ارسال نامه به وزیر امور خارجه انگلستان برای آزادی لیلا گووَن

نوام چامسکی و جرمی کربین رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان، همراه با شمار فراوانی از روشنفکران، نویسندگان و سندیکالیست‌های جهان و انگلستان، نامه‌ای را برای آزادی لیلا گووَن به وزیر امور خارجه انگلستان ارسال کردند.

روز دوشنبه لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک به بهانه سخنرانیهای خود که در آن ترکیه را به دلیل حمله به عفرین مورد سرزنش قرار می‌داد به ۲۲ سال و ۳ ماه زندان محکوم و با تصمیم دادگاه در ساعت‌های اولیه شب دستگیر و به بخش زنان زندان آمَد انتقال یافت، بعد از چند ساعت لیلا گووَن از زندان آمد به زندان زنان خارپیت انتقال یافت. در رابطه با دستگیری لیلا گووَن، نوام چامسکی و جرمی کربین رئیس پیشین حزب کارگر انگلستان، همراه با شمار فراوانی از روشنفکران، نویسندگان، سیاستمداران و سندیکالیست‌ها، نامه‌ای را به وزیر امور خارجه انگلستان فرستادند.

نامه‌ای که به دومینیک راب وزیر امورخارجه انکلستان ارسال شده است به شرح ذیل است:

"وزیر محترم امور خارجه

دادگاه ترک در ۲۱ دسامبر، روز دوشنبه ۲۲ سال و ۳ ماه مجازات زندان را به نماینده پیشین حزب دمکراتیک خلق‌ها و ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک لیلا گوون تحمیل کرده است. به منظور ابراز نگرانی‌ها شدید خود در این باره، به شما نامه می‌نویسیم. کنگره جامعه دمکراتیک، ائتلافی از سازمان‌های کوردی است که از خودمدیریتی و حقوق کوردها حمایت می‌کند. ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک با اتهامات فراوانی و از جمله رهبری یک سازمان تروریستی روبرو شده است.

کنگره جامعه دمکراتیک سازمان تروریستی نیست. حکومت ترک حتی از این سازمان برای مذاکراتی در راستای آماده‌سازی قانون اساسی جدید ترکیه دعوت به عمل آورده بود و از این طریق وجود آن به رسمیت شناخته شده بود. دادگاه حقوق بشر اروپا در ۲۲ دسامبر روز شنبه، در نشستی جداگانه نیز اعلام کرده است که کنگره جامعه دمکراتیک سازمانی قانونی بوده و نباید اقدامات این کنگره را به عنوان عضویت در سازمان تروریستی مشاهده کرد. از این طریق خواسته بود که لیلا گووَن فورا آزاد شود.

مجازات حبس ابد

این نخستین بار نیست که سیاستمداران کورد از سوی دولت ترک دستگیر و زندانی می‌شوند. در ماه ژوئن مصونیت پارلمانی لیلا گوون لغو شد و به مدت کوتاهی زندانی شد. در سال ۲۰۱۸ به دلیل ایراد سخنانی در رابطه با اشغالگری‌های دولت ترک در شمال-شرق سوریه عفرین دستگیر شد. در آن زمان وی از حوزه انتخابیه جولمرگ در پارلمان نماینده بود. مجازات لیلا گوون با بیش از ۲۲ سال زندان در واقع مجازات زندان حبس ابد برای وی است. اگر این تصمیم تایید شود، لیلایی که زندگی خود را برای صلح و عدالت فدا کرده است، بیش از تمامی قاتلان، تروریستها و تجاوزکاران در زندان خواهد ماند.

در ترکیه قوه قضائیه مستقل وجود ندارد

اکنون همه از این نکته اطلاع دارند که در ترکیه هیچ کس نمی‌تواند بگوید که در این کشور قوه قضائیه مستقلی وجود دارد. سال ۲۰۱۷ بعد از رفراندوم قانون اساسی که موضوع مجادلات فراوانی هم بود، اعطای تمامی مناصب به رئیس جمهوری، رجب طبیب اردوغان سپرده شد. از آن زمان تمامی دادگاه‌ها بر اساس نظر اردوغان احکام خود را صادر می‌کنند. حزب دمکراتیک خلق‌ها سومین حزب بزرگ سیاسی ترکیه از زمان تاسیس خود تحت فشارها و محدودیتهای سنگینی قرار داشته است. از سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۵۶ هزار نفر از اعضا و حامیان حزب دمکراتیک خلق‌ها دستگیر و زندانی شده‌اند. در این میان دستگیر شدگان ۲۰۰ مسئول انتخابی و ۷ نماینده مجلس نیز حضور دارند.

