دمیرتاش: بدون اوجالان محال است، همین و بس!

​​​​​​​صلاح‌الدین دمیرتاش سیاستمدار به گروگان گرفته شده کردستانی از سوی رژیم ترک، پیشنهاداتی را در رابطه با فعالیت‌های اعتراضی علیه حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و مقاومت اعتصاب غذای لیلا گووَن مطرح کرده است.

صلاح‌الدین دمیرتاش سیاستمدار به گروگان گرفته شده کردستانی از سوی رژیم ترک، پیشنهاداتی را در رابطه با فعالیت‌های اعتراضی علیه حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و مقاومت اعتصاب غذای لیلا گووَن مطرح کرده است. دمیرتاش تأکید کرد که بدون اوجالان هیچگونه برنامه‌ای به ثمر نمی‌رسد

 

صلاح‌الدین دمیرتاش رییس مشترک سابق ه.د.پ که اکنون توسط دولت جمهوری ترک به گروگان گرفته شده در مورد اعتصاب غذای لیلا گووَن مقاله‌ای را برای روزنامه ینی‌یاشام به رشته تحریر درآورده است.

 

وظیفه ما به ثمر رسیدن اعتصاب غذای گووَن است

دمیرتاش یاداور شد که لیلا گوون در ۵۴مین روز اعتصاب غذا است و افزود:"علی رغم اینکه توسط خلق به نمایندگی مجلس ترکیه انتخاب شد اما به شیوه غیرقانونی در زندان آمد به گروگان گرفته شد. لیلا گووَن با خواسته‌های مشروع و حقوقی دست به اعتصاب غذا زده است."

 

دمیرتاش خاطرنشان کرد، قبل از هر چیز موضع لیلا گوون مایه شرف و لایق احترام است. وی افزوده است:"برای محافظت از زندگی رفیق خویش وظیفه داریم تا با قدرت و استقامت از خواسته‌های مشروع وی حمایت کنیم و کاری کنیم که هرچه زودتر مطالباتش برآورده شوند."

 

چه باید کرد؟

صلاح‌الدین دمیرتاش هدف لیلا گوون را توجه به وضعیت فشار و زورگویی رژیم ترک در امرالی می‌داند و می‌افزاید:"جناب اوجالان با رفتار آشتی‌خواهانه خویش بویژه در مرحله مذاکره، با پیشنهادهای معقول و اراده قلبی خویش اعتماد و توجه خلق‌های ترکیه را جلب کرد. اما به دلیل پایان دادن به گفتگوها و مراحل طاقت‌فرسای پس از آن، تمام تلاش‌ها نادیده گرفته شد. آنچه بر عهده سیاست دمکراتیک، جامعه مدنی، رسانه‌ها و خلق ما قرار گرفته این است که با رویکردها و شیوه‌های صحیح، با زبان و لحنی مناسب این مهم را در اذهان عمومی ترکیه و جهان زنده کنند.

 

یعنی باید به بهترین شیوه اهمیت خواسته‌های جناب لیلا گووَن بیان گردند، چرا که این مورد نه تنها مسئله وی، بلکه مسئله مناطق کشورهای حاشیه دریای سیاه تا اژه، از مرمره تا شرق و آکدنیز می‌باشند. از این رو برنامه‌ریزی کمپین‌های وسیع و گسترده و همچنین استفاده از فرصت‌های موجود ضروری است."

 

دمیرتاش خواهان برگزاری نشست، سمینار و کنفرانس در این مورد شده و پیشنهاد کرده است که گزارشات و بروشورهایی در مورد نقش مثبت جناب اوجالان در مرحله گذشته تهیه شوند و به شیوه موثر و نتیجه بخش بکار گرفته شوند.

 

صحیح‌ترین راه، اوجالان است

صلاح‌الدین دمیرتاش رییس مشترک سابق ه.د.پ متذکر شد، اعتصاب غذای لیلا گوون در عین حال فرصت آغاز مرحله نوینی را با خود فراهم می‌نماید و می‌افزاید:"رژیم آ.ک.پ/م.ه.پ بر سوریه و روژاوا اتمسفری را بر تحمیل کرده است که بجز مداخله نظامی و جنگ گزینه دیگری را باقی نگذاشته است. علیه این رویکرد باید فریاد زنیم' نخیر، آلترناتیو دیگری هم وجود دارد. بهترین و صحیح‌ترین راه، جناب اوجالان است."

 

دمیرتاش اظهار می‌نماید، اوجالان در مرحله گفتگوهای صلح امرالی در سال ٢٠١٣، با مد نظر قرار دادن تهدیدات و خطرات پیش رو، برای خاورمیانه پیشنهاد اتحاد استراتژیک و آشتی تازه‌ای میان ترک[ها]-کرد[ها] را پیش کشید. دمیرتاش افزوده است:"اگر پیشنهادهای منطقی و صحیح وی مد نظر قرار می‌گرفت، این همه درد نه در داخل و نه در خارج تحمیل نمی‌گشت.

 

اکنون در این مورد گفتگو می‌شود که پس از آمریکا چه نیرویی جایگزین آن خواهد شد. این مورد حلی دائمی را در پی نخواهد داشت. اگر در آنجا خلأیی بوجود آید، همپیمانی استراتژیک خلق‌ها باید آنرا پر کند."

 

زمان آن فرا رسیده است

دمیرتاش اعلام کرد، زمان آن فرارسیده که به ندای لیلا گوون گوش فرا داد، بر مبنای خواسته‌های وی مرحله‌ای تازه شکل گیرد و سیاست آن به مرحله اجرا گذاشته شود. دمیرتاش افزوده است:"دولت و حکومت [ترک] به توان سیاسی جناب اوجالان بیش از هرکدام از ما آگاه است. دلیل حصر هم همین موضوع است. در این صورت انسانها باید خویش را به ذهنیت‌های جنگ‌طلب، نابودگر و گروگان‌گیر نسپارند."

 

"بدون اوجالان ممکن نیست، همین و بس"

دمیرتاشا در پایان مطلب این موضوع را یادآوری کرده است:"در پایان می‌توان گفت؛ چرا اوجالان، چرا یکی دیگر نه؟ اکنون به آنها بگویید: آشتی با رهبران مؤسس، در مراحل تاریخی به ثمر می‌رسد، در میان انبوه خلق و عرصه سیاست، در میان توازن نیروهای بین‌المللی به نتیجه می‌رسد. هیچ کسی توان انکار این واقعیت و یا تغییر آن را ندارد. تلاش برای ایجاد جایگزین‌های رهبران اینچنینی، تلاشی عبث است. به این می‌ماند که قرارداد ساخت نسخه بدل کوه آگری [آرارات] را به یک شرکت واگذار کنند. ناگفته پیداست که جناب اوجالان در پی تلاش‌‌های آشتی‌خواهانه از سال ١٩٩٣ دارای تجاربی گرانبها و رویکردی صمیمی است. مشکل اینجاست که باید سوءظن‌ها را از میان برد و عقل [سلیم] را جایگزین آن کرد. ما، یعنی سازمان‌های سیاسی ه.د.پ، ه.د.ک، ک.ج.د، د.ب.پ در پیشبرد آشتی می‌توانیم به وظایف خود عمل کنیم. اما رهبر بنیانگذار صلح چیز دیگری است. به همین دلیل، بدون اوجالان محال است، همین و بس."