پارلمان بلژیک نسل‌کشی ایزدی‌ها را به رسمیت شناخت

پارلمان بلژیک نسل‌کشی کوردهای ایزادی توسط دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در سال ۲۰۱۴ را  محکوم و لایحه آن را تحت عنوان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی با اکثریت آرای پارلمانی تصویب کرد.

اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۱،  کمیته امور خارجه پارلمان بلژیک به اتفاق آرا، قطعنامه به رسمیت شناختن نسل کشی ایزدی‌ها را تصویب کرده بود، متعاقب آن پارلمان بلژیک نیز با اکثریت آرا این لایحه را در شب ۱۵ ژوئیه تصویب کرد.

پیش‌نویس لایحه مذکور توسط کوئن متسو، فرانسیس دی اسمت، مالک بن آچور، میشل دی ماگد و ساموئل کوگولاتی، الس ون هوف، گودله لیکنز، ویکی رینارت و وتر د.فردیندت به رهبری جورج دالماگنه نماینده پارلمانی ارائه شد. پس از رای‌گیری، لایحه نسل‌کشی ایزدی‌ها با حمایت تمامی گروه‌ها و احزاب حاضر در پارلمان به تصویب رساند.

کوئن متسو، نماینده پارلمانی بلژیک پیش از رای‌گیری در گفتگو با خبرگزاری فرات اعلام کرد: "همه رای موافق می‌دهند، ما برنده هستیم."

جرج دالماگنه از حزب دمکرات مسیحی (CHD) در پیوند با نسل‌کشی ایزدی‌ها اعلام کرد: "از نظر جامعه جهانی، انجام چنین جنایتی علیه گروه کوچکی از جامعه بسیار وحشیانه است. ما در مورد نزدیک به یک میلیون نفر صحبت می‌کنیم. این جامعه قبلا برای ما ناآشنا بود و اطلاعی از آنها نداشتیم، امروزه آنها در سطح خاورمیانه و اروپا پخش شده‌اند. جامعه‌ای که در طول تاریخ همیشه مورد حمله و نسل‌کشی قرار گرفته است. نکته مهم و آنچه باید مورد تاکید ما جهانیان قرار گیرد، این است که این جامعه نیز باید از حقوق خود برخوردار شود."

کوین متسو از حزب ملی‌گرای Flemish N-VA نیز با ابراز خشنودی از تصویب این لایحه گفت: "این به من امید و روح تازه‌ای در سیاست بخشید. این تصمیم شاید همه مشکلات را حل نکند، اما باید به این مهم دقت کرد که هنوز ۲۵۰۰ زن و کودک اسیر داعش هستند و از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نمی‌باشد." متسو همچنین خواستار تدوین برنامه‌ای هماهنگ در پیوند با نسل‌کشی ایزدی‌ها شد.

ساموئل کوگولاتی از حزب (Derdor Ecolo) نیز این جنایت را نسل‌کشی خواند و گفت: "مسئولیت ما این است که جدایی از به رسمیت شناختن این جنایت تحت نام نسل‌کشی، اقداماتی جدی نیز علیه آن به انجام برسانیم و بیکار ننشینیم." او خواستار پاسخگویی و محاکمه مسئولین و مشارکت افراد و گروه‌هایی شد که در این جنایت دست داشته‌اند.

در همین رابطه کریستف لاکروخ از حزب سوسیالیست نیز گفت: "آنها از نهادهای وابسته به خود می‌خواهند که نسل‌کشی که در حق ایزدی‌ها انجام گرفته است را به رسمیت بشناسند". کریستف لاکروا از حزب سوسیالیست نیز گفت: "از نهادهای خود می‌خواهد که نسل‌کشی را که علیه یزیدیان انجام شده است به رسمیت بشناسند، زیرا این موضوع برای جامعه، حرکت با ارزش، نمادین و دارای اثرات سیاسی است."

جنایاتی که انجام گرفتند

لایحه ۱۰ صفحه‌ای که به دو زبان فرانسوی و فلامنی ارائه شد، فهرست جنایات علیه ایزدی‌ها را فهرست کرده و روی موارد زیر متمرکز شده است:

دولت اسلامی عراق و شام (داعش) از سال ۲۰۱۴ عمدتاً ایزدی‌ها، آشوری‌ها، سریانی‌ها،  کلدانی‌ها، شبک‌ها، کوردها، علویان، همجنس گرایان و مسلمانان سنی خارج از مواضع قوانین دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بوده‌اند را هدف نسل‌کشی و جنایت قرار داده است.

در این میان، ایزیدیان به طور سیستماتیک و خشونت آمیز هدف قرار گرفته و قتل‌عام شدند، مردان به قتل رسیدند، زنان و دختران ربوده شده و به روسا و سربازان این گروه تروریستی به عنوان برده جنسی فروخته شده‌اند، زنان و دختران مورد تجاوز قرار گرفته و به برده جنسی نیروهای داعش تبدیل شدند. آنها را در قبال دریافت باج و پول از خانواده به کار گرفته‌اند. شکنجه زنان، بریدن سر و کشتار دهشتناک آنان، زنده به گورکردن زنان، مردان و کودکان، اعتیاد کودکان به مواد مخدر، پذیرش اجباری اسلام، دزدیدن اموال و نابودی مزارع و باغات مردم از دیگر جنایت این گروه تروریستی هستند.

دولت فدرال لازم است موارد زیر را انجام دهد:

جنایات داعش که به نسل‌کشی ایزدی‌ها در عراق و سوریە انجامید را به رسمیت بشناسند و خاطیان را دادگاهی کنند.

١.    استفاده از تمام مجاری قوانین ملی و بین‌المللی برای مجازات خاطیان و اعضای داعش که علیه ایزدی‌ها در عراق جنایت انجام داده‌اند.

٢.    تشویق و پشتیبانی از تلاش‌های دستگاه قضایی بلژیک در شناسایی و پیگرد قانونی عاملان احتمالی بلژیکی شریک در جنایات علیه جامعه ایزدی.

٣.    کمک به بازگشت ایزدی‌ها به شهرها و روستاهای خود، به ویژه با مطالبه اجرای توافق‌نامه بین دولت کوردستان عراق و دولت مرکزی بغداد و پیشنهاد نظارت بین‌المللی بر این توافق‌نامه؛

۴.    کمک به بازسازی شهرها و روستاهای ویران شده.

۵.    ارائه کمک‌های ویژه بشردوستانه به گروه‌هایی که مورد خشونت جنسی، برده‌داری یا سایر رفتارهای غیرانسانی یا تحقیرآمیز قرار گرفته‌اند.

کشورها و نهادهایی که نسل‌کشی ایزدی‌ها را به رسمیت شناخته‌اند

نسل‌کشی ایزدی‌ها هنوز در شورای امنیت سازمان ملل و توسط یک دادگاه بین‌المللی تأیید نشده است، اما یک تیم تحقیقاتی سازمان ملل متحد به این نتیجه رسیده‌اند که این جنایت یک نسل‌کشی می‌باشد.

پارلمان اروپا، مجلس پارلمانی شورای اروپا، مجلس نمایندگان ایالات متحده، جنایات داعش علیه ایزیدیان را به عنوان نسل‌کشی محکوم کرده‌اند.

در تاریخ ۶ ژوئیه، نماینده اتحادیه مسیحی دمکراتیک هلند (CDA) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به پارلمان هلند ارائه داد، هلند جنایت ۳ اوت ۲۰۱۴ در مورد جامعه ایزدی‌ها در شنگال را  به عنوان نسل‌کشی نام برده و شناسایی کرده است.