تصویر

تدارکات انتخابات در شمال و شرق سوریه ادامه دارد

تدارکات برای انتخابات شهرداری ۱۱ ژوئن در شمال و شرق سوریه ادامه دارد. روکن مله ابراهیم، رئیس مشترک کمیسیون عالی انتخابات اداره خودمدیریتی، خاطرنشان کرد که چنین انتخابات دموکراتیکی برای اولین بار در سوریه برگزار خواهد شد.

انتخابات محلی در روژاوا

انتخابات شهرداری در منطقه خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار شد. در نتیجه این انتخابات شوراهای شهرداری تشکیل و روسای مشترک انتخاب شدند. در سال ۲۰۱۷، رؤسای مشترک شهرداری‌ها بر اساس نمایندگی شورا از طریق انتخابات کمون و شورای شهر انتخاب شدند. بدین ترتیب کار شهرداری در انقلاب آغاز شد و ادامه یافت.

شهرداری‌های مردمی شمال و شرق سوریه بر درک خودمدیریتی و سیاست دموکراتیک مبتنی است. اداره خودمدیریتی از طریق ۱۲۱ شهرداری، از جمله ۵ شهرداری در عفرین-شهبا، ۹ شهرداری در تبقه، ۱۶ شهرداری در رقه، ۱۱ شهرداری در فرات، ۵۶ شهرداری در جزیر و ۱۸ شهرداری در دیرالزور، خدمات را به مردم ارائه می‌کند.

۱۳۳ شهرداری

تعداد شهرداری‌های تعیین شده در ۷ کانتون در انتخابات ۱۱ ژوئن به شرح زیر است: ۹ شهرداری در کانتون تبقا، ۵ در کانتون عفرین شهبا، ۱۸ در کانتون دیرالزور، ۱۶ در کانتون فرات، ۱۲ در کانتون رقه، ۱۲ در کانتون منبج، در مجموع ۱۳۳ شهرداری که ۶ شهرداری از آن در کانتون جزیر است.

کمیساریای عالی انتخابات شمال و شرق سوریه اولین جلسه خود را در ۲۸ مارس برگزار کرد و اعلام کرد که انتخابات شهرداری‌های شمال و شرق سوریه در ۳۰ می برگزار می‌شود، اما بعداً اعلام کرد که به ۱۱ ژوئن موکول شد.

نامزدهای کنگره استار و جامعه زنان زنوبیا در انتخابات شهرداری از طریق پیش انتخاب که توسط زنان برگزار شد مشخص شدند. ۲۲ حزب و سازمان، از جمله کنگره استار، حزب وحدت آشوری، جامعه زنان زنوبیا، شورای ارمنیان، حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د)، حزب دموکراتیک آشوری، حزب آینده سوریه، اتحادیه ایزدی‌های سوریه، در ۲۰ می اتحاد خلق‌ها و زنان برای آزادی ایجاد کرده است.

تدارکات برای انتخابات شهرداری در شمال و شرق سوریه از ۲۸ مارس به سرعت ادامه دارد. در حالی که ائتلاف زنان و خلق‌ها برای آزادی به عنوان بزرگترین ائتلاف مشاهده می‌شود، بلوک حزب سبز دموکراتیک متشکل از جنبش معاصر کوردستان، حزب خواهری-برادری کوردستان (پ‌ب‌ک)، حزب چپ دموکراتیک کورد سوریه و اتحادیه کارگران کوردستان است. علاوه بر این، در ۹ می، حزب الوطن سوریه بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که در انتخابات شهرداری شرکت خواهد کرد.

کارت‌های انتخاباتی

با ایجاد کمیسیون‌های انتخاباتی، توزیع کارت‌های انتخاباتی بین شهروندانی که در انتخابات شرکت می‌کنند، آغاز شد. بر اساس قانون انتخابات اسامی ساکنان محله ثبت و کارت انتخابات صادر می‌شود.

روکن مَله ابراهیم، ​​رئیس مشترک کمیسیون عالی انتخابات منطقه خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه در مورد انتخابات شهرداری شمال و شرق سوریه که ۱۱ ژوئن برگزار می‌شود، با خبرگزاری ما صحبت کرد.

برای اولین بار در شمال و شرق سوریه

روکن مله ابراهیم با اشاره به اینکه چنین انتخاباتی برای اولین بار در شمال و شرق سوریه برگزار می‌شود، گفت: «کمیسیون‌های انتخاباتی وابسته به کمیساریای عالی انتخابات (تاسیس ۲۸ فوریه) در ۷ کانتون شمال و شرق سوریه تشکیل شد. این کمیته‌ها کمیسیون‌های انتخاباتی را در شهرها و شهرستان‌ها ایجاد کردند. کمیسیون‌های انتخابات کانتونی، شهری و شهرستانی به صورت دوره‌ای ایجاد شد. پس از انتخابات، این کمیساریاها حذف خواهند شد. تنها کمیساریای عالی انتخابات به فعالیت خود ادامه خواهد داد.»

