هیئت ابتکار عمل صیانت از کوردستان: ترکیه مرتکب جنایت جنگی شده است

هیئت ابتکار عمل صیانت از کوردستان در بیانیه خود در بروکسل در رابطه با سفر به اقلیم کوردستان، "گفت: ترکیه مرتکب جنایت جنگی شده‌ است، با تخلیه روستاها درصدد اشغال اقلیم کودستان است."

هیئت ابتکار عمل صیانت از کوردستان که از اقلیم کوردستان دیدار کرده و جلساتی را برگزار کرده بود، یک کنفرانس مطبوعاتی در باشگاه مطبوعات در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار کرد. در بیانیه هیئت آمده است که اتحادیه اروپا و سازمان ملل نمی‌خواهند حملات ارتش اشغالگر دولت ترک به اقلیم کوردستان دیده شود. اعضای هیئت، ممانعت‌هایی که در اقلیم با آن مواجه بودند و هدف از بازدیدشان و آنچه برای آنها اتفاق افتاده بودند را به اشتراک گذاشتند.

روستاها تخلیه می‌شوند

اندی ورموت، یکی از اعضای ائتلاف بین‌المللی حمایت از حقوق و آزادی های بشر (AIDL)، که به نقض حقوق بشر تحت نظارت ائتلاف می‌پردازد با اشاره به اینکه ترکیه مرتکب جنایات جنگی، تخلیه روستاها و اشغال منطقه شده است، روستائیان را تحت فشار قرار داده و مردم را مجبور به ترک منطقه کرده است، گفت: "دولت ترک با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به روستاها فشار می‌آورد  و مردم را تحت فشار قرار می‌دهد تا منطقه را ترک کنند. افرادی که به آنجا می‌روند تحت فشار قرار می‌گیرند و همه به عنوان یک تروریست شناخته می‌شوند. ما می‌خواستیم با مردم ملاقات کنیم اما ممانعت به عمل آوردند. متوجه شدیم که به دلیل بمباران ترکیه بسیاری از مردم در آنجا در شرایط سخت زندگی می‌کنند. در متینا ۱۵۰۰ روستایی مجبور به ترک روستاهای خود شده‌اند. ۲۲ روستا تخلیه شده است. مردم مجبور به ترک روستاهای خود شده‌اند و دیگر نمی‌توانند برگردند. همچنین به طبیعت آسیب وارد شده است. درختان به صورت غیرقانونی در حال قطع شدن هستند. زنبورداران صدمه می‌بینند. فشار زیادی به کشاورزان وارد شده است."

ورموت یافته‌های انجام شده در اقلیم را به شرح زیر ذکر کرد:

- ۷۰۰۰ جریب از سطح جنگل در متینا سوزانده شده است.

- متوجه شدیم که درختان قطع شده توسط صدها کامیون به ترکیه منتقل شده‌اند.

- اکنون اهالی روستا مجبورند حیوانات خود را بفروشند، زیرا مکانی برای نگهداری حیوانات آنها نمانده است. نمی‌توانند به مراتع و کوه‌ها بروند. نمی‌توانند دامداری کنند.

- در آواشین ۱۶ روستا تخلیه شدند. ترکیه وارد این روستاها شده است. این نیز اشغال خاک عراق است.

ما از عراق و جامعه جهانی می‌خواهیم که اقدامی انجام دهند.

شنبلی: آن‌ها خواستار پنهان‌کاری در مورد این جنگ هستند

توبیا شنبلی (Tobia Schnebli)، عضو سابق شورای شهرداری ژنو، با اشاره به موانعی که آنها در آلمان و هولیر با آن روبرو شدند، گفت: "پلیس آلمان قبل از رفتن به هولیر از ما تحقیق کرد. آنها دلیلی معتبر از ما می‌خواستند. هنگامی که ما در حال بازگشت بودیم چنین استقبالی از ما شد. ما را به زور از هولیر به فرانکفورت فرستادند. آنها می‌خواهند جنگ را از ما پنهان کنند. می‌ترسند از این که این جنگ در اروپا شنیده شود. زیرا این جنگ علیه بشریت است و باید تأیید شود. جنایات جنگی وجود دارد می‌خواهند، حملات ترکیه را نبینیم. غافلگیری که تأثیر عمیقی بر من گذاشت ممانعت کردن یک کشور اروپایی مانند آلمان بود. ممانعت آلمان منطقی نبود.

فروش سلاح شرم‌آور است

 شنبلی در ادامه با بیان اینکه در منطقه جنایات جنگی وجود دارد و آنها نیز می‌خواستند این را کاملاً مستند کنند، افزود: "ما به خاطر همین رأی دادیم و انتخاب شدیم. ما باید به حقوق خلق‌ها که تحت فشار هستند احترام بگذاریم. خلق کورد در ابتدا هستند. کشور من، سوئیس نیز به ترکیه اسلحه می‌فروشد. از هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها برای کشتن غیرنظامیان در کوردستان، بلکه در ارمنستان نیز استفاده شده است. این همچنین شرم‌آور برای سوئیس است. باید در شرایط جنگی از غیرنظامیان محافظت شود اما سوئیس برای جنایت جنگی به ترکیه سلاح می‌فروشد.

کورتویس: پ.د.ک ممانعت می‌کند

 کوانتین کورتویس از سندیکای کارگری FTGB هدف از این کار را متوقف کردن حملات و تقویت گفتگو بین نیروهای کورد، اعلام کرد: "نیروهای پ.د.ک مانع از بازدید ما از شنگال شدند. از طرف پ.د.ک مانعی بود. احزابی که می‌خواستیم با آنها ملاقات کنیم و جلسات ما با آنها لغو شد. از ۱۰ ژوئن هیچ اطلاعاتی از ۳ نفر از شمال و شرق سوریه نداریم. وقتی رئیس امور خارجه اقلیم کوردستان وارد شد، با ۹ نفر از اعضای سرویس اطلاعاتی ملاقات کرد. برای ما ممنوع بود که در مقابل دفتر سازمان ملل بیانیه بدهیم و از مکان‌هایی که در آن حملات واقع شده بازدید کنیم. ما را در هتل بازداشت کردند."

ما موفق شدیم

کورتویس در ادامه گفت: "ما برای وحدت نیروهای کورد دیدار کرده‌ایم. به نظر من، این آغاز و نشانه وحدت است. این پیام وحدت نیروهای کورد بود. ترکیه عقب‌نشینی نکرد ولی کوردها باز هم دور یک میز جمع شدند. من عقیده دارم که ما موفق شده‌ایم. بگذارید سوتفاهم نشود، ما اینجا نیستیم تا جای کوردها را بگیریم. اما اتحادیه اروپا و سازمان ملل کاری انجام نمی‌دهند. اما این نقش آنها و کار آن‌ها است. در مناطقی که جنایات جنگی انجام می‌شود، انها نقش دارند. از آنجا که آنها به وظایف خود عمل نمی‌کنند ما به عنوان شهروندان اروپا این ابتکار عمل را انجام دادیم. شرم‌آورترین چیز سکوت مطبوعات است."