کنفرانس روژاوا در پارلمان اروپا: اشغالگریهای دولت ترکیه وحشیگری است

روز چهارشنبه (١١ دسامبر) کنفرانس دو روزه‌‌ای در پارلمان اروپا در رابطه با اشغالگریهای دولت ترکیه و پاکسازی نژادی و ارتباط با تروریست‌ها و واکنش نیروهای بین المللی آغاز گردید. در کنفرانس تاکید شد که اشغالگریهای دولت ترکیه غیر از وحشیگری چیزی نیست.

اولین روز کنفرانس پارلمان اروپا به اشغالگری دولت ترک و پاکسازی نژادی و ارتباط دولت ترکیه با تروریستها و همچنین واکنش های بین‌الدولی به این مسئله اختصاص یافت، کنفرانس توسط فراکسیون سبز و اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و سازمان دفاع از آزادی و حقوق بشر بین المللی برگزار شد. این نشست پارلمان اروپا با استقبالی گسترده مواجه شد به طوریکه سالن کنفرانس کاملا پر شد.

یاد هورین خلف گرامی داشته شد

در این کنفرانس از طرف فراکسیون توافق آزادی حزب سبز فرانچویس آلفونسی که هم زمان عضو پارلمان اتحادیه ی اروپا است اعلام کرد، آنها خرسندند که این کنفرانس توسط فراکسیون سبز برگزار شده است. وی، یاد هورین خلف زن سیاستمدار کورد را گرامی داشت که توسط دولت ترکیه کشته شد و گفت: "باید امروز او نیز اینجا می‌بود. به طور سمبولیک جایی را برای او مشخص کرده‌ایم. دولت ترکیه باید به دلیل جنایت علیه بشریت محاکمه شود."

پس از این سخنان برای احترام به شهید هورین خلف حاضرین یک دقیقه سکوت کردند.

آلفونسی: با اشغال عفرین وضعیت کورد در منطقه بدتر شده است

آلفونسی اشاره نمود آنها در پارلمان اروپا گروه دوستی کوردستان را تشکیل داده‌اند و گفت: "تنها پشتیبانی گروهی اینچنینی برای کوردها کافی نیست، بلکه باید آنهایی که در اروپا زندگی می‌کنند، از وضعیت کوردها مطلع شوند. کوردها هر جایی که باشند، در شرایطی دشوار و نامناسب زندگی می‌کنند. به ویژه پس از اشغال عفرین شرایطشان بدتر شده است. برای آزادی و پیروزیشان در آینده ما همراه آنها هستیم."

مزگین آمد: کشورهای غربی در جنایت جنگی دولت ترک شریک نشوند

سپس مزگین آمد رئیس مشترک خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اعلام کرد، دولت ترکیه علیه زبان کوردی سیاست نابودسازی را پیاده می‌کند.

مزگین آمد همچنین اعلام کرد، هدف اصلیشان از این کنفرانس جلب توجه به تغییر دمگرافی و قتلعام و غارت دولت ترکیه است و گفت، دولت ترکیه در تلاش است که سیستم روژاوای کوردستان را از بین ببرد و تاکید کرد که حفاظت از سیستم دمکراتیک در روژاوا برای آنها بسیار حائز اهمیت است و گفت: "برای درست کردن این سیستم ۱۲ هزار شهید داده‌ایم. دهها هزار مجروح داشتیم. ما در این کنفرانس امیدواریم اشغالگریهای دولت ترکیه متوقف شوند و کسانی که از روی ناچاری آواره و سرگردان شده‌اند، به محل زندگی خود بازگردانده شوند و علیه جنایات جنگی پرونده‌ای ویژه به دادگاههای بین‌المللی ارائه شود."

مزگین آمد در پایان سخنانش تاکید کرد که باید کشورهای غربی در تغییر دمگرافی و جنایت جنگی دولت ترکیه شریک نشوند.

گاولاوم تورنیه رئیس توافق دفاع از آزادی و حقوق بشر بین‌المللی که یکی دیگر از سازماندهان کنفرانس بود سخن گفت: "درخواستی مشخص از اروپا داریم تا حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه را متوقف کنند. ما از اروپا می‌خواهیم در مقابل دفاع از هموطنان و سازمانهایش به مسئولیت خود عمل کند. این فقط یک وظیفه نیست بلکه سطحی از زندگیست. باید حقوق بشر رعایت شود، باید برابری رعایت شود. نباید اروپا در مقابل رخدادهای امروز شمال و شرق سوریه سکوت کند."

