برگزاری کنفرانسی در ژنو در رابطه با سکوت کشورهای اروپایی در قبال استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی

در شهر ژنو سوئیس علیه حملات دولت اشغالگر ترکیه با سلاح شیمیایی کنفرانسی برگزار شد و تأکید شد که سکوت در مقابل این حملات شرکت در جنایت است.

در این کنفرانس که توسط نهاد ابتکار عمل "مخالفت با استفاده سلاح شیمیایی در کوردستان "در ژنو برگزار شد، علیه استفاده‌ی دولت اشغالگر ترکیه از سلاح شیمیایی، پیامی برای افکار عمومی جهان منتشر شد.

در این کنفرانس استفان پرزی اسو نماینده‌ی پارلمان ائتلاف چپ رادیکال، کارلو سومارگو نماینده‌ی پارلمان فدرال و سخنگوی مشترک گروه دوستی کورد پارلمان سوئیس، دکتر عباس منصوران از کوردستان و رمضان بایتار از طرف مرکز جامعه دمکراتیک کورد صحبت کردند. همچنین فیلمی که نماینده‌ی مناطق حفاظت‌شده میدیا برای کنفرانس فرستاده‌ بود، به نمایش درآمد.

"اسناد و مدارک حملات شیمیایی جمع‌آوری شد"

دکتر عباس منصوران اعلام نمود، استفاده از سلاح شیمیایی از ۱۸ اکتبر تاکنون ادامه دارد و حملات بیشتر در سری کانی انجام شدند. وی گفت:"حملات پس از موافقت ترامپ انجام شدند. ما در آن زمان در بسیاری از مناطق مانند تل تمر و حسکه تحقیقاتی انجام دادیم. در این تحقیقات مشخص شد که سلاح شیمیایی استفاده‌ شده است و اسناد و مدارک را جمع‌آوری کرده و به افکار عمومی ارائه نمودیم. اسنادمان را در پاریس در کنفرانس سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی وابسته به سازمان ملل ارائه کردیم."

"خلق کورد با خطر قتل‌عام جدیدی مواجه شده ‌است"

کارلوس سومارگو اعلام نمود، آنها از حملاتی که علیه خلق کورد انجام می‌شود، مطلع هستند و می‌دانند که خلق کورد در شرایطی دشوار قرار دارد و خطر قتل‌عام جدیدی علیه آن‌ها به‌ وجود آمده است. وی گفت:"برای آنکه همدردی خود را اعلام کنم، در این کنفرانس حاضر شدم."

سومارگو به این مساله اشاره کرد که برای آنکه مبارزات خلق کورد دیده شوند، آن‌ها در پارلمان سوئیس گروه دوستی کوردها را تشکیل داده‌اند. وی همچنین اشاره نمود که از سال ۲۰۱۶ حقوق خلق کورد به فراموشی سپرده شده و دولت ترکیه با همه‌ی توان خود کوردها را هدف قرار می‌دهد. وی گفت:"از طرف دیگر حملات تبهکاران داعش با همکاری دولت ترکیه علیه زندانی در حسکه که زندانیان داعشی در آن‌جا بودند، انجام شد و پاسخ مناسبی به این حملات در رسانه‌ها داده نشد. من یکبار دیگر این حوادث را محکوم می‌نمایم."

سومارگو به طیف‌های بین‌المللی مرتبط که علیه بکارگیری سلاح شیمیایی توسط دولت ترکیه فقط به انتشار بیانیه‌های محدودی اکتفا کرده‌اند و مجازات درخوری برای این کشور در نظر نگرفته‌اند و همچنین سکوت دولت‌های جهان در مقابل جنایت علیه بشریت که علیه خلق کورد انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت:"این اقدامات قابل ‌قبول نیستند."

وی همچنین اعلام کرد، اگر این سکوت ادامه یابد قابل‌ پیش‌بینی است که حملات به سمت باشور و روژآوای کوردستان ادامه می‌یابند. وی گفت:"ما پیشنهاد تحقیق و مجازات‌های لازم را به پارلمان فدرال ارائه کرده‌ایم، اما سکوت همچنان ادامه دارد. تا زمانی ‌که پاسخ ما داده نشود، ما ناظر رخدادها خواهیم بود. در این‌جا یکبار دیگر تکرار می‌كنم که ما با دقت وضعیت و رخدادها را تحت نظر داریم."

"اروپا به دلیل منافع اقتصادی خود سکوت کرده ‌است"

استفان پریزاسو نیز اعلام کرد، علت اصلی سکوت کشورهای اروپایی در مقابل این جنگ و جنایات علیه بشریت، فقط منافع اقتصادی کشورهای اتحادیه اروپاست. وی گفت:"ما به محکوم نمودن این نیروها که در مقابل این وضعیت سکوت کرده‌اند و برعکس قوانین بین‌الملل رفتار می‌کنند، ادامه می‌دهیم. ما به آن‌ها می‌گوییم که خلق کورد تنها نیست. ما به محکوم نمودن رژیم اردوغان و گروه‌های تبهکار ادامه خواهیم داد. افکار عمومی اروپا مسئول است و باید هرچه سریع‌تر علیه رژیم قاتل ترکیه دست به اعتراض بزنند. قوانین بین‌المللی نیز به‌همین طریق هستند."

رمضان بایتار نیز در این کنفرانس صحبت کرده و گفت:"اسناد آشکاری وجود دارد که دولت اشغالگر ترکیه در عفرین، سری کانی و گری سپی از سلاح شیمیایی استفاده کرده ‌است. همراه با این مدارک آشکار، توافق‌های ژنو علیه جنایات علیه بشریت نیز اجرا نمی‌شوند. علاوه بر این‌ها پ.ک.ک هدف قرار می‌گیرد که ۴۰ سال است در حال مبارزه می‌باشد."

بایتار در ادامه سخنانش اعلام نمود، تخلیه ۳۵۰۰ روستا که در جهان نمونه‌ی دیگری مانند آن وجود ندارد، در پیمان ژنو جای نگرفته ‌است. وی گفت:"جنایات غیر قابل شمارشی علیه بشریت در وجود خلق کورد انجام ‌شده است که در هیچ قانون بین‌المللی وجود ندارند."

کنفرانس با سخنان نماینده‌ای از مناطق حفاظت شده میدیا که در مورد مقاومت نیروهای گریلای کوردستان علیه حملات وحشیانه‌ی دولت ترکیه با سلاح شیمیایی صحبت می‌کرد، ادامه یافت.

از طرف ابتکار عمل علیه به ‌کارگیری سلاح شیمیایی در کوردستان، پی‌یر پیتیلی با خبرگزاری فرات صحبت کرد و اعلام نمود که در عرصه‌های بین‌المللی به محکوم نمودن جنگ و جنایت دولت اشغالگر ترکیه علیه بشریت ادامه خواهند داد.