تصویر

‌«وجود ی‌پ‌ژ در منطقه برای زنان مایه‌ی اعتماد و اطمینان است»

فرمانده یگان‌های مدافع زنان ‌(ی‌پ‌ژ) در ایالت هَجین، آخین قامشلو بیان کرد که در پشت حملات علیه دیرالزور، حکومت سوریه و دولت ترکیه حضور دارند و اشاره داشت که وجود ی‌پ‌ژ در منطقه به‌ویژه برای زنان اطمینان ایجاد کرده است.

ی‌پ‌ژ‌در دیرالزور

فرمانده ی‌پ‌ژ در ایالت هجین از توابع کانتون دیرالزور، آخین قامشلو درباره حملات نیروهای حکومت سوریه و گروه‌ دفاع‌الوطنی در روز ۷ جولای به کانتون دیرالزور، اعتراضات خلق در برابر این امر، به ویژه ارتباط زنان دیرالزور با ی‌پ‌ژ با خبرگزاری فرات ‌(ANF) صحبت کرد.

آخین قامشلو اعلام کرد از سال ۲۰۱۴ تاکنون حملات سنگینی علیه دیرالزور انجام می‌شود و گفت‌: ‌«در سال ۲۰۱۴ علیه شیتات قتل‌عام بزرگی صورت گرفت، در آنزمان نیروهای سوریه دمکراتیک ‌(ق‌س‌د) هم مداخله کردند و ضربات مهلکی به دشمن وارد کردند. باز هم در باخوز هم تبهکاران به شیوه‌ای وسیع مستقر شده بودند. ق‌س‌د در آنجا هم ضربه پایانی را به داعش زد. از آنزمان تاکنون حملات علیه دیرالزور ادامه دارند.»

‌«با پاسخ‌های بجا، حملات شکست خوردند»

آخین قامشلو توجه‌ها را به حملات ۷ اوت معطوف کرد و گفت‌: ‌«در این اواخر در روز ۷ اوت در ساعت۰۴‌:۰۰ حمله‌ای وسیع را آغاز کردند. قبل از حملات هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که حمله‌ای را آغاز کرده‌اند. به شکلی وسیع تدارک دیده و خود را آماده کرده بودند. چه از خارج به آنان کمک رسیده باشد و چه از داخل، آنان برای یک حمله وسیع آماده شده بودند. از را‌ه هسته‌های مخفی از داخل و خارج با شماری بسیار، حمله‌ بزرگی را تدارک دیده بودند. اما این حمله طولانی ادامه پیدا نکرد، زیرا نیروهای ما پاسخ‌هایی بجایی بدون اینکه چند روز از آن بگذرد به آنان داده و آنان را شکست دادند.‌

از سوی نیروهای حکومت سوریه، مکان‌های مسکونی هدف گرفته شدند. به ویژه شهر دَهله به آماج اهداف حکومت سوریه مبدل شد. با سلا‌ح‌های سنگین عیله ابوحمام حملات وسیعی انجام دادند. در آنجا هم مناطق مسکونی را هدف گرفتند. غیرنظامیان به شهادت رسیدند، عده‌ای هم مجروح شده و منازل برخی از شهروندان آسیب دید. اما علیرغم تمام این موارد نیز، خلق عقب نشینی نکرد. در حمایت از ‌ق‌س‌د هرگز دچار تردید نشد. زیرا اهالی اینجا دیگر دشمن خود را می‌شناسند. متوجه شدند که آن نیروها تنها منفعت خود را در نظر می‌گرفتند، هرگز منافع خلق را لحاظ نمی‌کنند. به همین علت دیگر به هیچ‌وجه، به تبلیغات و سیاست‌های آن نیروها اعتماد نمی‌کنند.‌»

‌«در پشت این حملات دولت ترکیه حضور دارد»

آخین قامشلو در ادامه گفت‌: ‌«حملاتی که انجام شد، نه تنها از سوی گروه‌های تبهکار بوده است بلکه در پشت این حملات دوئل منطقه، دولت ترکیه و به‌ویژه حکومت سوریه حضور دارند. بخصوص دولت ترکیه در اینباره محاسبات بسیاری انجام داده بود. می‌خواهند در منطقه تناقض ایجاد کرده و ثباتش را برهم بزنند، اعتماد خلق به ق‌‌س‌د را بشکنند. اما تمامی محاسبات آنان شکست خورد. اهالی دیرالزور در اینجا درکنار ق‌س‌د‌ ماند و از آن حمایت کرد. حتی در برخی مناطق خلق سلاح بدست گرفت و در کنار مبارزان جای گرفت.

