افشای سند سری وزارت خارجه ترکیه در مورد شبکه روداو

در آن سند افشاشده که مهر وزارت خارجه ترکیه بر روی آن است, مشخص است که شبکه تلویزیونی روداو از سوی دولت ترکیه و در راستای مرحله سیاسی کنونی برای ضدیت با حزب کارگران کردستان, پ.ک.ک در داخل کردستان راه‌اندازی شده است.

شبکه تلویزیونی روداو که مرکز آن در شهر هولیر جنوب کردستان است, چندی پیش پخش برنامه‌هایش را آغاز کرد. هم‌اکنون اسناد بیشتری افشا می‌شود که اثبات می‌کند دولت ترکیه در راه‌اندازی آن شبکه دست دارد و سندی که هم‌اکنون مشاهده می‌کنید, اثباتگر آن مدعاست.

در آن سند افشاشده که مهر وزارت خارجه ترکیه بر روی آن است, مشخص است که شبکه تلویزیونی روداو از سوی دولت ترکیه و در راستای مرحله سیاسی کنونی برای ضدیت با حزب کارگران کردستان, پ.ک.ک در داخل کردستان راه‌اندازی شده است.

ترویج جنگ روانی علیه پ.ک.ک توسط روداو

این سند از سوی وزارت خارجه ترکیه برای سفارت آن کشور در شهر هولیر فرستاده شده که در آن اذعان شده که دولت ترکیه در منطقه شمال عراق (جنوب کردستان) در چارچوب منافع منطقه‌ای با همکاری نیروهای آن منطقه که منظور «حزب دموکرات کردستان» است جنگ روانی علیه پ.ک.ک ترویج می‌دهد که برای آن منظور شبکه تلویزیونی روداو که مرکز آن در هولیر است, راه‌اندازی می‌کند. در آن سند, به همین اهداف اشاره شده است:

«سازمان تروریستی و شاخه‌های وابسته به آن, باید توسط این شبکه تلویزیونی سیاه‌نمایی شوند. باید اهدافشان برهم زده شود و افکار عمومی علیه آنها(حزب پ.ی.د و پ.ک.ک) تحریک گردانده شوند. این امر برای ترویج سیاست‌هایمان در منطقه بسیار استراتژی است و سفارتمان در هولیر هم مسئول پیشبرد کارهای آن است».

«سیاست‌های رسانه‌ای روداو از سوی سازمان میت ترکیه تعیین و توسط انجمن بودجه‌ سری بودجه آن تأمین می‌شود»

شبکه تلویزیونی روداو بر ضد احزاب پ.ی.د و پ.ک.ک فعالیت می‌کند و از سوی نهاد جنگ روانی و سازمان میت ترکیه اداره می‌گردد. سازمان میت ترکیه هر ماه اطلاعات کسب شده را برای سفارت ترکیه در هولیر می‌فرستد که آن سند هم این مهم را اثبات می‌کند. گذشته از آن مشخص شد که بودجه روداو از سوی وزارت دارایی تأمین و توسط وزیر دارایی ترکیه تأیید شده است.

فعالیت‌های شبکه روداو درست موقعی آغاز شد که انقلاب خلق‌کرد در غرب کردستان روبه پیروزی گام برمی‌دارد. روداو با پخش اخبار کذب و برنامه‌هایی حساب شده در صدد بی‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای خلق کرد در راستای منافع ترکیه است. همچنین از کسانی که پیشتر از صفوف پ.ک.ک فرار کرده‌اند,استفاده می‌کنند.

علی‌رغم تلاش‌های پ.ک.ک برای تحقق اتحاد ملی کردها, اما شبکه روداو با دستوراتی که از سازمان میت ترکیه دریافت می‌کند, تلاش به خرج می‌دهد که اتحاد خلق‌کرد را از میان برد.

اکثر کارمندان روداو عضو فرقه فتح‌الله گولن و فراری‌های پ.ک.ک هستند

بنا به اسنادی که به دست «لیکولین اورگ» رسیده, تلویزیون روداو تحت نظارت سازمان میت ترکیه است. این سازمان جاسوسی به آنها فرصت داده که در آن شبکه کار کنند. همچنین از کسانی که در مدارس ترکیه‌ای و فرقه گولن فارغ‌التحصیل شده‌اند و از کسانی که از صفوف پ.ک.ک فراری شده‌اند, کار می‌کشند و برای خدمت به مقاصد خودبکار می‌گیرند.

در خاتمه آن سند , ۱۰ ماده آمده که بیانگر سیاست‌های رسانه‌ای شبکه روداو است و تأکید شده که سفارت ترکیه مسئول اجرایی کردن آن سیاست‌هاست.

 

۱۰ ماده عنوان شده:

۱ـ از افرادی استفاده شود که ضد سازمان پ.ک.ک هستند و میانه‌ای خوب با پ.ک.ک ندارند.

۲ـ برنامه‌های متنوع تبلیغاتی بر  ضد پ.ک.ک و سازمان‌های دنباله‌رو آن یعنی پ.ی.د و ی.پ.گ ساخته شود.

۳ـ شخصیت‌هایی چون «س.بدرالدین و عبدالحکیم بشار» را روی اکران بیاورید که ضد پ.ک.ک هستند و آنها را بعنوان رهبران کرد معرفی کنید.

۴ ـ برنامه‌هایی ساخته شود که رفتن نیروی پیشمرگه به مناطق کردنشین سوریه را مشروع جلوه دهد.

۵ ـ با همه سازمان‌ها و احزابی که وابسته به پ.ک.ک هستند ضدیت شود و بر ضد ی.پ.گ و پ.ی.د هم بی‌باوری و بی‌اعتمادی ترویج داده شود. چنان وانمود شود که آنها نمایندگان واقعی کردهای سوریه نیستند و بی‌اعتبار گردانده شوند.

۶ـ در نتیجه قراراتی که همراه با حکومت شمال عراق (اقلیم جنوب کردستان) و حزب دموکرات کردستان برای بستن دروازه‌های مرزی اخذ کرده‌ایم, مسلما اوضاع اقتصادی (غرب کردستان) بحرانی شده و در این حال باید حزب پ.ی.د بعنوان مسئول آن بحران و فاجعه معرفی گردد و به این منظور هم باید برنامه‌هایی برای سیاه‌نمایی پ.ی.د ساخته شود.

۷ ـ اخباری نادرست منشر شود مبنی بر اینکه پ.ک.ک و رژیم سوریه روابطی دوستانه با هم دارند.

۸ ـ اخباری دروغین مبنی بر اینکه پ.ک.ک احزاب غرب کردستان را تحت فشار قرار داده و اعضایشان را دستگیر می‌کند, منتشر گردد و کاری شود که در میان مردم نارضایتی بر ضد پ.ک.ک افزایش یابد.

۹ به هیچ وجه اخباری تهیه نشود که برای حزب پ.ی.د و نیروی ی.پ.گ تبلیغ مثبت باشد.

۱۰ ـ بسیار وانمود شود که گویا ترکیه کشور است دوست کردهای سوریه.

منبع: لیکولین اورگ