"تجربه شمال و شرق سوریه بسیار مهم است و باید از آن محافظت شود"

در کارگروهی لوزان در شهر حسکه، این پیام داده شد: "تجربه در شمال و شرق سوریه بسیار مهم است و حفظ آن نیز به همان اندازه مهم است."

نشست‌های کارگروه لوزان که از دیروز در شهر حسکه آغاز شده است، ادامه دارد. در این جلسات، وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کوردها و مشکلات پیش روی آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

"یکی از بدترین معاهده‌های تاریخ"

عرض عبدالله، رئیس ایدئولوژی و مشاوره اتحادیه میهنی کوردستان که در بخش اول این نشست به صورت آنلاین حضور داشت، به آثار معاهده لوزان اشاره کرد و گفت: لوزان برای تجزیه کوردستان امضا شد و نام کوردستان لغو شد. همچنین مسئله کوردها را به یک مسئله امنیتی تبدیل کرد. بنابراین یکی از بدترین معاهدات تاریخ است. کوردها به دلیل اینکه خطرات این معاهده را می‌دیدند، قیام‌های زیادی به راه انداختند. قیام‌های شیخ سعید، سیدرضا و جمهوری مهاباد از جمله این قیام‌های مهم هستند. کوردها برای کوردستان فداکاری‌های بزرگی کرده‌اند و هنوز هم ادامه می‌دهند.

"ما باید از منافع کوردها در چهار بخش محافظت کنیم"

عبدالله گفت: کوردها باید از شیوه‌های مبارزه کلاسیک دوری کنند و دیدگاه، استراتژی و روش جدیدی برای مبارزه اتخاذ کنند. ما به یک چالش جدید نیاز داریم. ما باید از تضادهای ۴ کشور اشغالگر کوردستان بر اساس منافع کوردها استفاده کنیم. کوردهای خارج از کشور نیز باید به این مبارزه بپیوندند.

عبدالله با اشاره به اینکه نیاز به چارچوبی وجود دارد که دیدگاه‌های مختلف را برای طرح یک راه حل گرد هم آورد، گفت: وضعیت منطقه اقلیم کوردستان (باشور) برای کوردها بسیار مهم است. سایر مناطق کوردستان نیز باید به اهمیت این جایگاه برای کوردها پی ببرند. من در مورد سیاست در اقلیم کوردستان صحبت نمی‌کنم، من در مورد وضعیت موقعیت آن صحبت می‌کنم. تجربه شمال و شرق سوریه نیز بسیار مهم است و حفظ آن نیز به همان اندازه مهم است. تضادهای بین احزاب باید برطرف شوند و از این فرصت برای مبارزه به خوبی استفاده کنیم.

"دولت ترکیه خطر ایجاد می‌کند"

در بخش دوم این نشست، توماس اشمدینگر، مدرس علوم سیاسی دانشگاه وین، به مشکلات پیش روی کوردها در چهار بخش کوردستان اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تقسیم کوردستان به چهار بخش با معاهده لوزان باعث افزایش چندپارگی سیاسی در این منطقه شد.

اشمدینگر با تاکید بر اینکه ترکیه ملی‌گراترین و خطرناک‌ترین کشور در میان چهار کشوری است که کوردستان را اشغال کرده‌اند، گفت: مصطفی کمال آتاتورک ابتدا سعی کرد کوردها را برای منافع ترکیه بسیج کند. اما دولت‌های ترکیه پس از پیروزی در جنگ استقلال و امضای معاهده لوزان، رنگارنگی و چندفرهنگی را تهدیدی برای خود دانستند.

اشمدینگر تصریح کرد: راه‌حل مسئله کوردها را نمی‌توان با ایجاد یک دولت ملی حل کرد، بلکه با فدرالیسمی که در منطقه ایجاد می‌شود، حل می‌گردد. رژیم‌های ایجاد شده پس از این معاهده نه تنها به کوردها آسیب رساندند، بلکه به سایر اقلیت‌ها و فرهنگ‌ها نیز آسیب رساندند.

پس از پایان سخنرانی، شرکت‌کنندگان نیز با تاکید بر اهمیت روش‌های دموکراتیک در حل مسئله کورد، به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.

این کارگروه با سخنرانی در مورد راه‌ها و روش‌هایی که باید در برابر سیاست‌های نسل‌کشی علیه کوردها ارائه شود، ادامه می‌یابد.