برخی از غیرنظامیان به جبهه‌های جنگی آمد و نگهبانی دادند. حملاتی تا این سطح وسیع علیه خلق و مناطق مسکونی صورت گرفته بود. بدین شیوه تلاش می‌کردند تا خلق را علیه ق‌س‌د به بازی‌هایی وارد کنند، همچنین قصد داشتند خلق مناطق خود را ترک کند. با خمپاره، توپخانه، و سلاح‌های سنگین به خلق حمله می‌کردند، اما خلق حتی یک گام عقب نکشید.

گروهی که خود را به مثابه نیروهای عشایر نامگذاری کرده بودند وجود دارند، اما نه خلق و نه عشایر به هیچ‌وجه این گروه‌ها را قبول نمی‌کنند. بیشترین حملات علیه منطقه ابو‌حمام و قِرانچ انجام شد. زیرا در آنجا هسته‌های مخفی حضور داشتند، به همین‌خاطر به‌ویژه از آن مناطق حملات را آغاز کردند. به این شیوه هسته‌های مخفی را هم به حرکت می‌انداختند. اما موفق نشدند. از این جهات هم نیروهای ما عملیات‌هایی را انجام دادند. در آن عملیات‌ها، هسته‌های مخفی بسیاری دستگیر شدند. در واقع هسته‌های دستگیر شده، به برخی موارد اعتراف کردند. اعتراف کردند که برخی دوئل منطقه، حکومت سوریه و ترکیه آنان را سازماندهی می‌کند، حمایت کرده و مهمات و لجستیک آنان را تامین می‌کند.‌»

آخین قامشلو بیان کرد که زنان دیرالزور نیروهای ‌ی‌پ‌ژرا به مثابه یک امید می‌بینند و گفت‌: ‌«هم فئودال‌ها و هم بافت اجتماعی مختص به این منطقه وجود دارد، داعش هم تا چند سال ذهنیت خود را در این منطقه اشاعه داد و بر زنان تاثیرات سنگینی برجای گذاشته بود. زنان را بی‌اراده کرده بودند. همچنین در دیرالزور عشیره بودن تاثیر عمیقی دارد. این واقعیت است که زنان همیشه در درجه دوم قرار داده می‌شوند، زنان همیشه با ظلم روبرو شده و نگرش کوچک انگاشتن زنان در این منطقه وجود دارد. اما پس از اینکه منطقه از دست داعش آزاد شد، زنان در اینجا با کار و کنش‌های خود تحولات مهمی را به وجود آورند. سازمان‌ و نهادهای آنان بصورتی خودویژه ایجاد شد، اتحاد زنان زنوبیا به وجود آمد. زنان تلاش می‌کنند که پیرامون این اتحادیه خود را سازماندهی کنند و خود را در هر عرصه از زندگی نشان بدهند. وجود ی‌‌پ‌ژ  در این منطقه اعتماد مخصوصی را در زنان ایجاد کرده است. زمانیکه اعضای ی‌پ‌ژ به دیدار خانواده‌ها می‌روند با اشتیاق و علاقه‌ای فراوان از آنان استقبال می‌شود. اشتیاق و هیجان خود را با ما به اشتراک می‌گذارند. پس از  حملات اخیر نیز زنان در صفوف ی‌پ‌ژ مشارکت کردند. ایستار نیرومند ی‌پ‌ژ به آنان نیرو می‌دهد.

ما به عنوان ی‌پ‌ژ و ق‌س‌د تا پایان همراه اهالی دیرالزور خواهیم بود. ما از آنان در مقابل هرگونه حمله‌ایی دفاع خواهیم کرد. به‌ویژه به عنوان ی‌‌پ‌ژ هرچه از دست‌مان برآید برای زنان انجام خواهیم داد. ما آماده هستیم، برای گذار از سختی‌ها و دشواری‌هایی که با آنان دست و پنجه نرم می‌کنند، هرگونه مبارزه و فداکاری را انجام دهیم. ما به عنوان ی‌پ‌ژ علیه ذهنیت تاریک داعش جنگیدیم، ما هنوز هم علیه همان ذهنیت در نبرد هستیم و مبارزه می‌کنیم. این امر از این به بعد هم ادامه خواهد داشت. مبارزه ما تا زمانیکه تمام زنان از این ذهنیت و زورگویی رها شوند، ادامه خواهد داشت.‌»