راهپیمایی کوردها و دوستانشان در استکهلم علیه سوداگری دولت سوئد

هزاران نفر از کوردستانیان و شهروندان سوئد با حضور در راهپیمایی اعتراضی در مرکز استکهلم، توافقنامه دولت سوئد و فنلاند با رژیم ترکیه برای عضویت در ناتو را محکوم کردند.

کوردهای مقیم سوئد همراه با دوستانشان راهپیمایی باشکوهی را در تقبیح سیاست‌های دولت این کشور در خصوص پذیرش عضویت در ناتو برگزار کردند. دولت‌های سوئد و فنلاند روز ٢٩ ژوئن در نشست عالی ناتو در مادرید اسپانیا با ترکیه به توافق رسیدند تا خواسته‌های رژیم فاشیست ترک را در رابطه با جرم‌انگاری فعالیت‌های دمکراتیک کوردها به مرحله اجرا بگذارند.

راهپیمایی روز شنبه (٩ جولای) با پیشاهنگی مرکز جوامع دمکراتیک کورد مقیم سوئد (NCDK-SWED) با شعار 'با شانتاژهای ترکیه، کوردها را قربانی معاملات كثیف خود نکنید' برگزار شد.

هزاران کوردستانی و سوئدی از شمال این کشور و پایتخت استکهلم در میدان بانتورگت گردهم آمدند و بسوی میدان مینتورگت در مقابل پارلمان سوئد راهپیمایی کردند.

شرکت کنندگان در راهپیمایی پس از گردهمایی در میدان مینتورگت در احترام به شهیدان راه آزادی کوردستان یک دقیقه سکوت کردند.

سپس حمید آمد، ریاست مشترک مرکز جوامع دمکراتیک کورد مقیم سوئد در سخنانی گفت:"دولت سوئد هم برای منافع خود کوردها را مورد معامله قرار داد. آنه لینده گفته بود، 'کوردها می‌گویند تنها کوهستان دوست ماست، ما نیز دوست کوردها هستیم'. اما این سخنان او صمیمانه نبودند. کوردها با هزینه جان خود داعش را درهم شکستند، ترکیه از داعش حمایت کرد، لازم بود شما به عنوان دولت سوئد طور دیگری رفتار می‌کردید."

احمد کاراموس، ریاست مشترک کنگره ملی کوردستان نیز در خصوص توافق مابین ترکیه، فنلاند و سوئد علیه کوردها گفت:"ما می‌گوییم که توافقی که شما با اردوغان امضا کردید، ضربه‌ای بزرگ بر مبارزه مشروع و برحق کوردهاست که برای آزادی فرهنگی و اجتماعی مبارزه می‌کنند. مفاد این توافقنامه بسیار پلید است. شما ادعا می‌کنید که بر مبنای قوانین داخلی و موازین حقوق بشری عمل می‌کنید، اما چگونه می‌توانید با کشوری همچون ترکیه رابطه داشته باشید. مگر نه اینکه بلژیک یک کشور اروپاییست و کوردها را هم تروریست نمی‌بیند؟"

کاراموس در ادامه سخنان خود گفت:"ماگدالنا آندرسون و آنن لندی همیشه از دمکراسی و حقوق بشر دم می‌زنند. چگونه ممکن است که با دولتی خونخوار که به هیچ عنوانی به حقوق بشر پایبند نیست، با رژیم ترک د رمورد مسئله کوردها به سوداگری دست می‌زنید؟ هیچ احدی حق ندارد برای خواسته‌های ترکیه، کوردها را تروریست بخواند."

در ادامه آمینه کاکه‌باوه، پارلمانتار مستقل در اظهاراتی گفت:"قبل از هر چیز می‌گویم، بژی برخودانا کوبانی، بژی برخودانا روژاوا، کوردها علیه داعش برخودانی بزرگ و بی‌مانند نمودند، همچةین این مقاومت برای تمامی جهان بود. اما امضای توافق با ترکیه یک روسیاهی بزرگ برای دولت سوئد است. دیروز می‌گفتند، ی.پ.گ-ی.پ.ژ بزرگترین مقاومتگران هستند، خود آنن لندی از مبارزات ی.پ.ژ قدردانی کرده بود. اما امروز برای عضویت در ناتو، به دنبال سوداگری و سرخم کردن در مقابل اردوغان روی آورده‌اند. سوسیال دمکرات‌ها با توافق با دیکتاتوری همچون اردوغان که چیزی به عنوان انسانیت در ترکیه باقی نگذاشته است، کوردها را ناامید کرده و آنها را از خود دور کردند. کوردها نمی‌گویند به عضویت ناتو درنیایید، می‌گویند، ما کوردها را برای منافع خود قربانی نکنید. قول‌هایی که سوئد به کوردها داده بود، امروز برخلاف آن عمل می‌کنند. آنچه بر زبان می‌راندند در عمل برعکس عمل کردند. البته مبارزه آزادی با دستان زنان کورد به پیروزی دست می‌یابد. ما هیچ گاه از آرمان تحقق کوردستان آزاد دست برنمی‌داریم."

دانیل ریاضت نماینده حزب چپ در پارلمان سوئد در سخنانی گفت:"من خود یک فارس هستم، اما نه به عنوان یک فارس، بلکه به عنوان یک اینترناسیونال عضو مرکز جوامع دمکراتیک کورد مقیم سوئد د رکنار شما هستم و همیشه برای کوردها مبارزه خواهم کرد. لیستی که به عنوان ترور تنظیم کرده‌اند، با اهداف سیاسی و نه حقوقی آماده شده است. حزب سوسیال دمکرات را مورد انتقاد قرار می‌دهم. هر معامله و سودای شما با ترکیه به قیمت جان کوردها تمام می‌شود. این سیاست بسیار خطرناک است. لازم بود به هیچ عنوانی تحریم‌های فروش اسلحه به ترکیه را متوقف نمی‌کردید. اکنون به وضوح مشاهده می‌شود که دنبال چه هستید."

در این راهپیمایی پیام کومه‌له حزب کمونیست ایران قرائت شد.

همچنین شعارهای 'قاتل اردوغان'، 'سوئد نباید به شریک قاتلان و دشمن کوردها مبدل شود' سر داده شدند.

در این راهپیمایی در چهارچوب کارزار بین‌المللی «عدالت برای کوردها»، برای خارج کردن نام پ.ک.ک از 'لیست سازمان‌های تروریستی' کمپین جمع‌اوری امضا برگزار شد.