تصویر

‌«طبق قوانین جهانی، دستگیری سلیمان احمد یک جرم بزرگ است»

عضو اتحادیه وکلا در کانتون جزیره، محمد امین بیان کرد که در تمام قوانین حقوق بشری جهانی دستگیری روزنامه‌نگار سلیمان احمد یک جرم بزرگ است.

روزنامه‌نگار سلیمان احمد

روزنامه‌نگار و سردبیر بخش عربی خبرگزاری روژ نیوز، سلیمان احمد مورخ ۱ اکتبر ۲۰۲۳، بدلیل وفات پدر خود خواست که با خانواده‌‌اش در محله شیخ‌مقصود حلب دیدار کند. زمانیکه سلیمان احمد قصد داشت در روز ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳ از پایانه مرزی پیشخابور ‌(سِمِلکا) به باشور کوردستان بازگردد، از سوی نیروهای حزب دمکرات کوردستان ‌(پ‌د‌ک) ربوده شد. ۲۱۷ روز می‌باشد که سلیمان احمد بازداشت شده است.

در ارتباط با این امر عضو اتحادیه وکلای کانتون جزیره‌، محمد امین با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرد.

محمد امین اعلام کرد که طبق قوانین بین‌المللی اسیر گرفتن سلیمان احمد یک جرم بزرگ است و چنین گفت‌: ‌«مورخ ۲۲ می ۲۰۲۴، وکلای سلیمان احمد با او ملاقات کردند. در این ملاقات سلیمان احمد تنها چند دقیقه با مادرش صحبت کرد. بخوبی می‌دانید که پ‌د‌ک برای اهداف دولت اشغالگر ترکیه کار می‌کند. می‌توان گفت که درخواست‌ها و اهداف دولت اشغالگر ترکیه به طور کامل از سوی پ‌د‌ک عملی می‌شود.‌»

‌«طبق قوانین جهانی دستگیری سلیمان احمد ممنوع است»

محمد امین توجه‌ها را به وضعیت سلیمان احمد از جنبه قانونی معطوف داشت و گفت‌: ‌«از جنبه قانونی روزنامه‌نگار این حق را دارد که صحبت کند، پیشنهاد و حتی مراجعاتی انجام دهد. در سال ۱۸۹۹ و ۱۹۰۷ حقوق بشر تایید شده است و اولین قانونی که تصویب شده حقوق روزنامه‌نگاران می‌باشد. حقوق روزنامه‌نگاران بسیار اهمیت دارد. زیرا زمانیکه یک روزنامه‌نگار دستگیر شود، به مثابه این انگاشته می‌شود که یک واقعیت از واقعیت‌های جهان از بین برود. در پیمان ژنو که سال ۱۹۴۹ تایید شده است، رفتار و برخود اشتباه در مقابل روزنامه‌نگاران ممنوع شده است. همچنین طبق این پیمان که در شهر ژنو تصویب شد، چه دولت و چه فرد باید درباره روزنامه‌نگاران جرمی را مرتکب نشود. در سال ۱۹۶۶ یک پیمان‌نامه به نام ‌«حقوق غیرنظامیان» ایجاد شد، در این پیمان‌نامه نیز در ماده ۱۹ م خود که یکی از مهمترین ماده‌هایش است آمده است که نباید برخوردی اشتباه با روزنامه‌نگاران انجام شود و بزگترین جرم دستگیری روزنامه‌نگاران است. طبق ماده ۷م قانون سیستم روم که مورخ ۱۸ جولای ۱۹۸۸ تصویب شده است، ربودن روزنامه‌نگاران یک جرم و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

طبق پیمان‌نامه‌ حقوق بشر آمریکا، در ماده ۱۳م آن نقض حقوق روزنامه‌نگاران ممنوع اعلام شده است. همچنین پیمان‌نامه اروپا در ماده ۱۰ خود جرم علیه روزنامه‌نگاران را محکوم و ممنوع اعلام کرده است. پیمان‌نامه آفریقا هم در ماده ۹ خود این اعمال ناروایی که علیه روزنامه‌نگاران انجام‌ می‌شود را ممنوع کرده است. پیمان‌نامه اعراب در ماده ۳۲ خود برخورد و رفتارهای ناشایست ضد روزنامه‌نگاران را ممنوع کرده است. سازمان ملل متحد نیز در ارتباط با حقوق روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۲۲ یک پیمان‌نامه ایجاد کرده است‌.‌»

محمد امین اعلام کرد که ربودن روزنامه‌نگار سلیمان احمد از سوی پ‌د‌ک، طبق تمام قوانین جهانی یک جرم است و اینچنین به سخنان خود پایان داد‌‌‌: ‌«حقوق روزنامه‌نگاران بسیار وسیع و گسترده می‌باشد. بدلیل اینکه روزنامه‌نگار چشم واقعیت جامعه‌ است. باید کسانی که سلیمان احمد را ربوده‌اند، طبق حقوق بشر دادگاهی شوند و سلیمان احمد از حقوق خود بهره‌مند شود.‌»