در جریان انتخابات محلی سال گذشته نیز بیش از ۵۰ شهردار حزب دمکراتیک خلق‌ها که به شیوه‌ای دمکراتیک انتخاب شده بودند، از مناصب خود برکنار شده و به جای آن منصوبان حکومتی به کار گمارده شدند. در ماه‌های اخیر در جریان عملیات نیروهای پلیس نیز صدها عضو حزب دمکراتیک خلقها دستگیر شدند.

تلاش برای آزادی

بعد از پایان جنگ جهانی دوم نخستین بار است که چنین حملات همه جانبه‌ای علیه یک حزب سیاسی قانونی صورت می‌گیرد، اما از سوی حزب دمکراتیک خلق‌ها این حملات مانند قتلعامی سیاسی ملاحظه می‌شود. ترکیه از اعضای شورای اتحادیه اروپا و یکی از اعضای ناتو است. به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به جایگاه خود، از روابط خود با ترکیه استفاده کرده تا لیلا گوون فورا آزاد شده و سیاستهای محدود کننده دمکراسی در این کشور از میان برداشته شوند. لازم است به ترکیه گوشزد شود که مسئولیتهای خود را برای اجرای حقوق بین‌المللی و پایبندی به تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا اجرا کند. لازم است که انگلستان بخواهد که ترکیه به حقوق اساسی توجه کرده و در غیر اینصورت اقدامات لازم در این باره اجرا شوند. ما منتظرپاسخ سریع شما به این موضوع بوده و خواستار برداشتن قدم‌های شما برای آزادی خانم لیلا گوون هستیم.

با تقدیم احترام"

اسامی افرادی که این نامه را امضا کرده‌اند

جان آستین دبیرکل سندیکای معلمین بین‌المللی کریستین بلور- پروفسور بیل بروینگ، ژولی کریست،  نوام چامسکی، جرمی کربین، پروفسور ماری دیویس، لورد دولاکی، سیمون دبینز مدیر بین‌المللی UNITE،  ژیل ایوانز نماینده پیشین در پارلمان اتحادیه اروپا، درموند فرناندز، لیندزی گرمان دبیرکل پلتفرم مقابله با جنگ، ملانیا گینگل، کریستوفر گینگل، پروفسور مایکل گونتر دبیرکل کمیته شهروندان اتحادیه اروپا EUTCC، راحله گوپتا روزنامه‌نگار و مردم‌شناس، نیک هیلیارد، جیمز کلمان، بروس کنت، ژانت لومبارد نماینده پیشین پارلمان اتحادیه اروپا، دکتر لیز لویدو استاد دانشگاه آزاد، الفین للوید، جان مک دونل، سکوچای گالیک، اونگاش مک نایسل شاعر، میکی مانسفیلد مدافع حقوق بشر، دیوید مورگان روزنامه نگار، دبیرکل فدراسیون ستدیکاهای دوگو نیکلاس دکتر جسیکا آیشه نورسی، کونور مورفی عضو مجلس قانونگذاری شین فین، دکتر توماس جفری میلی، کیت اوسمور نماینده پارلمان، مارگارت اون، شهردار شهر هارینگی و عضو پیشین مجلس علی اوزبک، گارس پیرس، دکتر فلیکس پادل، ماکسن پینگ هنرمند شهیر انگلیسی، جان موریس از دانشگاه لیورپول، دکتر توماس فیلیپس، تروه راین، جوی راین، تونی سیمپسون عضو بنیاد صلح برتراند راسل، استفان سمیل مسئول انتشارات و رسانه سندیگای PIK،  جوناتان ستیل، ستیو سوینی، گیانی توگنونی، دکتر تو سکوتناب-کانگاس، دکتر فردریکو ونتورینی از دانشگاه اودین ایتالیا، دکتر توم واکفورد، دکتر درک وال، نماینده ژولی وارد نماینده پیشین در پارلمان اتحادیه اروپا، کاریانه وسترهایم ریاست کمیته شهروندان اتحادیه اروپا EUTCC و هیول ویلیامز نماینده پارلمان.