کنفرانس صلح و دمکراسی در برلین‌: عبدالله اوجالان باید آزاد شود

در کنفرانس صلح و دمکراسی که در شهر برلین پایتخت آلمان برگزار شد، برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان پیام داده شد.

کنفرانس برلین

کنفرانس صلح، دیالوگ و دمکراسی در سالن Mercure Hotelf واقع در شهر برلین آغاز شد و روشنفکران، نویسندگان،‌ آکادمیسین‌ها، روزنامه‌نگاران و سیاستمداران کورد بسیاری در اروپا در این کنفرانس مشارکت کردند. بسیاری از روشنفکران، آکادمیسین‌ها، روزنامه‌نگاران، سیاستمداران ترکیه‌ای نیز در این کنفرانس شرکت کردند.

یکی از سازماندهان این کنفرانس، پروفسور دکتر ناشه اوزگَن گفت که هدف برگزاری این کنفرانس، دفاع از صلح و دمکراسی در جنگ‌های موجود در جهان است. ناشه اوزگن بیان کرد که آنان با هدف صلحی شرافتمند گردهم آمده‌اند و توجه‌ها را به جنگ‌ها در جغرافیاهایی که نمی‌شناسند و جنگ انکار و نابودی دولت ترکیه علیه خلق کورد در روژاوا، باشور و باکور معطوف داشت. اوزگن اعلام کرد که به پایان رساندن انزوای تحمیلی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آزادی و تمام زندانیان از اهداف آنان می‌باشد و گفت‌: ‌«باید انزوای تحمیلی علیه عبدالله اوجالان از میان برداشته شود. برای پایان داده به جنگ در ترکیه و سیاست‌های جنگ‌افروزانه در خاورمیانه باید انزوای تحمیلی از میان برداشته شود.»

در این کنفرانس پانلی هم درباره تجربیاتی از مذاکرات صلح در آفریقای جنوبی، فلیپین و ارزیابی جنگ فلسطین برگزار شد.

‌«برای آزادی عبدالله اوجالان باید مبارزه‌ای حساس انجام شود»

پانلیست پاول گاوان نیز این امر را بیان کرد‌:

‌«من می‌خواهم در رابطه با مبارزه علیه گروه‌های مسلح حرف بزنم. جنگی که مدت زمان درازی ادامه پیدا کرد. در کشور ما گروه IRA واقعا هم بسیار فعال بود و من می‌خواهم از استراتژی صلح بحث کنم. در میان بازیگران مذاکراتی انجام شد،‌ برخی از آن مذاکرات پنهانی و برخی دیگر آشکار بوند. این امر به دلیلی مبدل شد تا IRA‌مبارزه مسلحانه را متوقف کند. سپس این فرصت ایجاد شد که پیمان‌نامه‌ای به امضا و توافق طرفین برسد. به مثابه یک راه‌حل نهایی مورد گفتگو قرار نگرفت اما از جنبه حاکمیت خلق‌ها و زندگی مسالمت آمیز و مشترک خلق‌ها، دوران بسیار مهمی بود. این برهه چیزهای بسیاری به ما آموخت. اکنون باید از جنبه بین‌المللی هم برای فلسطین همبستگی‌هایی وجود داشته باشد. باید میان  تمام بازیگران این خواست وجود داشته باشد. ممکن نیست که تمام بازیگران به شیوه‌ای مساوی در این برهه مشارکت کنند. باید یک پلتفرم نظارت بر برابری برای تمام خلق‌ها ایجاد شود و باید بازیگران به این شیوه در برهه ما شرکت کنند. بخصوص اتحادیه اروپا در این برهه‌ها مشارکت نمی‌کند.

من از اینجا، حمایت خود از مبارزه خلق کورد را اعلام می‌کنم. باید تفکرات و مبارزه عبدالله اوجالان فراموش نشود و باید برای آزادی عبدالله اوجالان مبارزه‌ای حساس انجام شود. همچنین من حمایت خود از خلق فلسطین را هم اعلام می‌کنم.‌»