و لاذقیه بازگشایی شود. احتمال دارد چنین توافقی انجام شود. معلوم است که یکسری از مزدوران مسلح در این منطقه این را نخواهند پذیرفت. اینکه رژیم سوریه بخواهد علیه‌شان بجنگد یا ترکیه که ۴ سال است تلاش داشته آنها را ساکت کند آنها را با شروطی نگه‌دارد یا نه؛ معلوم نیست. چه روی می‌دهد بر ما روشن نیست اما پیش‌بینی توافق اینگونه دور از انتظار نیست که همه نیروهای این منطقه را شامل گردد.

همیشه مقاومت می‌کنیم

درباره احتمال حمله‌ی زمینی به منطقه؛ مسلم گفت: هر چیزی از دولت ترکیه و وحشیگری و جنایت پیشگی او برمی‌آید. این مسئله دو بعد دارد. عملیات زمینی انجام شود ما مقاومت می‌کنیم. اما مشخص است که عملیات زمینی سخت است و این را درنظر دارند؛ چون ما آماده‌ایم. در تل‌رفعت، شهبا و منبج نیروهای ایرانی و روس حضور دارند. حمله اشغالگری ترکیه به‌نفع ایران نیست. اما آیا در آستانه به این اجازه می‌دهند یا نه، مشخص نیست. به آنها تکیه نمی‌کنیم. به خلقمان تکیه می‌کنیم. غیر از این راه دیگری نیست. در وضعیت تدافعی قرار گرفته‌ایم. هرچه روی بدهد از خودمان دفاع می‌کنیم. خلقمان باید به خودش و نیروهایش ایمان داشته باشد. دولت ترکیه با پهباد و تکنولوژی جنگی‌اش می‌تواند تعدادی از شهروندان ما را بکشد؛ اما نمی‌تواند اراده‌ی خلقمان را بشکند. ترکیه حمله زمینی هم اجام دهد؛ شکست خواهد خورد. نیروهایمان در امادگی کاملند. به‌غیر از مقاومت راه دیگری وجود ندارد. همه با این رویکرد فعالیت می‌کنند.

فراخوان به صیانت از انقلاب

مسلم اشاره کرد که برای استمرار دموکراسی تنها امید؛ انقلاب روژآواست و اینگونه خطاب به افکار عمومی فراخوان داد: نیروهای دموکراتیک و آنهایی که می‌خواهند دموکراسی باشد؛ اگر خواهان تقویت دموکراسی در خاورمیانه‌اند؛ باید از ما پشتیبانی کنند. زیرا این تنها امید است. ترکیه، سوریه و ایران مانند رژیم‌های دیکتاتور علیه ما برخورد می‌کنند. ما هم مقاومت می‌کنیم. ما سعی داریم هستی خود و ملاک‌های انسانی و دموکراتیک را حفظ کنیم. به باور من حق این را داریم که خواهان پشتیبانی باشیم. ما خواهان حمایت هستیم و این وظیفه‌ی دموکراسی خواهان است. اگر این کار را در قبال ما نکنند؛ از دید ما وظیفه‌ی انسانی خود را به‌جای نیاورده‌اند.