آغاز فشارها در امرالی

سیاستمداران با اعلام واکنش در مقابل انزوا و ممنوعیت‌های تحمیلی جهت ملاقات با رهبر خلق کورد، خواستار تشکیل جبهه‌ای متحد شد.

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد ٢١ سال است که ادامه دارد. اخیرا ممنوعیت ملاقات وکلا با اوجالان به مدت ۶ ماه دیگر تمدید شده است. این اقدام دولت ترک باعث ایجاد واکنش‌هایی شده است. الیف بولوت ریاست مشترک حزب دمکراتیک خلق‌ها در استانبول و بایجان تاشکران معاون دبیرکل حزب ESP در رابطه با انزوا و تاثیرات آن سخن گفتند.

بولوت: کشور دچار انزوا شده است

بولوت با اشاره به ممنوعیت دیدار وکلا با اوجالان اظهار داشت که تصمیم ممنوعیت پیش از آغاز عملیات دستگیری و بازداشت اعضای حزب آنها گرفته شده بود و این تصمیم به این معناست که خواهان ارعاب نیروهای دمکراسی‌خواه در منطقه برآمده‌اند. در این رابطه بولوت اظهار داشت که انزوا، ممنوعیت و عملیات دستگیری وابسته به هم بوده و افزود: انزوای شخصیتی که میلیونها آن را رهبر خود می‌خوانند، به هیچ عنوان پذیرفته نمی‌شود.

بولوت در ادامه سخنانش افزود که از ٢٣ سپتامبر هر گونه دیداری با آقای اوجالان ممنوع شده است. بعد از آن بلافاصله مقاومت کوبانی به عنوان توجیه این اقدام عنوان شد و علیه حزبمان عملیات گسترده‌ای مبنی بر بازداشت اعضای آن شروع شد. حاکمیت ا.ک.پ تلاش می‌کند تا تمامی صداهایی را که خواهان تغییر کشور هستند خفه کند. اما انزوا علیه آقای اوجالان اقدامی نیست که هیچگونه توجیهی داشته باشد. با انزوا و اعمال حصر بر وی، تمامی کشور دچار انزوا شده است. امروز زنان، اپوزسیون، مراکز حقوقی و حتی تئاتر دچار حصر شده‌اند. تمامی این موراد به یکدیگر ارتباط دارند.

بولوت در بخش دیگری از سخنانش افزود که: در امرالی هر اتفاقی بیفتد، همراه با آن فشار بر نیروهای دمکراسیخواه نیز افزایش می‌یابد. اما زمانیکه مبارزه نیروهای دمکراسی بتواند منجر به بازشدن درهای امرالی شود فشار بر نیروهای دمکراسیخواه نیز کاهش می‌یابد. اکنون با ممنوعیت ملاقات با آقای اوجالان، یک خلق مجازات می‌شود. ما این انزوا به را هیچ نحوی قبول نداریم. باید آقای اوجالان بتواند از حقوق قانونی خود استفاده کند.

انزوا بر سراسر کشور تحمیل شده است

تاشکران نیز در این رابطه اظهار داشت که عملیات دستگیری و بازداشت نیروهای دمکراسیخواه و ممنوعیت دیدارها با آقای اوجالان به همدیگر مرتبط هستند. تاشکران نیز در جریان اظهاراتی گفت در جریان ۵ سال اخیر  فشارها افزایش یافته و به دلیل این فشارها هزاران نفر دستگیر شده‌اند.

امرالی نقطه آغازین فشارها و سرکوب است

تاشکران در گفتگوی خود اظهار داشت که امرالی نقطه آغاز فشار و سرکوب نیروهای دمکراسی خواه است. ٢٢ سال است که انزوای آقای اوجالان در امرالی ادامه دارد، و این انزوا بر تمامی نیروهای دمکراسیخواه تحمیل می‌شود. تاشکران خاطرنشان ساخت که به این دلیل است که آنها هیچگاه در مقابل این فشارها تسلیم نشده و بر لزوم ایجاد یک مبارزه متحد و مشترک تاکید کرد.

لزوم ایجاد جبهه‌ای برای مبارزه مشترک

تاشکران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که یکی از راه‌های رسیدن به برابری ایستادگی در مقابل سیاستهای حصر و انزوا است. به منظور آنکه مسئله کورد بتواند به راه‌حل دست یابد، باید انزوای تحمیلی بر آقای اوجالان برداشته شود. لازم است همه در این باره اعتراض کنند. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ روز به روز در حال تضعیف بوده و به این دلیل است که بر شدت حملات خود می‌افزاید. به منظور ممانعت از این حملات لازم است که بلافاصله جبهه‌ای برای مبارزه مشترک ایجاد شود.

منبع: MA