اولیور أسمیت: تهدید اساسی همکاری آلمان با اردوغان است

اولیور أسمیت، جامعه‌شناس در اعتراض به ممنوعیت فعالیت‌های پ.ک.ک در آلمان گفت: تهدید اساسی نه پ.ک.ک بلکه حمایت دولت آلمان از اردوغان است.

اولیور أسمیت در حوزه تئوری طبقاتی و مارکسیسم به تحقیق می‌پردازد. او در دانشگاه پوتسدام درسی را با عنوان «آنارشیسم، تئوری و پراکتیک؛ مثلا در روژاوا» به دانشجویان می‌دهد.

اسمیت می‌گوید که وی در چارچوب درس اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را در مورد کنفدرالیسم دمکراتیک آموزش می‌دهد و افزود که دوره آموزشی از ٢۵ اکتبر آغاز می‌شود.

اسمیت در مورد واکنش‌ها در مورد درس مذکور گفت؛ "باید ببینیم چه می‌شود. این بستگی به دانشجویان دارد. اینکه ما در آلمان می‌توانیم آزادانه به آموزش این درس بپردازیم خوب است. البته می‌توانیم در مورد متن درس به شیوه‌ی سمینار بحث کنیم. ما نمی‌گوییم که در مورد اوجالان سخن می‌گوییم بلکه در میان درس در رابطه با اندیشه‌ی وی بحث می‌کنیم. نگرش وی خوب است. زیرا ایشان آرای مورای بوکچین را عملی کرده است. می‌توانم اینگونه بگویم. با دانشجویان مشکل زیادی نخواهیم داشت. زیرا شیوه درس به شیوه‌ی سمینار و در آغاز به صورت تئوریک می‌باشد. در خصوص آزادی، مدیریت و رابطه تئوری آنارشیسم با دولت سخن می‌گوییم. وقتی که وارد متون مربوط به درس شویم، اینکه چگونه باید ادامه دهیم هیجان زده می‌شوم. به نظر من درس خوبی خواهیم داشت."

اسمیت یادآور شد که افرادی که در آلمان خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هستند با حصر و انزوا روبرو می‌شوند و افزود:"زیرا دولت آلمان اجازه فعالیت به پ.ک.ک نمی‌دهد. به عنوان یک سازمان تروریست آن را به حاشیه می‌راند. اما اینجا دانشگاه است! ما کشوری آزاد هستیم و می‌توانیم این اندیشه‌ها را مورد مورد مطالعه قرار دهیم."

اسمیت افزود که دانشگاه مسئول است که متن کتاب‌های رهبر خلق کورد را برای دانشجویان فراهم کند.

به گفته اسمیت آنچه مایه تهدید است نه پ.ک.ک بلکه همکاری دولت آلمان با سیاست‌های رژیم ترک است و افزود:"به نظر من تهدید اساسی این است که در آلمان سیاست‌های اردوغان، اقدامات حکومت ترک در سوریه و شمال عراق را با محدودیت مواجه نمی‌کند. این‌ نتیجه سلاح‌های ماست، ما به [ترکیه] سلاح می‌فروشیم."