کمیسیون‌های انتخاباتی نیز نقش مراکز درخواست را ایفا خواهند کرد

روکن مله ابراهیم دلایل گشایش کمیسیون‌های انتخاباتی شهرها و شهرستان‌ها در ۷ کانتون را این‌گونه توضیح داد: «کمیسیون‌های انتخاباتی که در شهرها و شهرستان‌ها افتتاح می‌شوند، نقش مرکز درخواست افراد، اتحادها و احزاب مستقلی را ایفا می‌کنند که می‌خواهند در انتخابات شهرداری نامزد شوند. کمیسیون‌های انتخاباتی شهر و شهرستان که کارت انتخاباتی را که کمون‌ها به مردم تحویل می‌دهند نیز تهیه می‌کند، محل استقرار صندوق‌ها با توجه به تعداد مشخص می‌کند و تعداد صندوق‌ها را محاسبه می‌کند. پس از این تعیین، موظفان رای‌گیری از ۳ تا ۴ نفر مشخص می‌شوند.»

زنان کاندیدای خود را خودشان انتخاب می‌کنند

روکن مله ابراهیم با جلب توجه به انتخابات مقدماتی گفت: «از زمان تعیین تاریخ انتخابات، مقدماتی برگزار شده است. زنان نامزدهای خود را انتخاب کردند. مهم نیست متعلق به چه خلقی باشند، حق دارند نامزد شوند. سهمیه معادل پنجاه درصد بین دو جنس تعیین شد.»

حق اعتراض به نامزدها ۲ روز است

روکن مله ابراهیم با بیان اینکه روند اعتراضات دو روزه پس از اعلام نامزدی از سوی کمیساریای عالی انتخابات آغاز می‌شود، گفت: «صحت اعتراضات به صورت شفاف بررسی می‌شود. ایرادات تا زمانی که در چارچوب قانون نباشد پذیرفته نخواهد شد. پس از اتمام مرحله اعتراض، کمیسیون عالی انتخابات مجدداً اسامی نامزدها را اعلام خواهد کرد.»

یک انتخاب شفاف

روکن مله ابراهیم با بیان اینکه پس از اعلام کاندیداها از سوی کمیسیون عالی انتخابات، روند معرفی آنها آغاز خواهد شد و کمیسیون عالی انتخابات در جریان این روند فرایندی را مشخص خواهد کرد و ادامه داد: «در ساعت ۱۸:۰۰، يک روز قبل از انتخابات، روند معرفی نامزدها به اتمام خواهد رسید. در صورت گذشت زمان تعیین ‌شده، ما حق داریم در کاندیداتوری نامزدها، مستقلین، ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی مداخله کنیم. مشخص خواهد شد که کدام نامزد می‌تواند خود را در کجا معرفی کند.»

روکن مله ابراهیم با بیان اینکه انتخابات از ساعت ۰۸:۰۰ روز ۱۱ ژوئن با حضور مسئولان و ناظران صندوق‌های رای آغاز می‌شود، بیان کرد: «فردی که کارت انتخاباتی نداشته باشد، نمی‌تواند رای دهد. رای دادن به جای دیگری معتبر تلقی نمی‌شود و پس از بسته شدن صندوق‌ها، شمارش آرا آغاز می‌شود. شمارش آرا با همراهی ۳ تن از مقامات صندوق و ناظران احزاب سیاسی انجام خواهد شد. دو برگه رای برای انتخاب رؤسای مشترک شهرداری و اعضای شورای شهرداری ارائه خواهد شد. اگر برگه رأی حاوی نام رئیس مشترک و اعضای شورای شهرداری هرکدام بیش از یک بار اشاره شوند، آن برگه باطل می‌شود. پس از اتمام انتخابات، اسناد نتیجه امضا شده منوط به تایید کمیسیون‌های انتخابات شهرها و شهرستان‌ها خواهد بود و به کمیسیون‌های انتخاباتی در ۷ کانتون مربوطه ارسال می‌شود. نتایج انتخابات با تایید کمیسیون‌های انتخاباتی مستقر در کانتون‌ها به کمیساریای عالی انتخابات شمال و شرق سوریه تحویل داده می‌شود» و از همه خواست تا در روز انتخابات به پای صندوق‌های رای بروند.