آدم اوزون: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی استاندارد دوگانه را کنار بگذارد

آدم اوزون گفت OPCW و سایر موسسات بازرسی سلاح‌های ممنوعه به گزارش های مستند درباره استفاده ترکیه از جنگ‌افزارهای ممنوعه پاسخی ندادەاند گرچه نه تنها گریلاهای آزادیخواه کورد، بلکه غیرنظامیان منطقه نیز تحت حملات شیمیایی قرار دارند.

ارتش ترکیه بطور منظم از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی علیه گریلاهای کوردستان در ارتفاعات زاپ، آواشین و متینا استفاده کرده است. جامعه جهانی هیچ واکنشی از خود نشان نداده ولی آنچه که بحث‌برانگیز بنظر می‌رسد، عدم بررسی شکایات از سوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است. آدم اوزون، عضو کنگره ملی کوردستان در گفتگوی با خبرگزاری فرات به سئوالات در این رابطه پاسخ داد.

اوزون گفت مطبوعات بین‌المللی بارها این موضوع را مطرح کردند، اما متأسفانه نتیجه‌ای حاصل نشد، زیرا نهادهای مسئول که قرار بود تحقیقات را انجام دهند آن را انجام ندادند.

عضو ک.‌ن.‌ک از ارسال ده‌ها نامه به نهادهای بین‌المللی از سوی خانواده گریلاهای جانباخته با سلاح شیمیایی خبر داد و گفت، همچنین گزارش‌هایی به مقامات ذیربط، دولت‌ها و موسسات ارائه شده است. تاکنون برخی از کشورها پاسخ داده‌اند. به عنوان مثال، در پاسخ آلمان آمده است که "بله، ما از این ادعاهای حمله شیمیایی مطلع هستیم، اما سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هنوز هیچ مدرکی به دست نیاورده است". به همین ترتیب به بریتانیا گفته است که "بله، ما از آنچه اتفاق افتاده آگاه هستیم، اما سازمان منع سلاح‌های شیمیایی زمانی که شواهدی داشته باشد با آن برخورد خواهد کرد."

ادم اوزون با بیان اینکه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مدارک ارائه شده از سوی برخی نهادها و افراد مستقل را نمی‌پذیرد، گفت: آنها گزارش‌ها و شواهدی را که از منطقه آورده بودند، قبول نکردند، داده‌ها و قطعاتی را که از منطقه آورده بودند را قبول نداشتند. کما اینکه هنوز کمیسیون و کارگروهی برای انجام این تحقیقات به منطقه نمی‌فرستند.

عضو ک.ن.ک افزود، با وجود ادعاهای بسیار جدی، فیلم‌های ویدئویی، اعتراضات بین‌المللی و همه فراخوان‌های افکار عمومی، سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همچنان ساکت است و اقدامی نمی‌کند. این قطعا یک استاندارد دوگانه است.

اوزون با اتکای بر گزارش‌ها گفت ترکیه یکی از اعضای ناتو است و از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی استفاده می‌کنند، این بمب‌های تاکتیکی اکیدا ممنوع است. بله، شاید آنها مانند ناکازاکی و هیروشیما از بمب‌هایی در مقیاس بزرگ استفاده نمی‌کنند اما با دوز کمتر آن را بکار می‌گیرند و این خسارات دائمی به زیست‌بوم و مردم کوردستان وارد می‌کند.

عضو کنگره ملی کوردستان محافظت ناتو از اعضای خود در برابر جنایات جنگی را یک استراتژی این سازمان دانست و گفت زمانی که ترکیه از سلاح شیمیایی استفاده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، همچنان تحت محافظت ناتو قرار دارد.