وجود ۱۵ هزار ورزشکار جوان در روژآوا

در شمال و شرق سوریه توجه به امور ورزشی از سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. حدود ۱۵ هزار جوان به فعالیت‌های ورزشی مشغول هستند.

بوزان بَرکَل رئیس‌مشترک اتحادیه ورزشکاران شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات اعلام داشت که آنان ورزش را مانند یک عرصه برای سازماندهی جامعه نگاه می‌کنند و افزود: «سعی می‌کنیم برای همه جوانان امکان حضور در فعالیت‌های ورزشی را مهیا کنیم.»

سال ۱۹۸۳ کوردها در روژآوا روستا به روستا خود را هماهنگ نموده و مسابقات فوتبال و والیبال و بسکتبال برگزار کردند. فوتبال بیشتر برگزار می‌شد. سازمان ورزشی که سال ۱۹۸۳ تاسیس شده بود، در سال ۲۰۱۴ و با انقلاب روژآوا بزرگتر شد. در مناطق فرات، عفرین، جزیره، طبقا، رقا، منبج و دیرالزور سازمان‌های ورزشی دایر شدند و بیشتر در زمینه آموزش و تقویت و هدایت استعدادهای موجود کار می‌کنند. این سازمان‌ها در تمام شهرها تیم‌های ورزشی در رشته‌های مختلف درست کرده‌اند و دفتر امور ورزش شمال و شرق سوریه نیز دایر نموده‌اند. عرصه فعالیت آنان ورزش‌های تیمی (فوتبال، والیبال، بسکتبال)، ورزش‌های انفرادی (کودکان، کاراته، دوچرخه‌سواری، شنا، پرتاب وزنه)، ورزش بانوان (در تمام رشته‌ها) و مدیریت و قانونگذاری و نظارت بر فعالیتها و استانداردهای ورزشی و شرایط حضور داوطلبین در تیم‌ها و روابط مابین باشگاه‌ها و تیم‌ها می‌باشد. برای برگزاری بهتر و موثر فعالیت‌های ورزشی در روژآوا، اتحادیه ورزشکاران شمال و شرق سوریه با ۷ هیئت و ۸ دفتر و باشگاه ورزشی، دایر شده و مشغول فعالیتند.

شرط لازم برای حضور یک باشگاه ورزشی در مسابقات ورزشی شمال و شرق سوریه این است که حداقل دو ورزشکار انفرادی و دو تیم ورزشی داشته باشند. نیز باید به‌طور مستمر در مسابقات ورزشی شرکت کنند. به‌علاوه باید یک تیم ورزشی مختص به زنان نیز داشته باشند و اعضای باشگاه حداقل ۷۵ نفر باشند.

*********************************