زلزلە‌زدگان کوبانی با امکانات کم در چادر زندگی می‌کنند

زمین لرزه ٧.٧ ریشتری بامداد دوشنبە ۶ فوریە در مرش رخ داد و روژآوای کودرستان را نیز در برگرفت. در کوبانی یکی از شهرهای زلزله زدە مردم به دلیل خسارت وارده به منازلشان در چادر زندگی می‌کنند.

کوبانی- ۶ فوریە ساعت ۴:١٧ دقیقەی  بامداد زلزله‌ای به بزرگی ٧.٧ ریشتر در شهر مرش  باکور کوردستان به وقوع پیوست، این زمین لرزه که به عنوان زلزله قرن تعریف می‌شود، شهرهای باکور کوردستان، ترکیه، سوریه و روژآوا کوردستان را تحت تاثیر قرار داد، در نتیجه این زمین لرزه که فاجعه‌ی جانی به همراه داشت هزاران نفر جان خود را از دست دادە، ده ها هزار نفر مجروح  و ساختمان‌‌ها و منازل بی‌شماری بە طوت کامل تخریب و یا آسیب دیدەاند.

شهر کوبانی در مرز باکور کوردستان  تحت تاثیر زلزله‌ای که مرکز آن مرش بوده قرار گرفت کە ٣  نفر مجروح، ده‌ها خانه ویران و ده‌ها ساختمان آسیب دید تا جایی کە کە زندگی در آنها غیرممکمن است، از این وضعیت، اداره‌ی خودمدیریت تمام امکانات خود را برای انجام اقدامات لازم فراهم کرد، چادرهای زیادی در مرکز شهر کوبانی و در مکان‌های امن باز شده است و شهرداری کوبانی در حال انحلال خانه‌های آسیب دیده و پاکسازی ویرانه‌ها است.

زمین لرزه‌ای که چند روزی است با شدت خفیف ادامه دارد، خطرات زیادی را در بین مردم کوبانی ایجاد کرده است.

«منازل در کوبانی ویران شدند»

مدینه اوسی، ۶٧ ساله که در محله میکتل زندگی می‌کند آنچه را که تجربه کرده است، اینگونه بیان کرد: ناگهان از خواب بیدار شدم و دیدم دنیا در حال ناپدید شدن است وسایل و خانە در حال حرکت است. ابتدا گفتم شاید کسی در می‌زند دخترم هم گفت رعد و برق است بعد صدا و لرزش شدیدتر شد و متوجه شدیم که زلزله آمده است بلافاصله دست دخترم را گرفتم و بیرون رفتیم. خانه من آسیبی ندیده فقط کمی رنگ دیوارها آسیب دیده است اما از طرفی ما از نظر روحی مرده‌ایم من خیلی می‌ترسم چون تا به امروز چنین اتفاقاتی را تجربه نکرده‌ایم. در کوبانی وضعیت همەی مردم در این حد است، ده‌ها خانه و ساختمان ویران شده است در شب همه ما خانه‌هایمان را ترک می‌کنیم و جلوی خانه‌هایمان می‌نشینیم امید و آرزوی من این است که این وضعیت با آرامش و امنیت تمام شود تا بتوانیم آرامش پیدا کنیم.

«گفتیم هواپیماهای جنگی هستند»

باکره سنجار که در محله جدید زندگی می‌کند در مورد وضعیت کوبانی گفت: من ۵٠ ساله هستم و این اولین بار است که چنین چیزی را تجربه می‌کنم. سحر بود همە خواب بودیم سروصدا بود و زمین می‌لرزید فکر کردیم هواپیماهای جنگی ما را بمباران می‌کنند، یعنی اتفاق دیگری در حال رخ دادن است، به همین دلیل ترسی وصف ناپذیر را تجربه کردیم، با توجه به تهدید و بمباران دولت ترکیە خود را آماده کردیم، اما زلزله یک بلای طبیعی است که قابل پیشگیری نیست و چون ما زلزلە را تجربە نکردە بودیم به همین دلیل ترسی غیرقابل وصف بر ما وارد شد. در کل وضعیت مردم خوب نیست، ده‌ها خانه‌ها ویران و آسیب دیده‌ و ده‌ها خانواده در این زمستان سرد در خیابان‌ها و زیر چادر زندگی می‌کنند اما همچنان اوضاع تحت کنترل ادارەی خودگردان است.