سازمان میت نام پ.ک.ک را به پرونده قتل اولف پالمه افزود

آشکار شد که سازمان میت ترکیه لیستی را که پس از قتل پالمه به بازداشت کوردها انجامید تنظیم کرده است. بنابر گزارش مخفی سرویس استخبارات آلمان شرقی پ.د.ک نیز در کارزار سیاه‌نمایی علیه پ.ک.ک جای گرفته است.

اولف پالمه، نخست وزیر سوئد روز ٢٨ فوریه ١٩٨۶ حین خروج از سالن سینمایی در استکهلم به قتل رسید. دولت‌های غربی و شرقی بلوک سوسیالیست در پی این واقعه دچار شوک شدند. یکی از این کشورها دولت آلمان شرقی یا با نام رسمی جمهوری دمکراتیک آلمان (DDR) بود. در آن برهه رژیم سوسیالیستی زمام امور آلمان شرقی را در دست داشت و روابط حسنه‌ای را با حکومت سوسیال دمکرات اولف پالمه داشت. از این رو حکومت آلمان شرقی به شیوه‌ای ویژه در مورد قتل پالمه دست به تحقیقات زده بود.

پس از قتل پالمه سازمان اطلاعات آلمان شرقی، وزارت امنیت و استخبارات دولت موسوم به (Ministerium fur Staatssicherheit-MfS) که با عنوان Stas شناخته می‌شد برای آشکار شدن زوایای پنهان قتل اولف پالمه و شناسایی عاملان آن تحقیقات گسترده‌ای را به انجام رساند. چهار روز پس از قتل با دستور اریک میلکه وزیر Stas کمیسیون تحقیق برای رسیدگی به این موضوع را تشکیل داد.

این کمیسیون با رهبری گونتر جاسکل گزارش‌هایی را در مورد یافته‌های خبرچین‌های خود در آلمان و کشورهای دیگر در رابطه با قتل پالمه گردآوری کرده و روزانه آنها را با اریک میلکه در میان می‌گذاشت.

اکنون بخشی از این گزارش‌ها که مشتمل بر ٨ کلاسور و صدها صفحه می‌باشد در آرشیو اطلاعات سازمان Stas دولت آلمان در مورد 'نقش کوردها' که پس از کشتن پالمه به این پرونده‌ باز شده بود.

آژانس خبری فرات (ANF) در این گزارش‌ها به تحقیق پرداخته است و اطلاعاتی را در مورد آغاز حملات به پ.ک.ک در بهار ١٩٨۶ آشکار می‌کند.

در این گزارش‌ها در مورد کشتن پالمه در گزارش روزهای ٧،١١، ١٢ و ١۶ مارس ١٩٨۶ تنظیم شده‌اند، بخش‌هایی مرتبط با کوردها و پ.ک.ک وجود دارد. در گزارش روز ٧ مارس نخسه اصلی بیانیه مطبوعاتی نمایندگی اروپای پ.ک.ک که در ٣ مارس صادر شده بود جای گرفته است. در این گزارش آمده است که پ.ک.ک اعلام کرده است که در کشتار دست ندارند، منابع سوئدی نیز سازمان استخبارات ترکیه را به عنوان عاملان اصلی می‌پذیرند.

در گزارش دفتر ٢٢ سازمان Stas که در ١١ مارس ١٩٨۶ تنظیم شده است گفته می‌شود که استخبارات و پلیس ترک در مورد اعضای پ.ک.ک به مراکز بازجویی سوئد اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

بنابر این گزارش یگان‌های امنیتی ترک مدارکی را در مورد بازجویی از اعضای شناخته شده پ.ک.ک به سوئد داده‌اند. در این گزارش اطلاعاتی گسترده در مورد اعضای پ.ک.ک جمیل باییک و علی‌حیدر کایتان به استخبارات سوئد داده شده است.

