حزب سوسیالیست دو پرسش را در رابطه با حملات شیمیایی ترکیه تقدیم پارلمان این کشور کرد

فابین مولینا و کلودیا فریدل نمایندگان پارلمان حزب سوسیالیست سوئیس در رابطه با حملات شیمیایی دولت ترکیه علیه کوردستان دو پرسش از حکومت سوئیس مطرح کردند.

فابین مولینا و کلودیا فریدل نمایندگان پارلمان حزب سوسیالیست سوئیس در نشست پارلمان در خصوص موضع‌گیری مجلس فدرال در رابطه با حملات شیمیایی علیه خلق کورد و ارتباطات با دولت ترکیه دو پرسش را مطرح کردند.

مولینا اعلام کرد، اخباری منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند ارتش ترکیه از گاز سمی در مناطق خودمختار کوردستان (شمال عراق) استفاده کرده و ترکیه با این اقدامات پروتکل ژنو و قطعنامه سلاح بیولوژیک و قطعنامه سلاح شیمیایی و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است. فابین مولینا از مجلس سوئیس درخواست نمود، پاسخ این پرسش‌ها را بدهد:

- آیا حکومت سوئیس از حکومت ترکیه درخواست کرده است در این رابطه بیانیه‌ای منتشر کرده و شفاف‌سازی کند؟

- در رابطه با چه موضوعی و در چه سطحی در مورد آن گفتوگو شده است؟

- آیا سوئیس تلاش کرده است تحقیقات مستقلی توسط سازمان‌های بین‌المللی منع سلاح‌های شیمیایی انجام دهد؟

- آیا این احتمال وجود دارد که گازهای به کار گرفته شده تولید سوئیس باشند؟ آیا می‌توان از این امر چشم پوشی کرد؟ اگر اینگونه است چرا؟

همزمان کلودیا فریدل در پرسشنامه‌ی خود یادآور شده است که در حملات نظامی ترکیه علیه خلق در باشور کوردستان، خانه و کاشانه شهروندان غیرنظامی هدف قرار گرفته و غیرنظامیان کشته شده و از سلاح‌های ممنوعه و شیمیایی استفاده شده است.

 کلودیا فریدل درخواست نموده است تا پاسخ پرسش‌های زیر داده شود:

- آیا شورای فدرال از این جرایم مطلع است؟

- آیا می‌داند که از سلاح شیمیایی استفاده شده است یا خیر؟

- آیا آماده است در رابطه با این رخدادها خواستار انجام تحقیقات بین‌المللی شود و یا از این تحقیقات پشتیبانی می‌کند؟

این در حالیست که در نشست روز گذشته پارلمان فدرال سوئیس پروژه پرسشنامه ۱۴ نماینده پارلمان از احزاب سوسیالیست و حزب سبز و سولیداریتی مطرح شد.