در شمال شرقی سوریه ضربات سنگینی به تبهکاران وارد شد

​​​​​​​در مرحله‌ی پایانی کارزار تندباد جزیر که با نام عملیات "پایان دادن به ترور" شناخته می‌شود، تبهکاران سعی دارند با استفاده از طوفان شن و شرایط نامناسب جوی به مواضع نیروهای ق.س.د حمله کنند. فرماندهی ق.س.د اعلام کرد که این عملیات با توجه به نقشه‌های آنه

شهرک هجین آخرین منطقه‌ای است که در شرق سوریع در کنترل تبهکاران داعش است. نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک با هدف آزادسازی این مناطق در روز ۱۰ سپتامبر یک عملیات گسترده را آغاز کرده‌اند.

مبارزان ق.س.د در چهارچوب کارزار تندباد جزیر و عملیات "پایان دادن به ترور" که در منطقه‌ی دیرالزور در حال انجام است در جبهه‌های هجین و باخوزه در حال پیشروی هستند. مبارزان چند روز پیش روستاهای باخوزه، سجلی و موزانی را آزاد کردند. همچنین سه روز است که عملیات آزادسازی سوسه را آغاز نموده‌اند و تاکنون بخش بزرگی از منطقه آزاد شده است.

 

در هنگام طوفان شن شروع به حمله می‌کنند

نبرد مبارزان در باخوزه در نزدیکی مرز عراق و در شهرک هجین از دو محور آغاز شده است. این عملیات یک ماه و نیم است در حال انجام است. بخصوص طی ده روز گذشته که طوفان شن در منطقه درست شده است حملات تبهکاران داعش افزایش یافته است. با این همه پیشروی مبارزان همچنان ادامه دارد و ضربات سختی بر دواعش تحمیل می‌شود.

 

این منطقه آخرین منطقه‌ی تحت کنترل داعش است و تبهکاران از مناطق آزاد شده عراق و سوریه به این منطقه گریخته‌اند. این منطقه در ساحل رود فرات قرار دارد، ۳۵ کیلومتر طول و ٨ تا ۱۰ کیلومتر عرض دارد. در هنگام آغاز عملیات تعداد تبهکاران در این منطقه ۳ هزار تن تخمین زده شد.

 

تعداد زیادی از غیرنظامیان خانه‌های خود را ترک کرده‌اند

تبهکارانی که از نقاط مختلف عراق و سوریه به این منطقه آمده‌اند در این منطقه سلاح سنگین مستقر کرده‌اند. هرچند بیشتر منطقه توسط مبارزان کنترل شده است اما تبهکاران در زمان طوفان دست به حمله میزنند. اما در روزهای اخیر حملاتشان گسترده‌تر شده است. تبهکاران سعی دارند با خودروهای بمب‌گذاری شده به نیروهای آزادیخواه حمله کنند.

 

بیشتر شهروندان منطقه را ترک کرده‌اند. تبهکاران در داخل خانه‌ها خود را پنهان کرده‌اند. گفته می‌شود بیشتر این تبهکاران اهل کشورهای دیگر هستند و در جنگ بیابانی تبحر دارند.

 

عملیات طبق برنامه پیش می‌رود

فرماندهی کل نیروهای سوریه‌ی دمکراتیک گفت: علی رغم جنگ سنگین در روزهای اخیر عملیات بر اساس نقشه‌های آنها پیش می‌رود. چون تبهکاران شهروندان غیرنظامی را همانند سپر انسانی به کار می‌برند عملیات با حساسیت دنبال می‌شود.

 

تبهکاران از سال ۲۰۱۴ و در هنگام تصرف موصل، خلافت اسلامی خود را اعلام کردند و بعد از اشغال مناطق دیگری در سوریه شهر رقا را کنترل کردند و خود را دولت اسلامی عراق و شام نامیدند. پس از آزادی شهرک هجین تبهکاران به کلی از شمال رود فرات بیرون رانده شدند.