مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کورد در حوزه اسکاندیناوی تاسیس شد

سازمان‌های کورد در کشورهای حوزه اسکاندیناوی از یک سال پیش مرحله تازه‌ای از سازماندهی خود را آغاز کرده‌اند، پس از گردهمایی آخر هفته گذشته، مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کورد در اسکاندیناوی را تأسیس کردند.

مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کورد، سازمانها و دستگاههای کوردی در سوئد، نروژ، دانمارک و فنلاند در پایان هفته‌ی گذشته در شهر اوربرو-ی سوئد گرد هم آمدند. در این گردهمایی دو روزه اعلام شد که کوردستانیان و دوستانشان در کشورهای اسکاندیناوی برای گسترش مبارزات باید سازماندهی مشترکی داشته باشند.

با همین منظور مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کوری حوزه اسکاندیناوی تاسیس شد و رضوان آلتون و نادیه صالح به عنوان روئسای مشترک مرکز انتخاب شدند. همچنین شورای مدیریت متشکل از روئسای مشترک مراکز جامعه‌ی دمکراتیک نروژ، دانمارک و فنلاند انتخاب شدند.

در این گردهمایی برای حمایت و پشتیبانی از جنبش آزادی کورد و خلق کورد در مقابل عملیات پاکسازی دولت ترکیه در کوردستان، تصمیماتی اتخاذ شد.

برای حمایت از مقاومت هفتانین علیه دولت اشغالگر ترکیه، ۲۲ آگوست در شهرهای استکهلم، گوتنبرگ، کپنهاگن، اسلو، هلسینکی تجمعاتی را برگزار خواهند کرد.

همچنین در مورد جشنواره‌ی فرهنگی در اسکاندیناوی تصمیماتی اتخاذ شد. چون امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری جشنواره در فضای بسته وجود ندارد، امسال در شهرهای استکهلم، فاستیراس، هلسینکی و کپنهاگن در فضای باز "روزهای فرهنگی کورد" برگزار می‌شوند.

در ۹ اکتبر علیه توطئه‌ی بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان همچنین برای آشکار نمودن حقیقت کشته شدن اولف پالمه و خارج کردن پ.ک.ک از لیست ترور و درخواست عذرخواهی کشور سوئد از خلق کورد در شهرهای استکهلم و مالموی سوئد با حضور کوردستانیان و دوستان آنها در شهرهای اطراف راهپیمایی طولانی مدت انجام خواهد شد. در همان روز با همین اهداف در اسلو و هلسینکی در مقابل سفارت عالی سوئد تجمع انجام خواهد شد.

رضوان آلتون رئیس مشترک مرکز جامعه‌ی دمکراتیک کوردی اسکاندیناوی به خبرگزاری فرات نیوز گفت، سازماندهی و تقویت فعالیت‌های کوردهای اسکاندیناوی در مدت کوتاهی از لحاظ سیاسی، اجتماعی و دیپلماسی بسیار تاثیر گذار خواهد بود و فعالیتهای گروهی علیه دولت ترکیه افزایش خواهند یافت.

نادیه صالح نیز در پایان گردهمایی به مقاومت هفتانین درود فرستاد و از جامعه‌ی جهانی خواست تا دولت ترکیه را محکوم کنند.