ولادیمیر پوتین استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، این اقدام روسیه با واکنش تند کشورهای غربی مواجه شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دوشنبه شب در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام استقلال دو جمهوری «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین از پارلمان روسیه خواست به رسمیت شناختن استقلال این دو جمهوری را مورد تأیید قرار دهد. تصمیم پوتین با واکنش شدید اتحادیه اروپا و رهبران کشورهای اروپایی روبرو شده است.

بر اساس این تصمیم ارتش روسیه در برقراری امنیت، استقرار و محافظت از دو جمهوری استقلال‌طلب شرق اوکراین حمایت می‌کند.

واکنش‌ تند اروپا به اقدام پوتین

مقامات اتحادیه اروپا اندکی پس از انتشار خبر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه، بر عزم جزم خود و عکس‌العمل سخت تأکید کردند. شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فون درلاینز رئیس کمیسیون اروپا در پیام‌های در حساب توئیتر خود اقدام روسیه را «نقض آشکار حقوق بین‌الملل، تمامیت ارضی اوکراین و توافق‌های مینسک» اعلام کردند و خاطرنشان کرد که اتحادیها روپا و متحدان آن با تکپارچکی و عزم راسخ و در همبستگی با اوکراین در این زمینه پاسخ می‌دهند. از سوی دیگر جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی به برقراری مجازات علیه روسیه اشاره کرد.

هر کدام از بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اقدام روسیه آنرا محکوم کردند.