"آلمان مطالبات ویژه اردوغان را اجابت می‌کند"

وزارت کشور آلمان نه تنها تصمیم مجلس فدرال این کشور برای ممنوع کردن فعالیت‌های گروه‌های فاشیست ترک را عملی نکرده است بلکه بر خلاف آن ممنوعیت بیشتری را بر فعالیت‌های دمکراتیک و آزادیخواهی کوردها اعمال کرد.

دکتر هربرت اسچمالستگ، شهردار سابق کلانشهر هانوفر آلمان از این کشور خواست تا دولت آلمان همچون فرانسه گام‌هایی جدی را علیه فعالیت‌های گروه‌های نژادپرست ترک بردارد. اسچمالستگ سیاست‌های وزارت کشور آلمان در رابطه با اعمال فشار بر فعالیت‌های کوردها را به باد انتقاد گرفت و گفت:"از دشمنی و خصومت با کوردها دست بردارید."

شمار زیادی نژادپرستان ترک همزمان با حاکمیت طیب اردوغان بر رژیم ترک با عناوینی همچون 'اولکوجو' یا 'گرگ‌های خاگستری' به سازماندهی خویش در اروپا پرداخته‌اند. این گروه‌ها امنیت کشورهای اروپایی را با مخاطره روبرو کرده‌اند. اولکوجوها که شبه‌نظامیان حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ هستند علیه کوردها، ارامنه، یهودیان و طیف‌های اتنیکی و آیینی ترکیه که به اروپا پناهنده شده‌اند دست به حمله زده و به نفرت‌پراکنی علیه آنان دست می‌زنند.

 مدارک بسیاری در مورد سازماندهی و مدیریت این گروه‌های فاشیست توسط حاکمیت آ.ک.پ-م.ه.پ منتشر شده است. به عنوان مثال در ژوئن سال گذشته میلادی گروه‌‌های موسوم به 'اولکوجو' و 'اردوغان' به راهپیمایی مسالمت‌آمیز سازمان‌های زنان در وین اتریش حمله کردند، سازمان امنیت اتریش اعلام کرده بود که این حمله از سوی سازمان استخبارات ملی ترکیه (میت) سازماندهی شده است.

پس از آنکه ترک‌های نژادپرست در ٢٩ اکتبر ٢٠٢٠ در شهر دیژون فرانسه به ارمنی‌ها حمله کردند حکومت فرانسه تصمیم گرفت که فعالیت این گروه‌ها را در خاک این کشور ممنوع اعلام کند. پس از این اقدام مشابهی از سوی اتریش و فرانسه، احزاب اپوزیسیون در کشور آلمان در ١٨ نوامبر ٢٠٢٠ لایحه‌ای به مجلس فدرال آلمان ارائه کردند و خواستار ممنوعیت فعالیت جنبش اولکوجو در آلمان شدند.

حمله به کوردها، سکوت در مقابل فاشیست‌های ترک؛ وزارت کشور لایحه قانونی اپوزیسیون را نادیده گرفت

پس از این ارائه لایحه به مجلس فدرال برای ممنوعیت فعالیت گروه‌های نژادپرست ترک نگا‌ه‌ها به وزارت کشور آلمان معطوف شد. اما به رغم سپری شدن ۶ ماه وزارت کشور با مدیریت هورست سهوفر که فردی محافظه‌کار و راستگراست، برای ممنوعیت و محدودیت فعالیت اولکوجوها هیچ گامی برنداشته است و برعکس فعالیت‌های نژادپرستان ترک را آزاد باقی گذشته است.

حکومت آنگلا مرکل چند روز پیش به لایحه پرسش یک نماینده مجلس فدرال پاسخ داده و اعلام کرده بود که گروه‌های تندرو ترک برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و سیاست‌ورزی در آلمان بر فعالیت‌های خود افزوده‌اند. با این همه وزارت کشور آلمان همچنان به سکوت خود در قبال فاشیست‌های ترک ادامه می‌دهد اما همین وزارتخانه در مورد کوردهای مقیم آلمان به هر اقدام خشنی دست می‌زند.

شمار کوردهای مقیم آلمان از یک میلیون نفر بیشتر است، با این همه به شیوه‌ی مداوم تحت فشار دولت آلمان قرار دارند. راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز کوردها بارها با حمله خشونت‌آمیز پلیس آلمان روبرو شده است. حمل و نگهداری پرچم‌های ی.پ.گ و ی.پ.ژ -به عنوان نیروهایی که داعش را از میان بردند- از سوی وزارت کشور آلمان به عنوان «جرم» جرم‌انگاری می‌شود. همچنین پوسترهای عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد در کشور آلمان ممنوع اعلام شده‌ است. کوردستانیان و دوستان آنان علیه سیاست‌های جرم‌انگاری وزارت کشور آلمان در مورد کوردها مبارزات حقوقی گسترده‌ای را به پیش برده و به پیروزی رسیدند.