در نشست اول که زیر نظر میخائیل گونتر عضو کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا در مسائل مدنی ترکیه EUTCC برگزار شد، در مورد اشغالگری دولت ترکیه، پاکسازی نژادی در خاورمیانه، موضع گیری سازمان ملل و ناتو و اتحادیه‌ی اروپا و نیروهای ائتلاف علیه داعش و جنایات علیه بشریت که توسط دولت ترکیه انجام می‌شود و تهدیدهای دولت ترکیه علیه پناهجویان، چندین سمینار ارائه شد.

کوشنر: غیر از وحشیگری چیزی نیست

برنارد کوشنر وزیر پیشین خارجه‌ی فرانسه و رئیس مشترک سازمان پزشکان بدون مرز ابتدا سخنرانی کرد و اعلام کرد، او از طرف سازمانشان و دوستی میان او و کوردها سخن می‌گوید و گفت: "رخدادهای شمال و شرق سوریه غیر از وحشیگری چیزی نیست. پشتیبانی من از خلق کورد همیشگی بوده و به آن نیز ادامه خواهم داد."

کوشنر همچنین از سکوت سازمانها و نیروهای بین‌المللی علیه اشغالگری دولت ترکیه سخن گفت و اعلام کرد :"دلیل این سکوت واضح است. کوردها دارای کشور متعلق به خود نیستند. خلقی هستند که با اشغالگری تقسیم شده‌اند. خلق کورد خلقی نیست که فقط به صورت تقسیم شده نگریسته شود، ارزشهایی که کوردها از آنها دفاع می‌کنند، ارزشهای اروپا نیز می‌باشند."

اشغالگری قبرس و روژاوای کوردستان

موضوع جنایت دولت ترکیه علیه بشریت در روژاوا و قبرس هم توسط کوستاس مافریدس عضو پارلمان قبرس ارائه شد.

مافریدس اعلام کرد، زمانی در سال ۱۹۷۴ قبرس اشغال شد، او کودک بوده است. وی گفت: "باید کشورهای غربی و اتحادیه‌ی اروپا بدانند که ترکیه جرایم خود را از راه سیاسی انجام داد. عملیات قبرس را عملیات "صلح" نامیده بود. عملیات روژاوا را نیز "چشمه‌ی صلح " نام نهاده است. پس از بهانه‌هایش هم دست به اشغالگری زد.

نباید دولت ترکیه بدون مجازات بماند

مافریدس در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد، آنچه ترکیه انجام می‌دهد پاکسازی نژادی است. استراتژی که اردوغان از آن پیروی می‌کند، فلاکتی انسانی است. نباید اجازه داده شود دولت ترکیه بدون مجازات بماند.

یک روزنامه نگار اهل عربستان سعودی: دیکتاتوری اردوغان شبیه دیکتاتوری هیتلر و موسلینی است

سلیمان انصاری روزنامه‌نگار اهل عربستان سعودی و کارشناس مسائل تروریسم، در مورد استراتژی اشغالگری و پاکسازی نژادی دولت ترکیه سخن گفت و اشاره نمود، ترکیه علیه ارمنی‌ها نیز قتل‌عام انجام داده است و گفت: "اردوغان تهدیدی ایجاد می‌کند که در سرتاسر جهان گسترش می‌یابد. دیکتاتوری اردوغان شبیه دیکتاتوری هیتلر و موسلینی است."

انصاری همچنین به حمایت ترکیه از اخوان المسلمین اروپا اشاره کرده و گفت: "هم‌زمان اردوغان از گروه تروریستی داعش هم حمایت می کند. ما هم در مقابل اشغالگری دولت ترکیه همراه شما هستیم."

"اگر اشغالگری نبود، روژاوا به مکانی زیبا و دلپذیر تپدیل می‌شد"

لوئانیس موزالیس وزیر پیشین امور پناهجویان یونان در مورد امور پناهجویان صحبت کرد و ابتدا به دیدار خود از روژاوا اشاره کرد و گفت: "اگر اشغالگری دولت ترک نبود، روژاوا به مکانی زیبا تبدیل می‌شد. اما متاسفانه اشغالگری دولت ترکیه رخ داد. اتحادیه‌ی اروپا برای کمک به پناهجویان به ترکیه  پول پرداخت می‌کند، اما برای پناهجویان روژاوا هیچ کاری نکرده است. باید اتحادیه‌ی اروپا ناظرانی را به منطقه بفرستد."

کنفرانس امروز در دومین روز به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد.