حکومت سوئد با رأی یک نماینده کورد پارلمان از بحران سیاسی نجات یافت

حکومت سوئد با رأی آمنه کاکه باوه نماینده کورد پارلمان این کشور از بحران بزرگ سیاسی نجات یافت.

رأی آمنه کاکه باوه نماینده‌ی کورد پارلمان سوئد در مخالفت با نرمش حکومت این کشور در قبال پذیرش در ناتو تعیین کننده بود.

رأی عدم اعتماد از یک طرف مورگان یوهانسون وزیر کشور و دادگستری را هدف قرار می‌دهد و از طرف دیگر خطر دست از کار کشیدن نخست‌وزیر ماگدالینا آندرسون را نیز به همراه داشت.

حکومت فقط با یک رای از بحران سیاسی بزرگی نجات یافت. حزب راست‌گرا و راست‌گرای تندرو توانسته بودند از ۲۸۹ نماینده پارلمان، ۱۷۴ رای را جمع‌آوری و برای آنکه به وزیر رای عدم اعتماد داده شود، فقط به ۱ رای نیاز داشتند.

آمنه کاکه باوه یک مبارز سابق در روژهلات کوردستان است و از سال ۲۰۰۸ به بعد نماینده پارلمان می‌باشد. وی صبح سه‌شنبه اعلام کرده بود که او به اپوزیسیون رأی نخواهد داد. این نماینده مستقل پارلمان پس مذاکرات در پایان هفته با حکومت سوسیال ‌دموکرات، این تصمیم را گرفته بود.

کاکه‌باوه از چپ‌های رادیکال است، او چند ساعت قبل‌از رأی‌گیری گفته بود که" من راضی شدم" .

کاکه‌باوه هشدار داده بود، اگر در رابطه با مذاکرات سوئد با ترکیه در رابطه با ناتو، ضمانتی نگیرند او علیه وزیر رای خواهد داد.

این نماینده مستقل پارلمان در سخنان خود این پرسش را مطرح کرده بود" آیا ما آزادی بیان و اعتراضات خود را با درخواست‌های اردوغان محدود خواهیم کرد؟"

کاکه باوه همچنین گفت:"روزنامه‌ها به گونه‌ای من را نشان داده‌اند که گویا من بیشتر از آن که به نفع سوئد کار کنم، نمایندگی منافع کوردها را برعهده دارم. اما حق حاکمیت سوئد برای من بسیار مهم است."