کنش اعتراضی کفن پوشیدن کوردستانیان در مقابل سفارتخانه آمریکا در شهر برلین

صدها کورد با استقبال از فراخوان کنفدراسیون جوامع کوردستانی مقیم آلمان در مقابل سفارتخانه ایالات متحده آمریکا در شهر برلین گردهم آمدند و حملات اشغالگرانه ترکیه و سکوت آمریکا و نیروهای بین‌المللی را محکوم کردند.

روز گذشته (٢٨ ژوئیه/ ٧ مرداد) صدها نفر از کوردهای ساکن آلمان به دعوت کنفدراسیون جوامع کوردستانی مقیم آلمان (KON-MED) در شهر برلین در مقابل سفارتخانه آمریکا تجمع کردند.

در این گردهمایی حملات اشغالگرانه دولت ترکیه به زاپ، متینا و آواشین محکوم شدند. شرکت کنندگان پلاکاردهایی با مضمون "آمریکا نباید در اشغالگری شرکت کند"، "از دیکتاتور اردوغان حمایت نکنید"، "آزادی برای عبدالله اوجالان" و " با هم در برابر فاشیسم و ​​اشغال بایستید، با هم از کوردستان دفاع کنید" به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و کوردی را در دست داشتند.

تعدادی از شرکت کنندگان در این تجمع پارچه‌های سفید کفن مانندی را پوشیده بودند که نقش‌ دست خونین بر آن دیده می‌شد.

حسین یلماز ریاست مشترک شعبه برلین KON-MED به نمایندگی از کمیته برگزار کننده این آکسیون سخنانی ایراد کرد. یلماز در آغاز سخنان خود به خلق مبارز و آزادیخواه کورد، زندانیان سیاسی و تمامی دوستداران آزادی درود فرستاد و افزود:"در ازمیر، آفیون و قونیه و در هر جایی کوردها را هدف حملات نژادپرستانه قرار می‌دهند. ما همچون کورد همچنانکه تا امروز در مقابل فاشیسم ایستادگی کرده‌ایم از امروز به بعد نیز می‌ایستیم."

پس از سخنان حسین یلماز شرکت کنندگان در این گردهمایی در محکومیت حملات رژیم فاشیست ترکیه به کوردستان ۵ دقیقه روی زمین دراز کشیدند و سپس همزمان با سردادن شعار «زنده‌باد رهبر آپو» بپا خواستند.

فاتوش گوکسونگور رئیس مشترک کنفدراسیون جوامع دمکراتیک کورد مقیم اروپا در اظهاراتی گفت:"آمریکا و نیروهای بین‌المللی دیگر در مقابل حملات اشغالگرانه به کوردستان سکوت کرده‌اند. در اعتراض به سکوت نیروهای بین‌المللی در قبال جنایات دولت ترکیه ما بصورت همزمان با پوشیدن کفن در پاریس و برلین کنش‌های اعتراضی را به انجام می‌رسانیم. می‌خواهند ما را با نسل‌کشی از میان بردارند. اما جهانیان در قبال این نسل‌کشی چشم، گوش و زبان خود را بسته‌اند و نقش سه میمون را بازی می‌کنند. ما در کوردستان و در خارج از میهن در مقابل اشغالگری و نسل‌کشی ساکت نخواهیم بود."

کرَم گوک رئیس مشترک فدراسیون جوامع علوی مقیم اروپا نیز در سخنانی اظهار کرد:"ما امروز در مقابل سفارت آمریکا در برلین پیمان لوزان را که ٩٨ سال پیش به امضا رسید محکوم می‌کنیم. ما به مقاومت خود تا آزادی کوردستان، تا آزادی رهبر خلق کورد و تا پایان دادن به حملات رژیم ترک بر گریلاها ادامه می‌دهیم."

زبیده زُمُرُّد رئیس مشترک KON-MED اعلام کرد که هدف حملات ترکیه اشغال تمامی کوردستان است و افزود:"هدف اشغال کوردستان و نابودی ملت کورد است. من از پ.د.ک می‌خواهم، امروز آمریکا، ترکیه و ناتو دوستان بارزانی هستند، دشمنان گریلا هستند. اما اگر در متینا، زاپ و قندیل گریلا حضور نداشته باشد بارزانی نمی‌تواند ٢۴ ساعت زنده بماند. امروز می‌خواهند کوردها را از میان بردارند. اگر مقاومت نکنیم کوردها را ریشه‌کن می‌کنند."

شرکت کنندگان در این آکسیون بصورت بی‌وقفه شعار «زنده باد رهبر آپو» را سر دادند.

هنرمند هوزان آیدین که در این کنش اعتراضی شرکت کرده بود ترانه «میره من» را تقدیم به رهبر خلق کورد کرد و ترانه‌های دیگری را اجرا کرد.