کوردها در سالگرد کشته شدن اولف پالمه با حضور بر سر مزار وی یادش را گرامی داشتند

اولف پالمه، نخست وزیر اسبق سوئد در ۲۸ فوریه ۱۹۸۶ در شهر استکهلم پایتخت این کشور مورد سوء قصد قرار گرفته و کشته شد. کوردها در سالگرد ترور وی، بر مزارش رفته و یادش را گرامی داشتند.

صبح روز کشته شدن اولف پالمه مردم سوئد بر سر مزار او رفته و یادش را گرامی داشتند و بعد از ظهر همان روز نیز تعداد زیادی از کوردها بر مزارش رفتند و یاد او را ارج نهادند.

کوردها دسته گلی مزین به پرچم پ.ک.ک بر سر مزار پالمه قرار دادند. احمد قرموس رئیس مشترک کنگره‌ی ملی کوردستان (ک.ن.ک) در این مراسم اعلام نمود؛ ملت کورد به دلیل کشته شدن پالمه بسیار غمگین شدند و با قتل وی یکی از دوستان کوردها در مبارزات دمکراسی‌خواهانه و آزادی خلق کورد از دست رفت."

قرموس با اشاره به اینکه پالمه می‌خواست مسئله‌ی کورد به روش مسالمت‌آمیز و صلح‌آمیز حل شود افزود،"علی‌رغم آن که قاتل پالمه مشخص شد، اما دولت ترکیه ادعا می‌کند که پالمه توسط کوردها کشته شده است. کوردها مکرراً به افکار عمومی جهان اعلام کرده‌اند که هیچ ارتباطی با کشته شدن پالمه ندارند. کوردها هرگز چنین قتل وحشیانه‌ای را انجام نمی‌دهند."

نادیا صالح رئیس مشترک مرکز جمعیت دمکراتیک کورد در سوئد در این مراسم اعلام نمود، همان ابتدای رخ دادن این حادثه که هنوز هیچ مدرکی به دست نیامده بود، پلیس سوئد فوراً مسئولیت کشته شدن پالمه را به عهده‌ی کوردها نهاد. صالح همچنین اعلام نمود، اگر پالمه اکنون زنده بود، بدون شک با مبارزات آزادی‌خواهی خلق کورد همراه بود. نادیا صالح در ادامه‌ی سخنانش درخواست نمود، تا نام پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود.

قادر کاسیرگا پارلمانتار اسبق سوئد و رئیس فراکسیون حزب کارگران سوسیال دمکرات در شهرداری استکهلم به خبرگزاری فرات گفت:"دادستان عمومی سوئد سال گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت، پرونده‌ی کشته شدن پالمه بسته شده و در این باره دادستان عمومی اعلام کرد 'کوردها هیچ ارتباطی با کشته شدن پالمه ندارند'. اما هنوز هم برخی نیروها که تحت تاثیر ترکیه هستند، کوردها را مقصر می‌دانند."

یک شهروند کورد با نام احمد یلدز اعلام کرد، کوردها پالمه را بسیار دوست داشتند. وی گفت،"عبدالله اوجالان در سال ۱۹۹۸ و زمانی که در رم بود، نامه‌ای به گوران گرایدر نوشته و اعلام کرده بود، آنها پالمه را شهید خود می‌دانند."