«تنها اتحاد نیروها در سوریه می‌تواند راه حلی قوی به ارمغان بیاورد»

حسن محمدعلی، رئیس مشترک دفتر ارتباطات م‌س‌د با اشاره به بحران‌های سوریه که ناشی از مداخله نیروهای خارجی است، اظهار داشت: «تنها اتحاد نیروها در سوریه می‌تواند راه‌حلی قوی به دنبال داشته باشد.»

اگرچه انقلاب سوریه مراحل بسیاری را پشت سر گذاشته است، اما می‌توانست پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های سیاسی، سازمانی و اداری داشته باشد. مردم در برابر همه حملات سنگین و مستمر قیام کردند و به بزرگترین وظیفه خود مشغول بودند که صدای انقلاب را در همه جا پخش کنند.

حسن محمدعلی، رئیس مشترک دفتر ارتباطات مجلس سوریه دموکراتیک (م‌س‌د) در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) درباره علت بحران‌ها در سوریه و راه حل آن‌ها صحبت کرد.

محمدعلی با اعلام اینکه سوریه بحران بزرگی را پشت سر گذاشته است، گفت: «مردم سوریه در آغاز انقلاب خود خواستار آزادی، حقوق، برابری و تعادل بودند، اما به دلیل مداخلات خارجی و خشونت دولت دمشق، انقلاب به صورت نامناسب پیش رفت. جنبشی که خواستار اجرای صلح آمیز یک انقلاب بود، به مسیر باریکتری تبدیل شد که مانع از بحران سوریه شد.»

 قیام قامشلو نقطه اساسی انقلاب است

محمدعلی همچنین قیام قامشلو را یادآور شد و ادامه داد: «واکنش جامعه علیه حکومت حاکم در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ نقطه کلیدی انقلاب بود. منطقه شمال و شرق سوریه از راه سازماندهی خود از انقلاب خود صیانت کرد. این انقلاب به سوی وحدت مردم و برابری و همزیستی بین جوامع پیش رفت، البته کاستی‌هایی هم وجود داشت.»

همبستگی لازم است

 نشانه آن هم این است که از سال ۲۰۱۴ برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه، نیروهای سیاسی و سازمان ملل متحد نقشه‌هایی را برای بازگرداندن مهاجران و آغاز گفت و گوی سیاسی ترسیم کرده‌اند. ما به عنوان م‌س‌د تصمیم گرفتیم به بحران پایان دهیم که این  نیز همبستگی مردم سوریه است. ما به این باور رسیده‌ایم که دور شدن و تفرقه راه حل نیست. زیرا ما همه در سوریه زندگی می‌کنیم. درست است که ممکن است نظرات متفاوتی وجود داشته باشد، اما سقف ما یکی است. تنها نیروهای سوریه می‌توانند بحران خود را حل کنند.»

محمدعلی در پایان مهمترین نیاز سوریه را وحدت دانست و گفت: «در سوریه نیاز به وحدت نیروها وجود دارد. بدون هیچ گونه مداخله خارجی، شورای سوریه دموکراتیک به حلقه‌ای تبدیل شده است که همه خلق‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند.»