طرح‌های تعاونی در شهبا یک نظام جدید توسعه اقتصاد اجتماعی است

هدف از طرح‌های تعاونی در شهبا توسعه اقتصاد اجتماعی از راه فرهنگ تعاون است. به یمن این پروژه‌ها در یک سال اخیر بیکاری در شهبا ۳۵ درصد کاهش یافته است.

مردم عفرین که در پی اشغالگری دولت ترکیه بالاجبار به منطقه شهبا کوچ کرده‌اند، برای بازگشت به زادگاه خود در شرایط سخت آوارگی جهت بقای خود تلاش می‌کنند.

آوارگان عفرین در شهبا در کنار اهالی منطقه ۶ سال است در برابر محاصره حکومت دمشق و حملات دولت اشغالگر ترکیه ایستادگی می‌کنند و در شرایط سخت اقتصادی که به‌دلیل سقوط بهای لیره سوری تشدید شده، با کار و زحمت امرار معاش می‌کنند.

برای توسعه اقتصاد اجتماعی آوارگان عفرین و مردم شهبا، هیئت اقتصاد کانتون عفرین و شهبا "طرح‌های تعاونی" را آغاز نمود.

یحیی حسن یکی از مبتکرین این طرح برای خبرگزاری فرات صحبت نمود.

یحیی حسن یادآور شد که منطقه شهبا پیش از آزادسازی آن، توسط تبهکاران مرتجع ویران شده بود و زیرساخت‌های آن ازبین رفته بود و مردم منطقه و آوارگان عفرینی در شرایط بغرنجی زندگی را در آنجا ادامه دادند.

وی گفت که هیئت اقتصادی کانتون عفرین حدود ۲۵۰۰ هکتار زمین بی‌صاحب را شناسایی نمود که هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود. یحیی حسن افزود: به دلیل ویژگی کار تعاونی و عادت مردم عفرین به کشاورزی، ما طرح تعاونی را برای آوارگان و اهالی شهبا پیشنهاد کردیم.

وی اظهار داشت: پس از آغاز اجرای این پروژه، از راه کُمون‌ها و شوراهای روستا و مناطق، اسم کسانی که توانایی و علاقه داشتند را نوشته و سپس یک نشست علنی با آنان برگزار کردیم.

یحیی حسن گفت: برای تحویل هر پروژه باید حداقل ۵ خانواده باهم توافق کرده و داوطلب می‌شدند و هر پروژه یک نماینده داشت. فرد نماینده پس از یافتن یک هکتار زمین با ما تماس گرفته و مشخص می‌کرد که چه محصولی در آن تولید می‌کنند. برای خودکفایی در منطقه ما ۱۰ نوع بذر تهیه کرده و در دسترس صاحبان پروژه قرار دادیم که عبارت از جو، گندم، عدس، نخود و غیره است که مورد نیاز مردم نیز هست. پس از شخم زمین‌ها و هرس آنها، ما نیز اقدام به توزیع بذرها و کود شیمیایی و درمان آفت‌کُش کردیم و به آنها سر می‌زدیم و مشاوره علمی می‌دادیم. در فصل برداشت محصول نیز به کشاورزان کمک می‌کردیم. در پایان بذرها و سموم و کودهای داده شده را از آنان پس گرفته می‌شد تا برای سالیان آتی مصرف شود. در نهایت از زمین‌های دیم ۱۰ درصد درآمد حاصله و از زمین‌های آبی، ۱۵ درصد درآمد حاصله برای سندیکای توسعه‌ی طرح‌های تعاونی گرفته می‌شد و مابقی درآمدها برای کشاورزان بود.

یحیی حسن گفت که علاوه بر پروژه‌های کشاورزی، پروژه‌های صنعتی نیز داریم. تایید پروژه‌های صنعتی نیز همان شرایط طرحهای کشاورزی را دارد و مواد لازم برای صاحبان پروژه‌ها تامین می‌شود و تنها ۵ درصد از درآمدهای آنان به سندیکای توسعه طرح‌های تعاونی اختصاص می‌یابد.

وی افزود که طرحهای صنعتی در شهبا شامل کارگاه تولید نانوایی، کارگاه تولید ابزار جمع‌آوری علوفه و کارگاه محصولات لبنیاتی است. وی اظهار داشت که در پی محاصره‌های حکومت دمشق و حملات دولت اشغالگر ترکیه طرح‌های صنعتی رشد چندانی نداشته است.

یحیی حسن یکی از اهداف اصلی توسعه تعاونی‌ها را مقابله با معضل بیکاری عنوان کرد و گفت تنها در طول یک سال ۳۵ درصد از میزان بیکاری در شهبا کاسته شد و همچنین مانع از مهاجرت مردم به جاهای دیگر شدند.

یحیی حسن رئیس‌مشترک طرح‌های تعاونی در کانتون عفرین و شهبا در پایان گفت: «محاصره‌های حکومت دمشق و حملات اشغالگرانه دولت ترکیه مانع اصلی در برابر رشد پروژه‌های ماست. برای تهیه مواد اولیه برای کشاورزی در تنگنا هستیم. به‌علاوه بمباران‌های دولت ترکیه موجب آتش‌سوزی و ضررهای فراوان به مزارع ما می‌شود. اما مردم منطقه بر تداوم کارهایشان اصرار دارند و دلیل ما این است که سال پیش ۲۵۰ طرح تعاونی داشتیم درحالی که امسال بیش از ۳۰۰ پروژه داشتیم و این رقم در حال افزایش است!»