کنگره کانون جامعه دمکراتیك کوردها در اسکاندیناوی بکار خود پایان داد

رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره خلق به بحران شدیدی که دولت ترکیه با آن دست به گریبان‌ است اشاره کرد و گفت حمایت‌های ناتو نیز نمی‌تواند آنرا نجات دهد.

کانون جامعه دمکراتیك کوردها در اسکاندیناوی، یازدهمین کنگره خود را در شهر اوربروی سوئد برگزار کرد. یک نماینده پارلمان سوئد در این کنگره بار دیگر از دولت این کشور خواست در برابر تهدیدهای اردوغان برای مجرم‌انگاری کوردها که در ازای پیوستن به ناتو بوده است تسلیم نشود. رئیس مشترک کنگره خلق نیز در سخنرانی خود گفت جمهوری ترکیه ٩٩ سال است که نتوانسته خلق کورد را نابود کند.

دهها نفر از کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند در کنگره کانون جامعه دمکراتیك کوردها در اسکاندیناوی که در شهر اوربروی سوئد برگزار شد شرکت کرده بودند.

پس از یک دقیقه سکوت به احترام جانباختگان کوردستان و انتخاب پنج نفر برای دیوان، رمزی کارتال رئیس مشترک کنگره خلق از طریق تصویری در کنگره سخنرانی کرد.

او زمان برگزاری این گردهمایی را از این جهت مهم توصیف کرد که حکومت فاشیستی ترکیه به سرکردگی اردو‌غان نه تنها در آن کشور بلکه در سراسر جهان به دنبال پاکسازی کوردهاست.

کارتال گفت: ترکیه با تشدید انزوای رهبر آپو بر دامنه دشمنی‌ خود بر کوردها افزوده است ولی علیرغم هجومی که با خیانت حزب دمکرات اقلیم کوردستان براه انداخته است نخواهد توانست به هدفش برسد. ٩٩ سال است که نقشه‌ها و استراتژی جمهوری ترکیه نتوانسته که خلق کورد را نابود کند.

رئیس مشترک کنگره خلق به بحران شدیدی که دولت ترکیه با آن دست به گریبان‌ است اشاره کرد و گفت حمایت‌های ناتو نیز نمی‌تواند آنرا نجات دهد.

او به مقاومت تاریخی در برابر موج فاشیسم در زاپ، آواشین، متینا و سایر نواحی کوردستان پرداخت و تصریح کرد سنگینی این بار نباید فقط بر دوش گریلاها گذاشته شود. همه باید به هر نحوی در این مقطع سهیم شوند.

در ادامه همچنین پیام نوشین دادگستر دبیرکل حزب چپ سوئد به کنگره قرائت شد. دانیال ریاضت یک نماینده این حزب در پارلمان نیز دوره کنونی را آزمونی بزرگ برای اروپا و سوئد دانست و گفت شرایط بسیار حساس است.

او به تلاش ترکیه برای تروریزه کردن کوردها اشاره کرد و گفت حزب چپ از دولت سوئد خواسته است در برابر تهدیدهای اردوغان تسلیم نشود و حقوق مشروع خلق کورد را ببیند.

در این کنگره همچنین نمایندگان آسوری- سریانی و نماینده کنگره ملی کوردستان سخنرانی کردند.

از سویی گزارش سالانه کانون جامعه دمکراتیك کوردها در اسکاندیناوی در این کنگره مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت و دو نفر به اسامی "نادیا صالح" و "حمید آمد" به عنوان روسای مشترک ن‌.ج.‌د.‌ک در اسکاندیناوی برگزیده شدند.