در گزارش روز ١٢ مارس نیز اطلاعاتی در مورد جمیل باییک و علی‌حیدر کایتان به پرونده تحقیق مدیریت امنیت آلمان افزوده شده است. در این گزارش که از سوی خبرچین‌های استخبارات آلمان شرقی گردآوری شده است گفته می‌شود که جمیل باییک با نام کُد 'شیار' در سوریه زندگی می‌کند، علی حیدر کایتان نیز با نام کُد 'فواد' و 'هاوار' به کرات به آلمان غربی مسافرت کرده است.

نقش پ.د.ک در کمپین ضد پ.ک.ک

آنچه در گزارش سازمان Stas جلب توجه می‌کند نقش سازمان‌های به اصطلاح کورد در کمپین سیاه‌نمایی علیه پ.ک.ک پس از کشتن اولف پالمه است. در گزارش ٣ صفحه‌ای که اداره شماره ٢ در روز ١۶ مارس ١٩٨۶ تنظیم کرده است گفته می‌شود که پارت دمکرات کوردستان عراق(پ.د.ک) پ.ک.ک را عامل قتل پالمه می‌داند. در این گزارش که متکی بر ملاقات خبرچین‌های سازمان در غرب برلین با مسئولان بلندپایه پ.د.ک است، به اختصار گفته شده است که مسئولین پ.د.ک به دو دلیل پ.ک.ک را عامل قتل پالمه می‌دانند؛

"پ.ک.ک مدت‌هاست که علیه پالمه موضع‌گیری می‌کند. پس از رویداد قتل در سوئد، پ.ک.ک‌ای‌ها دستگیر شدند و احتمال دارد که پ.ک.ک برای انتقامجویی پالمه را به قتل رسانده باشند. همچنین پالمه کوردها را بسیار دوست می‌داشت و دولت ترک از این موضوع خشمگین بود. امکان دارد که با میانجیگری مزدورهایی که در پ.ک.ک نفوذ کرده باشد به این جنایت دست زده باشند."

اولف پالمه در فاصله سال‌های ١٩۶٩- ١٩٧۶ و ١٩٨٢- ١٩٨۶ زمام امور سوئد را در دست داشت و درصدد بود تا به فشار بر کوردها پایان دهد. اما آنچه مایه تعجب است نسبت دادن قتل پالمه به کوردهاست.

پس از یک هفته از قتل پالمه منازل کوردهای میهن‌دوست در سوئد هدف حمله واقع شده و شمار بسیاری از کوردها دستگیر شدند و به مراکز امنیتی منتقل گردیدند. حمله به کوردها در سوئد پس از مدتی کوتاه در آلمان نیز دوباره شد.

مطبوعات آلمان و سوئد و ترکیه برای نسبت دادن کشتن پالمه به پ.ک.ک بی‌وقفه خبرهای دروغ و سراسر کذب را منتشر کردند. نه در بلند مدت، بلکه تنها دو سال پس از قتل پالمه، سال ١٩٨٨ این موضوع به بهانه‌ای برای پرونده پ.ک.ک در دوسلدورف و محاکمه گروهی از اعضای پ.ک.ک از جمله دوران کالکان، علی‌حیدر کایتان و حسین چلبی مبدل شد.

کوردها در عرصه‌ی بین‌المللی یکی از دوستان خود را از دست دادند، کشتن وی را به پ.ک.ک نسبت دادند و اینچنین به عملیاتی برای سیاه‌نمایی علیه کوردها مبدل گردید. رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بعدها رویدادهای پس از قتل پالمه را "نخستین گام‌ توطئه‌ بین‌المللی علیه خود" ارزیابی نمود.

پس از ٣۶ سال، روز ١٠ ژوئن ٢٠٢٠ دولت سوئد رسما اعلام کرد که قتل پالمه هیچ ارتباطی با کوردها و پ.ک.ک ندارد.

دادستان کل سوئد آشکار کرد که استیگ انگستروم متهم به قتل پالمه در سال ٢٠٠٠ مرده است و اینگونه پرونده پالمه بسته شد.

با این همه هنوز دولت سوئد به شیوه‌ای رسمی از کوردها و جنبش آزادیخواهی کوردها نسبت به اقدامات کوردستیزانه خود درخواست بخشش نکرده است.