بیانیه تروئیکای اروپایی: به تعهد ایران برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات هسته‌ای تردید داریم

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک موضع ایران را در تضاد با تعهدات لازم و قانونی برای بازگشت به برجام عنوان کرده‌اند.

آلمان، فرانسه و بریتانیا اعلام کردند به تعهد تهران برای دستیابی به نتیجه در مذاکرات احیای توافق برجام تردید جدی دارند.

در بیانیه آلمان، فرانسه و بریتانیا آمده است:" ایران به گسترش برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و این سطح از گسترش بسیار فراتر از آن است که به دلایل غیرنظامی قابل توجیه باشد. پس از یک سال و نیم مذاکره، در اوایل ماه آگوست، هماهنگ کننده احیای توافق برجام از یک متن نهایی رونمایی کرد که به ایران اجازه می‌داد دوباره به تعهداتش بازگردد و ایالات متحده را هم بر سر قرارداد برجام باز‌می‌گرداند. در این متن نهایی، با حداکثر انعطاف پذیری طرفین اصلاحات دیگری انجام شد. اما متاسفانه ایران تصمیم گرفته است که از این فرصت دیپلماتیک بدست آمده استفاده نکند و به گسترش برنامه هسته‌ای خود بپردازد. موضع کنونی ایران در تضاد با تعهدات لازم و قانونی است و چشم انداز بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد. درخواست جدید ایران تردیدهای جدی در مورد نیات و تعهد ایران به حصول نتیجه مثبت در مذاکرات برجام ایجاد می‌کند."

تروئیکای اروپایی در ادامه بیانیه اضافه کردند:" موضع ما روشن و ثابت است. ایران باید به طور کامل، فورا و با حسن نیت با آژانس همکاری کند. اکنون با توجه به ناکامی در دستیابی به توافق احیای برجام با ایران، ما با شرکای بین المللی خود درباره بهترین روش برای مدیریت ادامه تنش‌ها در رابطه با برنامه اتمی ایران و عدم همکاری این کشور ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو خواهیم کرد."

ایران اخیرا درخواست کرده بود که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سه سایت اعلام نشده متوقف گردد، اما رافائل گروسی دبیرکل آژانس درخواست ایران را رد کرده بود.

بیانیه سه کشور اروپایی در حالیست که روز گذشته (جمعه ٩ سپتامبر) آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل پاسخ ایران را یک گام به عقب خوانده بود.