تجمعات اعتراضی کوردهای مقیم اروپا در محکومیت توطئه بین‌المللی ١۵ فوریه

با فرارسیدن سالگرد پانزدهم فوریه، کوردها و دوستانشان در کشورهای اروپایی و کانادا طی تجمعاتی در مراکز اصلی خواستار آزادی رهبر اوجالان شدند.

کوردهای مقیم سوئد دیروز از شهرهای مختلف به استکهلم پایتخت آمدند تا در یک راهپیمایی توطئه پانزدهم فوریه را محکوم کنند. 

در گردهمایی پایانی که در مقابل پارلمان سوئد برگزار شد، درخواست آزادی رهبر آپو مطرح شد و فعالین کمپین حذف نام پ.‌ک‌.ک از فهرست سازمان‌های تروریستی مشغول جمع‌آوری امضا در میان تجمع‌کنندگان بودند.

منیجه ییگیت، رئیس مشترک کانون جامعه دمکراتیك کوردها در استکهلم با سخنرانی در جمع معترضان گفت در پی خنثی‌سازی توطئه علیه رهبر آپو، توطئه‌گران اکنون در صدد گرفتن انتقام از کوردها برآمده اند. او گفت اما تا زمانی که رهبر آپو آزاد نشود، اعتراضات هم متوقف نخواهند شد.

در اسلو پایتخت نروژ نیز تجمعی به این منظور در برابر محل پارلمان این كشور برگزار شد. نمایندگان گروه همبستگی بین‌المللی با کوردستان نیز در این تجمع شرکت کردند. معترضان شعار می‌دادند "اردوغانِ تروریست" و "ناتو و ترکیه از کوردستان خارج شوید".

روسای مشترک انجمن خلق در اسلو و فخرالدین لطفی نماینده فدراسیون زندانیان سیاسی در سخنرانی خود توطئه ربودن رهبر آپو و شکنجه وی در امرالی را محکوم کردند.

همچنین در لندن تجمعی در این رابطه در مقابل ساختمان بی‌بی‌سی برگزار شد. نمایندگان سندیکاهای انگلیسی و کمپین همبستگی برای آزادی اوجالان نیز در این تجمع حضور یافتند. تجمع‌کنندگان تصاویری از اوجالان، پرچم نیروهای روژاوا و جنبش زنان جوان و حزب کمونیستی مارکسیست، لننیست ترکیه در دست داشتند.

مِراز سرحد رئیس مشترک انجمن خلق در انگلستان طی سخنانی گفت رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان که به عنوان ماندلای خاورمیانه شناخته می‌شود، با یک توطئه پلید به ترکیه تحویل داده شد.

همچنین سیمون دوبینس، دبیر بین‌الملل "یونیت دِ یونیون"، اتحادیه کارگری بریتانیا و ایرلند، در جمع معترضان به تلاش سندیکاهای انگلیسی برای توفیق کمپین آزادی برای اوجالان جلب توجه کرد و گفت آزادی عبدالله اوجالان برای صلح در خاورمیانه حائز اهمیت است. او گفت ما آزادی اوجالان را فریاد خواهیم زد که از ٢٣ سال پیش در زندان است.

در عین حال، راهپیمایی و تجمعاتی در رابطه با محکومیت پانزدهم فوریه در تورنتوی کانادا و کپنهاگ دانمارک نیز برگزار شدند.