آلمان بر فشار و سرکوب کوردها پافشاری می‌کند

وزارت کشور آلمان به بهانه تصمیم ممنوعیت فعالیت پ.ک.ک در ٢۶ نوامبر ١٩٩٣ بدون توجه به تصمیم‌های دادگاه‌های این کشور بر سیاست فشار و سرکوب کوردها همچنان ادامه می‌دهد. وزارت کشور آلمان هرگونه فعالیت سیاسی کوردها برای آزادی کوردستان و خلق کورد را «جرم» تلقی می‌کند. به عنوان مثال بازجویی‌های سیاسی از کوردهای مقیم آلمان از سال ٢٠١۵ سالانه افزایش یافته‌اند. سال ٢٠٢٠ علی‌رغم آنکه به عنوان سال پندمی شناخته می‌شد ولی بازجویی از کوردها از سوی دولت آلمان همچنان ادامه یافت.

بر اساس تحقیقات خبرگزاری فرات در سال ٢٠٢٠ بیش از ١٠٠ کورد مورد بازجویی سازمان‌های امنیتی آلمان قرار گرفته‌اند. سال ٢٠١۵ حداقل ٢٢ نفر، سال ٢٠١۶ حداقل ۵۵ نفر، سال ٢٠١٧ حداقل ١۵١ نفر، سال ٢٠١٨ حداقل ٢٨٨ نفر و سال ٢٠١٩ نیز ٢٠٣ کورد مورد بازجویی قرار گرفتند. دولت آلمان علاوه بر بازجویی کوردها آنان را به شیوه‌های تحت کنترل قرار دادن، اخراج، بی‌توجهی به درخواست حق پناهندگی، محروم کردن از اعطای حق شهروندی مورد شکنجه قرار می‌دهد. به گفته لوکاس تاونه از وکلای عضو جمعیت وکلای جمهوری‌خواه دولت آلمان مطالبات ویژه طیب اردوغان رئیس جمهوری ترک را اجابت می‌کند.

لوکاس تاونه خاطرنشان کرد که دولت آلمان خواسته‌های اردوغان برای اعمال فشار بیشتر بر کوردها را بدون کاستی اعمال می‌کند. تاونه به خبرگزاری فرات گفت:"یکی دیگر از دلایل خشم دولت آلمان علیه جنبش آزادیخواهی کوردستان منافع خود دولت آلمان است. جنبش‌هایی که گسترش می‌یابند، به پیش می‌روند و مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرند دولت‌ها را به هراس می‌اندازند. یکی از این جنبش‌ها هم جنبش آزادیخواهی کورد در آلمان است. به همین دلیل هرکسی هوادار جنبش آزادیخواهی کورد باشد در آلمان تحت بازجویی، کنترل و فشار قرار می‌گیرد."

آلمان باید مثل فرانسه فعالیت‌ نژاپرست‌های ترک را ممنوع اعلام کند

دکتر هربرت اسچمالستگ، شهردار سابق هانوفر یکی دیگر از افرادی است که نسبت به سکوت وزارت کشور آلمان در قبال اقدامات گروه‌های نژادپرست ترک خشمگین است. اسچمالستگ که یک سیاستمدار حزب سوسیال دمکرات است در گفتگو با خبرگزاری فرات درخواست کرد که آلمان نیز همچون فرانسه علیه نژادپرست‌های ترک تصمیم قاطعانه اتخاذ کند.

اسچمالستگ اظهار کرد که تصمیم ماه نوامبر مجلس فدرال برای اعمال ممنوعیت گسترده علیه نژادپرست‌های ترک کافی نیست و از احزاب فراکسیون خود خواست تا لایحه قانونی تازه‌ای را آماده کنند. این سیاستمدار باتجربه آلمانی درخواست کرد که به وزارت کشور آلمان اجازه داده نشود چارچوب ممنوعیت‌ها را تعریف کند و افزود:"باید مجلس فدرال آلمان علیه گروه‌های مذکور طرح لایحه قانونی تازه‌ای را در برنامه خود قرار دهد. در این لایحه تازه باید به شیوه‌ای عینی مشخص شود که فعالیت کدام سازمان باید ممنوع اعلام شود."

دکتر هربرت اسچمالستگ در ادامه سخنان خود سیاست فشار و سرکوب کوردها از سوی دولت آلمان را مورد انتقاد قرار داد. اسچمالستگ خطاب به وزارت کشور آلمان گفت که دست از فشار علیه مردم کورد بردارد و افزود:"زمان آن فرا رسیده است که وزارت کشور این موضع و رفتار خود را مورد بازبینی قرار دهد و آنرا تغییر دهد." اسچمالستگ که در فاصله سال‌های ١٩٧٢ و ٢٠٠۶  شهرداری کلانشهر هانوفر را بر عهده داشته است به عنوان شخصیتی شناخته می‌شود که طولانی‌ترین دوره مدیریت امور شهرداری را در تاریخ معاصر آلمان به خود اختصاص داده است.