یکی از قدیمی‌ترین مناطق بشری؛ روستای کرامل

روستای کرامل یکی از قدیمی‌ترین مکان‌هایی است که انسان‌ها در آن ساکن شده‌اند. تاریخچه آن به ۱۱ هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد.

روستای کرامل یکی از قدیمی ترین روستاهای مسکونی است. با این حال، به دلیل جنگ طولانی مدت، مهاجرت اجباری، تمام آثار باستانی آن از بین رفته است.

کرامل در ۲۵ کیلومتری شمال شهر حلب قرار دارد. رودخانه قیوقه از سمت غرب آن می گذرد، اما به دلیل ساخت سدهای فراوان توسط دولت ترکیه بر روی این رودخانه، رودخانه خشک شده است. این نیز تأثیر منفی بر زندگی در کرامل داشته است. نزدیک سد شهبا است.

جمعیت روستای کرامل حدود ۹۰۰ نفر است که از سه طایفه کورد تشکیل شده است. ددان، دنادیه و میوالی. آنها با هم ۱۵۰ خانوار را تشکیل می‌دهند. اما به دلیل بحران سوریه مهاجرت‌های زیادی صورت گرفت و اکنون مردم اصیل روستایی که باقی مانده‌اند با آوارگان عفرین زندگی مشترک دارند.

روستای کرامل به محصولات کشاورزی مختلف مانند سبزیجات، میوه‌جات و انواع حبوبات معروف است. علاوه بر این اهالی روستا برای آبیاری آن مزارع چاه‌های زیادی حفر کرده‌اند. برخی از اهالی روستا از طریق دامداری امرار معاش می کنند.

یک خط راه آهن از روستا می گذرد. در زمان حکومت انگلیسی‌ها آن جاده در این منطقه ایجاد شد. از حلب به کرامل و به باکور کوردستان می رود.

در سال ۱۹۹۹، یک هیئت لهستانی شروع به بررسی روستای کرامل و تپه آن کرد. این کار تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. در نتیجه، آنها دریافتند که تاریخ این روستا به بیش از ۱۱ هزار سال قبل از میلاد می رسد. همچنین به گفته هیئت تحقیقاتی، کرامل یکی از قدیمی‌ترین مکان‌هایی است که انسان‌ها پس از مهاجرت و شکار در آن ساکن شده‌اند.

در این تحقیق خانه‌های زیادی که به صورت دایره‌ای ساخته شده بودند کشف شد. هم‌چنین یک معبد مذهبی پیدا شد که در آن نمازهای مذهبی اقامه می شده است. در کنار آن مجسمه‌های بسیاری از زنان الهه یافت شد. یکی از مجسمه‌ها ۸ سانتی‌متر ارتفاع دارد و نشان‌دهنده یک الهه زن است. این مجسمه یکی از قدیمی‌ترین مجسمه‌های سوریه است.

بخشی از مساحت کرامل برای دفن مردگانشان جدا شده است. هم‌چنین مقبره‌ها و مردگان را با نقش و نگارهای بسیار پیچیده تزئین کرده‌اند.