سوئدی‌ها و کوردها: نام پ.ک.ک باید از «لیست ترور» بیرون کشیده شود

سیاستمداران کورد و سوئدی در استکهلم اعلام کردند که دولت سوئد لازم است از ملت کورد عذرخواهی کند و نام پ.ک.ک را از «لیست ترور» خارج نماید.

مرکز جامعه دمکراتیک کورد در سوئد برای گفتگو در مورد مسئله قتل اولف پالمه که پس از ٣۴ دادگاه حکم به بستن پرونده آن داد نشستی برگزار کردند. در این نشست سیاستمداران کورد و سوئدی حضور بهم رساندند.

نشست جامعه دمکراتیک کورد در شهر استکهلم پایتخت سوئد و از سوی هنرمند کورد اوین آکباش برگزار شد.

نادیه صالح: پس از اعلام نام کوردها به عنوان متهم فشارهای زیادی را بر خلقمان تحمیل کردند

نادیه صالح رئیس مشترک مرکز جامعه دمکراتیک کورد در سوئد خاطرنشان کرد که یک روز پس از قتل پالمه روزنامه‌های سوئد خبری را مبنی بر اینکه "کوردها پالمه را به قتل رساندند" منتشر کردند و اینچنین خلق کورد را که ۵٠ میلیون نفر است به عنوان قاتل نخست‌وزیر اولف پالمه متهم نمودند.

صالح افزود، خلقی که هیچ رابطه با قتل پالمه نداشت به عنوان متهم قلمداد شد، نیروهای پلیس فشار زیادی بر خلق کورد وارد کردند و آنان را از سوئد اخراج کردند. وی افزود:"پس از ٣۴ سال محرز شد که کوردها هیچ نقشی در این جنایت نداشته‌اند. ما نفس راحتی کشیدیم. اما با اینکه اولف پالمه یکی از دوستانمان بود من را ٣۴ سال پیش به عنوان عامل قتل وی معرفی کردند."

پس از سخنان نادیه صالح مستندی در مورد زندگی و فعالیت‌های آزادیخواهانه اولف پالمه به نمایش درامد.

سپس قربانیان فشارها و حملات نیروهای پلیس سوئد به بازگویی آنچه که در این سال‌ها از سوی دولت بر آنها رفته است پرداختند.

اونال: نام پ.ک.ک را باید از «لیست ترور» خارج کنند

سینان اونال نماینده کنگره ملی کوردستان (ک.ن.ک) در منطقه اسکاندیناوی دولت سوئد را فراخواند رسما از ملت کورد عذرخواهی کند و افزود:"باید نام پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کنند."

کاسرگه: دولت ترکیه در این رویداد دست دارد

قادر کاسرگه نماینده اسبق پارلمان سوئد از حزب سوسیال دمکرات کارگر و رئیس کنونی فراکسیون این حزب در شهرداری استکهلم در سخنانی گفت که وی سال ١٩٩٠ زمانی که جوان بود به سوئد مهاجرت کرد و او نیز زمانی که به فعالیت در نهادهای کوردی می‌پرداخت هدف حملات دولت سوئد قرار گرفته است.

کاسرگه افزود:"کوردها آنزمان نیز با اعتماد به نفس اعلام کردند که هیچ رابطه با قتل پالمه ندارند. اما با وجود نفوذ دولت ترکیه [در سازمان اطلاعات و پلیس سوئد] به هر اقدامی دست زدند تا کوردها را در جایگاه متهم قرار دهند."

کاسرگه افزود که «هانس هومر» رئیس پلیس وقت سوئد برای متهم کردن کوردها از هیچ اقدامی چشم‌پوشی نکرد و اکنون از کار دست کشیده است. کاسرگه گفت:"چند هفته پیش پرونده را مختومه اعلام کردند. جنبه مثبت این بود که ثابت شد کوردها هیچ رابطه با این رخداد نداشته‌اند، سَتا که یک مرکز مشاوره‌ای وابسته به آ.ک.پ (حزب اردوغان) است در سال ٢٠١٨ گزارشی ٨٠٠ صفحه‌ای را تهیه کرده و در آن پ.ک.ک و کورد‌ها را به عنوان عاملان قتل پالمه متهم کرد. ما اکنون انتظار داریم دولت سوئد به شیوه‌ی رسمی از خلق کورد عذرخواهی کند و بیانیه‌ای رسمی را منتشر کند. لازم است دولت سوئد رسما اعلام کند که چرا کورد و پ.ک.ک را به عنوان متهم معرفی کرده است."

کاسرگه افزود، شمار زیادی از کوردها در سوئد ساکن هستند و برای اینکه دولت سوئد را مجبور به عذرخواهی از ملت کورد کنند لازم است فدراسیون کوردها و مراکز جامعه دمکراتیک کوردهای سوئد و نهادهای دیگر کورد گردهم آیند و فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

رآزات: باید برای برداشتن عنوان ترور از جنبش آزادیخواهانه کوردها فعالیت کنیم

دانیل رآزات پارلمانتار حزب چپ سوئد در سخنانی گفت:"برخی‌ می‌گویند که با اقامه دعوی درخواست غرامت می‌کنند، البته اینها اقدامات خوبی هستند اما مهمترین گام این است که تلاش نماییم انگ ترور را از مبارزه حق‌خواهی ملت کورد برداریم. دردی که ٣۴ سال پیش به کوردها تحمیل شده است نه با پرداخت غرامت و نه با عذرخواهی تسکین نمی‌یابد."

رآزات افزود که این موضوع مسئله‌ای سیاسی است، وی دولت سوئد و وزیر خارجه این کشور را فراخواند تا برای خارج کردن نام پ.ک.ک از «لیست ترور» فعالیت کنند.

هادو؛ سوئد باید به وظایف خویش عمل کند

تونی هادو پارلمانتار حزب چپ سوئد با اشاره به اینکه پس از قتل پالمه تمامی خلق کورد هدف قرار داده شد گفت؛ این امر نه تنها تأثیر بدی بر کوردها گذاشت بلکه مبارزات تمامی خلق‌های تحت ستم را تحت تأثیر قرار داد.

هادو خاطرنشان کرد که زمان آن فرا رسیده است که دولت سوئد به وظایف خود عمل نماید و نام پ.ک.ک را از «لیست ترور» خارج کند.