سازماندهی مجدد داعش

لورن نونر هماهنگ کننده اطلاعات و مبارزه علیه ترور فرانسه تایید نمود که داعش بار دیگر به شیوه‌ای مخفیانه دست به سازماندهی زده است.

 طبق نظر لورن نونر هماهنگ کننده اطلاعات و مبارزه علیه ترور فرانسه، تحرک گروه‌های داعش در صحراها  و خصوصا صحراهای سوریه و شمال عراق افزایش یافته است و اخیرا حملات بسیاری علیه غیر نظامیان و نیروهای امنیتی را در منطقه سازماندهی کرده‌اند. همچنین صدها اعضای سوری و عراقی این سازمان، در کشورهای بالکان و غربی پراکنده شده و این مسئله نگرانی‌های فراوانی را در میان آن‌ها دامن زده است.

نونز در گفتگویی با روزنامه لو فیگارو اعلام کرد که تهدیدات افزایش یافته است و آنچه که خطرات این مسئله را نیز افزایش می‌دهد، احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی و درون (پهپاد) توسط این گروه است. لورن نونز در این باره اظهار داشت که احتمال بکارگیری این دو در فرانسه نیز بالا است.

علیرغم آنکه نونز تاکید نمود که احتمال ندارد که این سلاح‌ها وارد فرانسه نیز شده باشند، اما به این مسئله نیز اشاره نمود که احتمال استفاده از سلاح شیمیایی مانند سال ۲۰۱۸ در کلن آلمان وجود دارد. در آن زمان پلیس آلمان یک تونسی الاصل را در حال تولید سلاح‌های بیولوژیک دستگیر کرد.

از نظر نونز، از سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ بیش از یک هزار و ۴۵۰ جهادی از اروپا و فرانسه به داعش پیوسته‌اند. همچنین نزدیک به ۳۰۰ نفر از کودکان این افراد از طرق مختلف به فرانسه بازگشته‌اند. از سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۳ حمله خنثی شده‌اند، ۵۰۰ نفر به ترور متهم و بازداشت شده‌اند و در سال ۲۰۲۱ نیز ۵۸ نفر آزاد شده‌اند.

نونز خاطرنشان ساخت که افرادی که آزاد شده‌اند، مدتی که در منطقه باقی مانده‌اند و بعد از آن تلاش کرده‌اند تا به جنگ پیوسته و به همکاری با این گروه دست زده‌اند. اما در هر حال نظارت این افراد ادامه داشته است.