کنفرانس کورد در پارلمان اروپا: ترکیه باید تحت فشار قرار گیرد

پارلمان اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک سرپرستی کنفرانس کوردی بین‌المللی را به عهده دارد. جانشین رئیس پارلمان اروپا تاکید می‌کند، برای ممانعت از کارشکنی‌های ترکیه باید این کشور تحت فشار قرار گیرد.

شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی کورد تحت عنوان "اتحادیه‌ی اروپا، ترکیه، خاورمیانه و کورد" با ابتکار عمل کمیسیون شهروندان اتحادیه‌ی اروپا-ترکیه از دیروز آغاز شد. فراکسیونهای چپ و چپ شمال-سبز ، فراکسیون سبز، هم پیمانی آزاد اروپا و فراکسیون همپیمانی سوسیالیست و دمکرات که دومین فراکسیون بزرگ پارلمان اروپا است، از این کنفرانس پشتیبانی می‌کنند.

همزمان چندین تن از شخصیتهای مشهور جهان مانند دیسموند توتو دارای جایزه‌ی صلح نوبل که در اصل اهل آفریقای جنوبی است، شیرین عبادی مدافع حقوق بشر ایران، جاگیر بینجا سفیر عالی صلح در شورای اروپا و رئیس وقف حقوق بشر بیانجا، نوام چامسکی متفکر و زبان شناس جهان و لیلا زانا برنده جایزه‌ی ساخاروف  و عضو اسبق پارلمان ه.د.پ و چندین تن دیگر از این کنفرانس پشتیبانی می‌کنند.

به زبان کوردی ترجمه شد

در ابتدای کنفرانس پروفسور دکتر کارینا وسترهایم نروژی رئیس EUTCC به سخنرانی پرداخت و به ترجمه به زبان کوردی اشاره کرد و گفت: "این قدم بسیار مهمی در این سطح می‌باشد."

وسترهایم: پاکسازی نژادی در جریان است

وسترهایم در سخنانش اعلام کرد، آنها ۱۶ سال است مسئله‌ی کورد و مشکلات ترکیه و وضعیت خاورمیانه را مورد گفتگو قرار می‌دهند و افزود، ما به دنبال چاره‌یابی هستیم چون حل این مسائل برای اتحادیه‌ی اروپا هم بسیار مهم است.

وسترهایم همچنین در مورد مسائل ترکیه و ارتباط آنها با اتحادیه‌ی اروپا سخن گفت و اعلام کرد، " نباید اتحادیه‌ی اروپا اجازه دهد ترکیه گروگانگیری کند. قبل از حملات اشغالگرانه‌ی دولت ترکیه به روژاوا، در منطقه امنیت وجود داشت. راه برای پناهنده شدن وجود داشته است. اشغالگری ترکیه قوانین بین‌المللی را نقض کرد. رئیس جمهور ترکیه نتوانست نیت خود در مورد پاکسازی نژادی پنهان کند. اشغالگری سبب شد ۳۰۰ هزار تن ناچار به ترک خاک خود شوند. کمربند عربی دوباره درست می‌شود. پاکسازی نژادی انجام می‌شود."

باید اداره‌ی خودمدیریتی به رسمیت شناخته شود

وسترهایم در ادامه‌ی سخنانش گفت: "باید اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه توسط جامعه‌ی بین‌المللی به رسمیت شناخته شود. باید رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان آزاد شود. باید در خاورمیانه کورد به عنوان بازیگری مهم و اصلی نگریسته شود."

اردوغان آنگونه که نشان می‌دهد نیرومند نیست

نیکولاژ فیلومسینی دانمارکی که عضو فراکسیون چپ و چپ شمال-سبز است در کنفرانس به سخنرانی پرداخت و اعلام کرد، باید مسئله‌ی کورد چاره‌یابی شود و با اشاره به تصمیم دیوان محاسبات بلژیک در مورد خارج کردن اسم پ.ک.ک از لیست ترور گفت:" این قدم بسیار مهمی است. اردوغان آنگونه خود را نشان می‌دهد، نیرومند نیست. اگر اروپا اراده‌ای نیرومند داشت، ضعف اردوغان آشکار می‌شد. ما به عنوان فراکسیون چپ در پارلمان اروپا همراه خلق کورد هستیم. ما به مبارزات دوستانمان خشنود هستیم."

باید کورد در قانون جای گیرد

اندریاس سچیدر از اتریش که عضو فراکسیون هم پیمانی سوسیالیست و دمکراتهای پیشین است، در چهارچوب کنفرانس سخنرانی کرد و اعلام کرد، حضور او در کنفرانس برای آنها بسیار مهم است و به دیدار سال گذشته از روژاوا اشاره کرد و گفت: "خلق کورد در شرایط سختی است. اشغالگری ترکیه در منطقه دلیل ایجاد مشکلات بسیار شده است. در چهارچوب مذاکرات ژنو که با هدف آماده نمودن قانون اساسی دائمی انجام می‌شود، باید کوردها هم در آن حضور یابند. باید نیروهای صلح بینالمللی به منطقه فرستاده شوند. باید مانع تغییر دمگرافی منطقه که توسط اردوغان در جریان است، شد. ترکیه نیاز به دمکراسی واقعی دارد."

باید پ.ک.ک از لیست ترور خارج شود

فرانکویس آلفونسی عضو هم پیمانی اروپا/ سبز نیز در مورد مبارزات صد ساله‌ی آزادی کوردها سخن گفت و اعلام کرد: "این مبارزات نمونه هستند. اگر کورد نبود، پیروزی بر داعش ممکن نبود. اتحادیه‌ی اروپا که پ.ک.ک را از لیست ترور خارج نمی‌کند، یک سلاح قوی دیپلماتیک در اختیار ترکیه قرار میدهد. برای گسترش حکم دادگاه بلژیک در مورد اینکه پ.ک.ک سازمانی تروریستی نیست، در سازمان ملل و همه‌ی سازمان‌های اروپا تلاش خود را خواهیم کرد."

باید فشار درست شود

دیمیتریوس پاپادیمولیس جانشین رئیس پارلمان اروپا گفت: "ما پیشگام دفاع از حقوق کوردها و حقوق بشر هستیم. اتحادیه‌ی اروپا چندین بار دخالت‌های نظامی ترکیه در خاک سوریه را محکوم کرده است. در پارلمان اروپا تصمیم به محکوم کردن آن گرفته شد اما کافی نبود. چون اعمال منفی متوقف نمی‌شوند، کشتار هم ادامه دارد. به اقدامات بیشتر نیاز داریم. باید فشارها را افزایش دهیم."

قرار است روز دوم کنفرانس که امروز ساعت ۹:۳۰ به وقت اروپا آغاز شود تا ساعت ۱۷:۰۰ ادامه داشته باشد. در نشست امروز چندین موضوع دیگر مانند جرایم و اشغالگری دولت ترکیه در روژاوا، اهداف نوعثمانی دولت ترکیه، وضعیت کوردها، انکار حقوق، قتلعام و پاکسازی، وضعیت پس از داعش، نقش و موضع اروپا در مورد بحران‌های خاورمیانه، راههای برون رفت از بحران‌ها، پیشنهادات برای چاره‌یابی مسئله‌ی کورد و راههای جایگزین مورد گفتوگو قرار گیرند.

از کشورهای مصر و اکوادور و چندین کشور اروپایی و چندین عضو پارلمان، محقق، روزنامه‌نگار و آکادمسین در روز دوم کنفرانس پیام خود را ارائه خواهند کرد.