راهپیمایی ابتکار عمل صیانت از کوردستان؛ از لوزان تا ژنو

ابتکار عمل صیانت از کوردستان راهپیمایی‌ای را از لوزان به ژنو علیه حملات ترکیه در اقلیم کوردستان آغاز کرده است.

ابتکار عمل صیانت از کوردستان برای محکوم کردن حملات ترکیه به اقلیم کوردستان و ارتقای وحدت ملی کوردها راهپیمایی خود را از شهر لوزان سوئیس به ژنو آغاز کرده است. راهپیمایی از مقابل ساختمان «اوچی» که در آن معاهده لوزان امضا شد، آغاز شد. این راهپیمایی ۳ روز طول خواهد کشید.

صدها کورد از هر چهار بخش کوردستان که در بسیاری از کشورهای اروپایی زندگی می کنند، سیاستمداران سوئدی، ترکیه‌ای و کوردستانی، سازمانهای جامعه مدنی، نهادهای انقلابی، هنرمندان، نویسندگان و دانشگاهیان در مقابل ساختمان  «اوچی»  گرد هم آمدند.

پس از تجمع جمعیت در مقابل ساختمان «اوچی»، روسای مشترک مراکز جامعه کوردستانی دمکراتیک سوئد (CDK-E) سخنرانی افتتاحیه را آغاز کردند.

در سخنرانی‌ها، مبارزه علیه حملات در هر چهار بخش کوردستان ارج نهاده شد.

احمد کاراموس، رئیس مشترک ک.ن.ک، نیز در این راهپیمایی سخنرانی کرد و اظهار داشت که در زمانی که صدمین سالگرد توافق لوزان نزدیک است، هدف خلاص شدن از حقوق به دست آمده در نتیجه مبارزات مداوم مردم کورد با مفهوم اشغال و نسل‌کشی است.

کاراموس در ادامه صحبت‌های خود گفت: "هر کجا که هستیم تفاوتی ندارد، به عنوان خلق کورد باید در برابر سیاست‌های اشغالگری و نسل‌‌کشی که بر ما تحمیل می‌کنند، بر اساس خط مقاومت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و گریلاها در مناطق حافظتی مدیا عمل کنیم. اجازه ندهید یک لوزان جدید دوباره اتفاق بیفتد. در برابر حملات اشغالگرانه و نسل کشی امروز با همکاری کشورهای اروپایی و علیه پشتیبانی پ.د.ک از حملات، ما بر اساس مقاومت رهبر و گریلا های خود، بر اساس ایجاد وحدت ملی کوردها، مبارزه خود را ادامه خواهیم داد. "

زبیر آیدار، عضو شورای رهبری ک.ج.ک نیز در این تجمع در مورد حملات ترکیه صحبت کرد و گفت: "امروز ما از ساختمانی که توافق نامه لوزان در آن امضا شد به سمت ساختمان سازمان ملل در ژنو حرکت خواهیم کرد و نه توافقنامه لوزان و نه هیچ توافقنامه دیگری را تکرار نخواهیم کرد و قبول نمی‌کنیم. توافق نامه‌ای که ۱۰۰ سال پیش امضا شده است از جانب ما در حکم نابودی است.

نیروهای کشتارگر و اشغالگران و طرفداران آنها خوب بدانند، همانطور که قبلا آنچه که در آلمان دیده شد، با ممنوع کردن کنگره ک.ج.د.ک - اروپا که یک نهاد دمکراتیک خلق کورد در اروپا است، حمله به نهادهای دمکراتیک ما و سیاست پاک نشان دادن فاشیسم دولت ترک، همچنان ادامه دارد.

ما همچنین با اجرای وحدت ملی به نیروهای اشغالگر و قاتل که در تلاش برای تکرار و تمدید توافق هستند، پاسخ خواهیم داد.

سیاستمداران سوئدی در این راهپیمایی، از جمله فرانزیسکا مینهرز، فیلیپ سومسکی معاون شهردار لمونت، آلیس گنوود وکیل لوزان،  جولین اگنبرگر از حزب سوسیالیست،   والنتین آگوسگوگر از حزب کارگر و توبیاس شنبلی نماینده ابتکار عمل صیانت از کوردستان در سخنرانی خود نیز خواستار حمایت از مقاومت خلق کورد شدند.

پس از سخنرانی نمایندگان جنبش زنان کورد مقیم اروپا، پ.ی.د، اتحادیه نیروهای انقلابی اروپا ، - حزب دمکرات کوردستان ایران و نیروهای مبارزه متحد، فعالان با شعارهایی علیه اشغال و قتل‌عام و بر اساس اجرای وحدت ملی کوردها راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان در راهپیمایی ظهر روز گذشته به شهر رنس رسیدند.

فعالان بعد از ظهر راهپیمایی خود را ادامه دادند و عصر دیروز در شهر مورگس به راهپیمایی خود پایان خواهند داد.