مراسم بزرگداشت سالگرد تأسیس پ.ک.ک در شهرهای سوئد

​​​​​​​٢٧ نوامبر، سالروز تأسیس حزب کارگران کوردستان در اکثر مراکز مهم کشورهای اروپا جشن گرفته شد. از جمله در سوئد، مراسمی در شهرهای سالا، گوتنبرگ و استکهلم برگزار شد. کوردها و دوستانشان در این مراسم از دستاوردهای مبارزه ۴٣ ساله پ.ک.ک تقدیر کردند.

شهر سالا در ١٢٠ کیلومتری شمال استکهلم شنبه شب شاهد برگزاری مراسمی به مناسبت ۴٣مین سالگرد تأسیس حزب کارگران کوردستان بود.

نادیا صالح رئیس مشترک جامعه دمکراتیك کوردها در اسکاندیناوی با سخنرانی در این مراسم گفت رهبر آپو بنیان‌گذار پ.ک.ک بخوبی درک کرده بود که اگر ذهن خود را آزاد نکنیم هرگز نخواهیم توانست حتی یک وجب از خاک خود را آزاد کنیم.

او گفت ما ۴٣مین سالگرد تأسیس پ.ک.ک را جشن می‌گیریم و آن را به میلیون‌ها انسان که قلبشان برای عزت و آزادی می‌تپد تبریک می‌گوییم.

مراسم در شهر سالا با اجرای یک نمایش تئاتر درباره تاریخچه پ.ک.ک و آوازخوانی هنرمندان و رقص و پایکوبی حاضرین تا پاسی از شب ادامه داشت.

شامگاه ٢٧ نوامبر مراسم مشابهی نیز در شهر گوتنبرگ برگزار شد. سخنرانان در این مراسم به مقاومت گریلاهای کوردستان که در مقابل نیروهای اشغالگر قرار گرفته‌اند درود فرستادند. آوازخوانی و رقص کوردی هم بخشی از این مراسم بود.

شامگاه دیروز یکشنبه نیز مراسم دیگری در استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد. زبیر آیدار عضو شورای رهبری ک.ج.ک از شرکت کنندگان در مراسم استکهلم بود که گفت: "۴٣ سال پیش در چنین روزی پ.ک.ک در جمع گروهی ٢٢ نفره پایه‌گذاری شد. در آنزمان صدای آنها شنیده نمی‌شد اما اقدامی که انجام دادند برای سرنوشت خلق کورد تعیین کننده بود. وضعیت کوردستان قبل و بعد از تأسیس پ.ک.ک را مقایسه کنید. پ.ک.ک فراخوانی از سوی رهبر آپو بود که اکنون میلیون‌ها نفر با آن همراهی می‌کنند."

زبیر آیدار به مقاومت‌کنندگان در برابر اشغالگری در چهار بخش کوردستان درود فرستاد و در ارتباط با شکل‌گیری یک گفتمان جدید پس از ظهور پ.ک.ک گفت: "قبلا می‌گفتند کوردستان عراق، کوردستان ایران، کوردستان سوریه و کوردستان ترکیه. این فقط کوردها بودند که کوردستانی نداشتند اما اکنون باشور، روژهلات، روژاوا و باکور کوردستان جایگزینی عبارات قبلی شده‌اند."

در مراسم استکهلم همچنین دانیل ریاضت نماینده حزب چپ در پارلمان سوئد طی یک سخنرانی به نمایندگی از حزبش به زبان کوردی سالروز تأسیس پ.ک.ک را تبریک گفت و افزود: "ما همیشه از سازمان شما روحیه می‌گیریم، چون در زمینه آزادی و آگاهی زن یک الگوی جهانی بوده است. همانطور که نلسون ماندلا به آزادی رسید به باور ما آقای اوجالان نیز روزی به آزادی جسمانی می‌رسد. راهی که اوجالان می‌رود درست است."

جشن در استکهلم، با آوازخوانی هنرمندان و رقص و پایکوبی حاضرین در سالن تا ساعات پایانی دیشب ادامه پیدا کرد.