تغییر در تعداد شهرها و شهرک‌های شمال و شرق سوریه

تعداد شهرها و شهرک‌ها با قانون در شمال و شرق سوریه تغییر کرد.

مدیریت محلی روژاوا

قانون تقسیمات مناطق اداری شمال و شرق سوریه در نود و هشتمین اجلاس مجلس دموکراتیک خلق در ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ تصویب و لازم الاجرا شد. این قانون کانتون‌ها، شهرها، شهرک‌ها، روستاها و دهکده‌ها را تعریف کرده و شرایط جمعیتی مورد نیاز برای کسب این موقعیت‌ها را تعیین کرده است.

بر اساس قانون شمال و شرق سوریه ۶ کلان شهر، ۴۰ شهر و ۱۰۵ شهرک تعیین شد. اما پس از اجرایی شدن این قانون در برخی از کانتون‌ها مخالفت‌هایی صورت گرفت. در راستای اعتراضات، درخواست‌هایی به مجلس دموکراتیک خلق ارائه شد.

مجلس دموکراتیک خلق روز گذشته (۱۰ می) در پی اعتراضات، نود و نهمین جلسه خود را برگزار کرد و ایرادات را در دستور کار خود قرار داد. در راستای بحث‌های انجام شده بر این اساس، قانون مناطق اداری بار دیگر مورد بازنگری قرار گرفت و تغییرات جدیدی در تقسیمات شهرها و شهرستان‌ها ایجاد شد.

طبق قانون گذشته ۶ کلان‌شهر، ۴۵ شهر و ۱۴۱ شهرستان تعیین شد.

تصمیمات جدید به شرح زیر است:

"بخش اول

اداره خودمدیریتی دموکراتیک شمال و شرق سوریه متشکل از کانتون‌های جزیر، دیرالزور، رقه، فرات، منبج، عفرین-‌شهبا و تبقه است.

پیش از این، ساختارهای اداری به عنوان شهر، شهرستان، بخش، روستا و دهکده تعریف می‌شد. طبق قانون جدید، ساختارهای منطقه لغو شد. بخش اداری کلان‌شهرها نیز به این قانون اضافه شد. بر این اساس، ساختارهای اداری از کلان‌شهر، شهر، شهرستان، روستا و دهکده تشکیل شده است.

-هر کانتون از شهر، شهرستان، روستا و دهکده تشکیل شده است.

-شهر؛ مرکز، شهر، روستا و دهکده

-شهرک؛ مرکز شهر، روستا و دهکده

آبادی‌های کمتر از ۱۰۰ نفر را دهکده، آبادی‌های بین ۱۰۱ تا ۵ هزار نفری روستا، سکونتگاه‌های بین ۵ هزار تا ۳۵ هزار نفری را شهر، سکونتگاه‌هایی با جمعیت بین ۳۵ هزار تا ۲۰۰ هزار نفری شهر نامیده می‌شود و سکونتگاه‌هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر را کلان‌شهر نامیده خواهند شد.

بخش دوم

تقسیم اداری هر کانتون

ماده ۳

بر اساس قانون جدید، اسامی کانتون‌های شمال و شرق سوریه که از ۷ کانتون تشکیل شده‌اند به شرح زیر است: «جزیر»، «دیرالزور»، «رقه»، «تبقا»، «فرات»، «منبج» و «عفرین-شهبا». ساختارهای اداری از کلان‌شهر، شهر، شهرستان، روستا و دهکده تشکیل شده است.