حزب چپ سوئد: دولت سوئد باید رسما از کورد‌ها عذرخواهی کند

حزب چپ سوئد از دولت این كشور خواست تا به شیوه‌ای رسمی از خلق کورد درخواست عذرخواهی کند، زیرا در پایان دهه ١٩٨٠ کورد را بی‌اساس و به ناحق متهم به قتل اولف پالمه کردند.

هوکان سوینیلینگ سخنگوی سیاست‌های خارجی حزب چپ سوئد و نماینده این حزب در پارلمان پروژه‌ای را برای درخواست عذرخواهی دولت این کشور از خلق کورد به پارلمان ارائه داد.

سوینیلینگ با اشاره به پایان تحقیقات مربوط به قتل اولف پالمه در ١٠ ژوئن ٢٠٢٠، به دلیل مرگ عامل قتل در زندان پرونده از سوی مدعی العموم سوئد کریستر پترسون مختومه اعلام شد.

سخنگوی حزب چپ سوئد اعلام کرد که پلیس این کشور در مورد واقعه قتل پالمه راه جداگانه‌ای را در پیش گرفته و افزود:"مدتی طولانی پ.ک.ک را تحت فشار قرار دادند، اما در نهایت آشكار شد که این رویه کاملا غلط بوده و در واقع قاتل اصلی فرار کرده است."

سوینیلینگ افزود:"پس از واقعه قتل، چندین خانواده کورد مسئول این قتل نشان داده شدند و کوردها بدون هیچ دلیل و مدرکی هدف حملات و فشارهای روز افزون قرار داده شدند، سازمان‌ها و نهادهای کوردی و حتی حق پناهندگی آنان را سلب کردند و بسیاری را اخراج نمودند."

سوینیلینگ با یادآوری اینکه کورد در سوئد مدتی طولانیست که متحمل زیان می‌شوند گفت:"پس از پایان تحقیقات، زمان آن فرا رسیده است که هزینه اشتباهات را بپردازیم و از زیان‌دیدگان عذرخواهی به عمل آید"، سخنگوی حزب چپ از دولت سوئد خواست تا رسما از خلق کورد درخواست عذرخواهی کند.

در این چارچوب از میکائیل دامبرگ وزیر دادگستری سوئد خواسته شد تا تلاش‌ها برای درخواست عذرخواهی از کورد به شیوه‌ای رسمی در دستور کار دولت این كشور قرار گیرد که بناحق به قتل پالمه متهم شده بودند.